روز جمعه ۲۷ آبان در سومین روز فراخوان سراسری برای اعتصابات و اعتراضات، مردم در سیستان و بلوچستان برای هفتیمن هفته تجمع اعتراضی برگزار کردند. زاهدان، سراوان، خاش و ایرانشهر شهرهایی هستند که پس از برگزاری نماز جمعه در آنها تجمع و راپیمایی برپا شد. از روز جمعه هشتم مهر، که مردم این استان پس از تجمع اعتراضی به قتل رسیدند تاکنون هرهفته تجمعات اعتراضی در شهرهای این استان پس از برگزاری نماز جمعه برپا شده است.

مردم زاهدان پس از نماز جمعه این شهر با شعار «آزادی آزادی آزادی» و «کشته شده خدانور، به دست چندتا مزدور» به خیابان‌ها آمدند. از دیگر شعارها: «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر سپاهی»، «مرگ بر بسیجی» و «سپاهی بی‌ناموس، لباس بلوچی نپوش»

در ویدئوها دیده می‌شود که مردم تصاویری از کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در اعتراضات ایذه را در دست دارند و برخی نیز شعار می‌دهند: «حکومت بچه‌کش، نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم».

در سراوان شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر بسیجی» سر داده شد. مردم پرچم جمهوری اسلامی را در این شهر پایین کشیدند.

دو هفته قبل شهر خاش یکی از خونین ترین اعتراضات را پشت سر گذاشت، روز ۲۷ آبان در خاش مردم معترض خیابان‌ها را بستند و شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

در نوک آباد مرکز شهر تفتان، در راسک، و در گورناک در ایرانشهر تجمعات اعتاضی برگزار شد که گزارش تفصیلی آن را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

جمعه‌ خشم دیگری در بلوچستان: «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران»

Ad placeholder

تشییع پیکر کشته‌شدگان در ایذه، سمیرم، مهاباد و تبریز

جمعه ۲۷ آبان چنین بود و تشییع پیکر تعدادی از کشته‌شدگان به دامنه اعتراضات افزود.

در این روز کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله در مزارستان شهر ایذه، واقع در استان خوزستان در میان بدرقه هزاران نفر به خاک سپرده شد. مردم حاضر شعارهایی علیه حکومت سر دادند و مادر کیان پیرفلک در مراسم خاکسپاری پسرش در سخنانی به ماجرای کشته‌شدن کیان به‌دست مأموران امنیتی اشاره کرد.

در سمیرم واقع در استان اصفهان نیز مراسم خاکسپاری مراد بهرامیان از کشته‌شدگان اعتراضات این شهر با حضور گسترده شهروندان داغدار و سردادن شعارهای اعتراضی برگزار شد.

رسانه‌های حکومتی کشته شدن سه نفر را در جریان اعتراضات چهارشنبه شب ۲۵ آبان در سمیرم تأیید کرده‌اند. 

روز جمعه در باغ فردوس مهاباد شمار زیادی از مردم در مراسم تشییع پیکر آزاد حسین‌زادە، از کشته‌شدگان این شهر شرکت کردند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند. این یکی از شعارهای شاخص مردم در مهاباد بود: «کرد، بلوچ، آذری، آزادی، برابری».

وادی رحمت، آرامگاه شهر تبریز نیز امروز شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم در مراسم خاکسپاری آیلار حقی، دانشجوی سال چهارم دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز بود. مردم فریاد می‌زدند «مرگ بر دیکتاتور»، «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «حقوق برای مزدور، مزدور برای کشتن» و «می‌کشم می‌کشم، هرآن‌که خواهرم کشت».

مراسم خاکسپاری آرتین رحمانی که در ایذه کشته شد هم با اعتراضات و روسری چرخاندان زنان شرکت‌کننده همراه بود. مادر او از مردم خواست انتقام نوجوان ۱۴ ساله اش را که دو شب پیش در ایذه به قتل رسید بگیرند.آخرین حرف آرتین این بود: «این سرزمین هیچ سودی برام نداشت ولی می‌ذارم سر، زمین براش»

در قزوین مراسم سوم سپهر اسماعیلی برگزار شد و مردم شعار آزادی آزادی سر دادند.

