آیلار حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، یکی دیگر جان باخته‌های اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران است که توسط نیروهای امنیتی کشته شد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور، پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ اعلام کرد این دانشجو و شهروند تبریزی در جریان اعتراضات چهارشنبه ۲۵ آبان تبریز، در حالی که از دست نیروهای امنیتی به یک ساختمان نیمه کاره پناه برده بود، توسط نیروهای امنیتی به پایین پرتاب شده و به دلیل فرو رفتن میلگرد در بدن‌اش در جا کشته شد.

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور هم‌چنین تاکید کرده که «نحوه کشته شدن آیلار حقی را تایید یا رد» نمی‌کند.

زمانه نیز فعلا مستقلا قادر به تایید چگونگی کشته شدن این دانشجوی تبریزی نیست.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی علت مرگ آیلار حقی را «سقوط در محل گودبرداری» اعلام کرد و ابراهیم محمودی، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی نیز از دستگیری سه نفر در ارتباط با «حادثه افتادن دختر جوان تبریزی به نام آیلار حقی در محل گودبرداری جنب برج شهران تبریز» خبر داد.

ابراهیم محمودی در این رابطه گفت:

«با بررسی مدارک و شواهد و مستندات در محل حادثه مشخص شده متوفی از یک دستگاه خودرو سواری در جلوی پارکینگ ساختمان پیاده شده و پس از دقایقی حادثه برای وی رخ داده است.»

پیش از این نیز بارها مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدن معترضان به‌دست نیروهای امنیتی را منکر شده و خانواده‌های آن‌ها را وادار کرده‌اند که مرگ عزیزانشان را به دلایل دیگری عنوان کنند.

مراسم تشییع جنازه آیلار حقی جمعه ۲۷ آبان در وادی رحمت، آرامستان شهر تبریز شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم بود. مردم در مراسم خاکسپاری آیلار حقی فریاد می‌زدند: «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «حقوق برای مزدور، مزدور برای کشتن» و «می‌کشم می‌کشم، هرآن‌که خواهرم کشت».

از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری اخیر تعدادی زیادی از شهروندان در شهرهای مختلف ایران بر اثر خشونت به کار گرفته و تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

در سومین سالگرد اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بر اساس فراخوان‌هایی که از قبل اعلام شده بود، از صبح روز سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ شهرهای مختلف شاهد اعتصاب‌ها و اعتراض‌های سراسری بود و در بسیاری از شهرها اعتراضات با یورش نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد، از جمله سنندج، سقز، بوکان، کامیاران، تهران، قزوین، اراک، شیراز و ایذه.

هنوز آماز مشخصی از تعداد افراد کشته شده و زخمی‌ها در جریان اعتراضات سه‌شنبه در دست نیست، اما برخی گزارش‌ها از کشته شدن دو شهروند معترض در سنندج نیز حکایت دارد.