با گسترش جنبش سراسری در ایران خشونت نیروهای امنیتی افزایش یافته و شمار کشته‌شدگان نیز هر روز بیشتر می‌شود. اعتراضات یک هفته اخیر در شهرهای مختلف ایران یکی از خونبارترین هفته‌ها در اعتراضات دو ماه اخیر بود.

از سوی دیگر برگزاری مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان، یکی پس از دیگری به صحنه اعتراضات ضدحکومتی تبدیل می‌شود و به گسترش اعتراضات دامن می‌زند. جمعه ۲۷ آبان چنین بود و تشییع پیکر چهار نفر از کشته‌شدگان به دامنه اعتراضات افزود.

دیگر گزارش رخدادهای امروز را اینجا بخوانید: جمعه‌ خشم دیگری در بلوچستان: «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران»

در این روز کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله در مزارستان شهر ایذه، واقع در استان خوزستان در میان بدرقه هزاران نفر به خاک سپرده شد. مردم حاضر شعارهایی علیه حکومت سر دادند و مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری پسرش در سخنانی به ماجرای کشته‌شدن کیان به‌دست مأموران امنیتی اشاره کرد.

کیان پیرفلک شامگاه چهارشنبه، ۲۵ آبان، در جریان اعتراضات ایذه در خودرو و بر اثر تیراندازی مأموران امنیتی کشته شد. پدر او نیز به دلیل اصابت سه گلوله به کمرش در بیمارستان بستری است. شمار کودکان کشته‌شده در جریان درگیری روز چهارشنبه در ایذه سه نفر بود. به‌گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، یکی از این کودکان نیز سپهر مقصودی نام داشت و ۱۴ ساله بود.

در مراسم خاکسپاری کیان پیرفلک، مردم عکس هادی بهمنی، کودک کارگر ۱۷ ساله‌ای که در جریان اعتراضات تیرماه ۱۴۰۰ ایذه به‌دست نیروهای امنیتی کشته شد را در دست داشتند و شعار می‌دادند «امروز روز آزادی‌ست، جای بهمنی خالی‌ست».

در سمیرم واقع در استان اصفهان نیز مراسم خاکسپاری مراد بهرامیان از کشته‌شدگان اعتراضات این شهر با حضور گسترده شهروندان داغدار و سردادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.

رسانه‌های حکومتی کشته شدن سه نفر را در جریان اعتراضات چهارشنبه شب ۲۵ آبان در سمیرم تأیید کرده‌اند. مراد بهرامیان یکی از آن‌ها بود.

روز جمعه در باغ فردوس مهاباد نیز شمار زیادی از مردم در مراسم تشییع پیکر آزاد حسین‌زادە، از کشته‌شدگان این شهر شرکت کردند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند. برخی از شعارهای مردم در مهاباد متفاوت بود آن‌ها فریاد می‌زدند «کرد، بلوچ، آذری، آزادی، برابری».

روز گذشته، در جریان اعتراضات سراسری در سومین روز سالگرد «آبان خونین ۹۸»، دست‌کم شش شهروند کُرد در شهرهای بوکان، سنندج و سقز کشته شدند.

وادی رحمت، آرامگاه شهر تبریز نیز امروز شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم در مراسم خاکسپاری آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز بود. مردم فریاد می‌زدند «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «حقوق برای مزدور، مزدور برای کشتن» و «می‌کشم می‌کشم، هرآن‌که خواهرم کشت».

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، این دختر دانشجو اهل ملکان در جریان اعتراضات شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان در شهر تبریز به یک ساختمان نیمه‌کاره پناه برد اما نیروهای امنیتی او را از بالای ساختمان به پایین پرت کرده وکشته‌اند. پیکر بی‌جان او به بیمارستان منتقل شد ولی کاری از دست پزشکان ساخته نبود و کشته شد.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی علت مرگ آیلار را «سقوط در محل گودبرداری» اعلام کرد و ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی نیز از دستگیری سه نفر در ارتباط با «حادثه افتادن دختر جوان تبریزی به نام آیلار حقی در محل گودبرداری جنب برج شهران تبریز» خبر داد.

ابراهیم محمودی گفت:

«با بررسی مدارک و شواهد و مستندات در محل حادثه مشخص شده متوفی از یک دستگاه خودرو سواری در جلوی پارکینگ ساختمان پیاده شده و پس از دقایقی حادثه برای وی رخ داده است.»

پیش از این نیز بارها مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدن معترضان به‌دست نیروهای امنیتی را منکر شده و خانواده‌های آن‌ها را وادار کرده‌اند که مرگ عزیزانشان را به دلایل دیگری عنوان کنند.

در آستانه آغاز سومین ماه اعتراضات سراسری در ایران تنها در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۶ آبان ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران در پایان ۲۵ آبان در مجموع ۶۰ روز اعتراضات به ۳۶۲ نفر رسیده است.

هرانا خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شمار کودکان کشته‌شده را ۵۶ نفر اعلام کرده است.

همچنین براساس آمار این نهاد حقوق بشری تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۶ هزار و ۳۳ نفر رسیده است. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تنها هویت دو هزار و ۷۴ نفر از بازداشتی‌ها را اعلام کرده‌اند. بقیه افراد در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.