دانشجویان در چندین دانشگاه تحصن کردند. وزارت علوم برای پیشگیری از تظاهرات گسترده در روز دوشنبه ۳۰ آبان اعلام کرده است دانشگاه‌ها را ساعت ۱۴ به وقت تهران تعطیل می‌کند. در دانشگاه سنندج یک روز پس از استعفای رئیس دانشگاه و حمله گارد ویژه به دانشجویان، تحصن دانشجویی ادامه یافت. مدرسان این دانشگاه هم در اعتراض به آنچه که «هتک حرمت دانشگاه» عنوان شد تحصن کردند. در گیلان اعتصاب دانشجویان گسترده‌تر از قبل بود. در تهران و تبریز هم دانشجویان دانشگاه‌ها از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. دانشگاه‌های گیلان و مازندران هم همراه با هم‌صنفان خود از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

گزارش رخدادهای شامگاه ۲۸ آبان را اینجا بخوانید

تحصن اساتید دانشگاه سنندج

رحمت صادقی، رئیس دانشگاه سنندج ۲۸ آبان در اعتراض به سرکوب دانشجویان از مقام خود استعفا کرد. دانشجویان دانشگاه در همبستگی با او تحصن کردند. نیروهای امنیتی به دانشگاه هجوم بردند. منابع مطلع در دانشگاه گفته‌اند شمار زیادی از دانشجویان و کارکنان دانشگاه مجروح شده‌اند. تحصن دانشجویان شامگاه شنبه نیز ادامه داشت و از صبح یک‌شنبه ۲۹ آبان گروهی از مدرسان هم در محوطه دانشگاه تجمع کردند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج هم در همبستگی با دانشجویانی که به اخراج یا تعلیق تهدید شده‌اند، تحصن کردند.

در تبریز دانشجویان دانشگاه مدنی در اطلاعیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، گفته بودند تا زمانی که مطالباتشان که آزادی تمام دانشجویان زندانی، رفع ممنوع‌الوردی دانشجویان، دلجویی و عذرخواهی از دانشجویان کنشگر و آزادی‌خواه و برخورد با مسببان حمله به دانشجویان در ۱۳ آبان اعلام شده، برآورده نشود به تحصن ادامه خواهند داد، همچنان از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم در روز ۲۹ آبان در محوطه دانشگاه راهپیمایی کردند و شعار دادند «حکومت بچه‌کش نمی‌خوایم نمی‌خوایم». در اردبیل هم دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

بر پایه گزارش شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور، حدود ۹۵ درصد کلاس‌های درس در دانشگاه بهشتی پردیس عباس‌پور هم به دلیل عدم حضور دانشجویان تشکیل نشد. در دانشگاه گیلان نیز شمار زیادی از دانشجویان رشته‌های مختلف به صورت مشترک اعلام کردند از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

در دانشگاه علامه دانشجویان در حمایت از ملیکا قراگوزلو که از زندان به بیمارستان روانی امین‌آباد منتقل شده است، شعار دادند. دانشجویان دانشکده ادبیات این دانشگاه در ادامه از رفتن به سالن غذاخوری که با فشار حراست تفکیک جنسیتی شده است، خودداری کردند و در حیاط دانشگاه غذا خوردند.

https://www.instagram.com/reel/ClLYQu2gqPb/?utm_source=ig_web_copy_link

در دانشکده آمار و تربیت بدنی این دانشگاه هم دانشجویان از رفتن به کلاس درس خودداری کردند.

دانشجویان دانشگاه علوم توانبخشی هم در اعتراض به بازداشت ۹ تن از هم دانشگاهی‌های خود در مقابل اتاق رئیس دانشگاه بر روی زمین نشستند و به صورت نمادین دست‌هایشان را از پشت به هم گره زدند. این دانشجویان خواستار آزادی زندانیان سیاسی، دانشجویان زندانی و پایان سرکوب شدند.

دانشجویان دانشکده برق خواجه نصیر، دانشکده فیزیک پلی‌تکنیک، خوارزمی هم از رفتن به کلاس درس خودداری کردند و در محوطه دانشگاه تجمع کردند. دانشجویان خواجه نصیر روزنامه تک‌برگی را با تیتر یک «عو عو سگان شما نیز بگذرد» به همراه داشتند.

در دانشکده فنی کرج، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه هنر مازندران دانشجویان به یاد کیان پیرفلک که به ضرب گلوله ماموران حکومتی به قتل رسید، قایق‌های کاغذی را در حوضچه یا آب‌نماهای داخل محوطه دانشگاه انداختند. دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد حوض دانشگاه را به نشانه خون‌بار بودن سرکوب معترضان به رنگ سرخ درآوردند.

https://www.instagram.com/p/ClLg8GBA1he/?utm_source=ig_web_copy_link

جمعی از دانشجویان هنر دانشگاه شیراز هم در یک بیانیه اعلام کردند تا ۳۰ آبان از رفتن به کلاس درس خودداری خواهند کرد. در این بیانیه آمده است: «گمان نمی‌کنیم هیچ زمانی مرز حق و باطل آن‌چنان که امروز واضح و مشخص است، روشن شده باشد». این دانشجویان گفته‌اند «در اعتراض به کشتار و سرکوب هم‌وطنانمان، در حمایت از دانشجویان تعلیقی یا زندانی و در همراهی با دیگر دانشجویان، به اعتصاب کلاس‌های درس در روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آبان ادامه می‌دهند».

Ad placeholder

جمعی از دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه تهران هم در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «در محکومیت آن‌چه ما آن‌را جنایتی از سوی حراست بر دانشگاهیان می‌نامیم و در راستای همدردی با هم‌کلاسی‌های تعلیق‌شده، بازداشت‌شده و کشته‌شده‌ خود در سراسر کشور، کلاس‌های دانشگاه را تحریم می‌کنیم».

شوراهای صنفی همچنین از تحصن دانشجویان دانشگاه آزاد در شهر قدس و نجف‌آباد خبر داد. در دانشگاه آزاد واحد تهران شمال هم دانشجویان در راهروها شعار دادند.

در دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز دانشجویان تحصن کردند.

دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل نیز به اعتراض ادامه دادند. آنها یک پارچه که بر روی آن نوشته بودند «به نام خدای رنگین‌کمان‌ها» را همراه با اسامی کشته‌شدگان در دانشگاه نصب کردند.

شبکه دانشجویان انقلابی در یک اطلاعیه همه دانشجویان و مردمان ایران را به حضور در خیابان پس از مسابقه فوتبال ایران و انگلیس در روز دوشنبه ۳۰ آبان فراخوانده است.

Ad placeholder