به گزارش خبرگزاری مهر، محسن نذیری سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به صدور دومین قطعنامه شورای حکام علیه جمهوری اسلامی گفت:

«ما قویاً معتقدیم این قطعنامه هیچ نتیجه‌ای برای بانیان آن به ویژه در زمینه ترمیم وجهه مخدوش شده آنها به عنوان ناقضان اصلی برجام و زمینه سازی برای توجیه تحریم‌های یک‌جانبه بیشتر علیه ملت ایران، نخواهد داشت.»

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات یافت شده اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند. این دومین قطعنامه شورای حکام در سال جاری در مورد نقض تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی ایران است. تهران اعلام کرده که اگر این پرونده بسته نشود به توافق هسته‌ای بازنمی‌گردد.

محسن نذیری در ادامه مصاحبه با مهر گفت:

«با توجه به تداوم همکاری‌های گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس، آن هم با استفاده ابزاری از شورای حکام و اعمال فشار از طریق تصویب یک قطعنامه، غیرموجه و بی‌معنی است.»

نماینده ایران در آژانس در ادامه یک بار دیگر تلویحاً آژانس را به جانبداری از اسرائیل متهم کرد و گفت:

«انتظار ما از آژانس این است که با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، بدون تأثیرپذیری از اهداف سیاسی برخی کشورها جهت برطرف کردن این ابهامات پادمانی که به اذعان خود آژانس هیچ‌وجه نگرانی عدم اشاعه‌ای نیز ندارند، تلاش کنند. برخی از این ابهامات مربوط به موضوعات گذشته میان ایران و آژانس است که در سال ۲۰۱۵ برای همیشه توسط شورای حکام بسته شده‌اند.»

بیانیه مشترک سه قدرت اروپایی

ساعتی بعد از صدور قطعنامه شورای حکام، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هشدار دادند که نمی‌تواند به عدم همکاری خود با آژانس همچنان مانند چهار سال گذشته ادامه دهد. سه قدرت اروپایی ضمن انتقاد از «اعمال فشار برای بسته شدن تحقیقات آژانس» توسط جمهوری اسلامی نوشته‌اند:

«ایران همواره به جای پایبندی به تعهدات خود، رویکرد اعمال فشار برای بسته شدن تحقیقات را در پیش گرفته است و ما به‌طور قاطعانه مخالفت خود را با هر گونه فشارهای سیاسی علیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز می‌‌کنیم.»

پس از آنکه سفر هیأت ایرانی به وین برای توضیح درباره تعهدات پادمانی ایران به نتیجه نرسید، قرار بود مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کند اما جمهوری اسلامی در واکنش به پیش‌نویس قطعنامه قدرت‌های غربی در شورای حکام این سفر را از دستور کار خارج کرد. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی صبح چهارشنبه ۱۶ نوامبر/ ۲۵ بهمن در حاشیه جلسه هیئت دولت گفته بود:

«فعلاً سفری از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در دستور کار نیست. آنچه به سازمان انرژی اتمی مربوط می‌شود این است که موارد ادعایی و اتهامی پاسخ داده شود و اگر حسن نیت می‌داشتند و قرار بود که مذاکرات را تداوم بخشند طبیعی بود که قطعنامه‌ای با این ابعاد را ارائه نمی‌کردند.»

سه قدرت اروپایی در ادامه بیانیه مشترک خود نسبت به لغو دیدار آتی بازرسان آژانس از سوی ایران هشدار دادند:

«ما قویاً از ایران انتظار داریم که با اشتراک‌گذاری اطلاعات فنی معتبر روند شفاف‌سازی و حل و فصل مؤثر مسائل باقی‌مانده را آغاز کند.»

 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چهارشنبه گذشته در نشست خبری خود در نخستین روز از نشست فصلی شورای حکام آژانس در وین ابراز امیدواری کرده بود که ملاقات از پیش برنامه ریزی شده با مقامات ایرانی برای بررسی موارد فنی برگزار شود.

گروسی با تأکید بر لزوم از سرگیری گفت‌وگوها «در اسرع وقت» گفته بود:

«اگر حتی امکان برپایی یک نشست فنی کوچک هم فراهم نشود بدون شک اوضاع وخیم‌تر خواهد شد؛ با این حال من نمی‌خواهم از هم اکنون حدس و گمان بزنم.»

رویترز نوشته است که با تصویب این قطعنامه ایران باید بداند که اگر همکاری‌های لازم برای حل‌وفصل پرونده پادمانی‌اش را فراهم نکند، شورای حکام بر اساس اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را برای اقدامات بیشتر آماده می‌کند. یکی از گزینه‌ها ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل است.