در بوکان مراسم تشییع میلاد معروفی در تاریکی هوا با پخش آهنگ‌های کردی و تکرار شعار «ژن ژیان ئازادی» برگزار شد. مردم همچنین شعار دادند: «شەهید نامرێ، شهید نمی‌میرد.»

روز جمعه همچنین مراسم چهلم ابوالفضل آدینه زاده در دوستای نجف آباد فاروج برگزار شد. در مراسم چهلم او که روز ۱۶ مهرماه در مشهد کشته شد، معلمش این متن را خواند: «دژخیمی که ۲۵ گلوله در شکم و سینه ابوالفضل خالی کردی… ای نیروی سرکوبگری که سلاحت را نشانه گرفته‌ای به سینه این فرزند ایران… تا کی می‌خواهی فرزندان ایران را بکشی؟! سلاحت را زمین بگذار!»

در شهر دشتی از توابع شهرستان پارسیان استان هرمزگان مراسم تشییع حامد ملایی جانباخته اعتراضات سراسری با شعار: «امسال سال خونه سید علی سرنگونه» برگزار شد.

شرح کامل این خاکسپاری‌ها را در گزارش زیر بخوانید:

تشییع پیکر چهار نفر از کشته‌شدگان جنبش سراسری صحنه اعتراضات مردمی شد

Ad placeholder

اعتراضات در شهرهای دیگر

تصاویری که روز جمعه ۲۷ آبان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی موتورسوار به سمت معترضان در اصفهان هجوم می‌برند و صدای شلیک هم شنیده می‌شود. مردم در خوراسگان اصفهان هم شعار «مرگ بر این دولت مردم فریب» سردادند.

در ویدئویی از اعتراضات مردم در خوی در آذربایجان غربی رو در روی نیروهای امنیتی ایستاده‌اند و شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم.»

در ایلام خیابان خرمشهر ماموران امنیتی به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در بوکان معترضان با بستن خیابان‌ها اعتراضات خود را شروع کردند. در ویدئوها صدای شعار امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه شنیده می‌شود.

در پاوه هم اعتراضات روز جمعه ادامه داشت.معترضان شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور». ماموران امنیتی در این شهر به سوی معترضان شلیک کردند.

در مریوان سه راه موسک مردم آتش روشن کردند.

در بیجار، استان کردستان معترضان شعار دادند: «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»

در شهرستان صحنه در استان کرمانشاه که آرامگاه سیدخلیل عالی‌نژاد است، تجمع اعتراضی صورت گرفت و مردم شعار دادند: «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» «قسم به خون یاران/ ایستاده‌ایم تا پایان» «مرگ بر دیکتاتور». سید خلیل عالی‌نژاد‌، نوازنده، خواننده و آهنگساز ایرانی پیرو دین یارسان بود که در سال ۱۳۸۰ بنا بر برخی روایت‌ها به دست وزارت اطلاعات ایران به قتل رسید. در حمله نیروهای امنیتی به شرکت‌کنندگان در مراسم سالگرد سیدخلیل عالی‌نژاد تعدادی زخمی و بازداشت شدند.
در استان فارس مردم بر مزار نوید افکاری، در روستای سنگر از شهرستان سپیدان تجمع کردند و با شعار «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی» سر دادند. شعار امسال سال خونه سیدعلی سرنگونه سردادند. زنان در این مراسم شال‌های خود را سوزاندند. معترضان همچنیین شعار دادند: «الهام افکاری آزاد باید گردد.» الهام خواهر نوید افکاری چند روز قبل دستگیر شد.
در مریوان، در سه راه موسک مردم آتش روشن کردند.

در چابهار فیلمی از تجمع مردم منتشر شده که مردم خطاب به نیروهای امنیتی می‌گویند: «بی‌شرف، بی شرف.»

فیلمی از اعتراضات در جیرفت کرمان هم منتشر شده است. در انتهای ویدیو دیده می‌شود که نیروهای امنیتی به سمت معترضان شلیک می‌کنند.

اعتراضات دیگر

جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در شرکت صنعتی کروز کارکنان اعتصاب کردند. کارکنان شیفت ۲ شعار دادند: «نترسین، نترسین، ما همه با هم هستیم» زنان کارگرشیفت ۲ شرکت همچنین شعار دادند: «کروزی داد بزرن، حقتو فریاد بزن» و «نترسین، نترسین، ما همه با هم هستیم».

Ad placeholder