به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سازمان انرژی اتمی اعلام کرد در واکنش به قطعنامه شورای حکام، در تأسیسات هسته‌ای فردو تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد را آغاز کرده است. بر اساس این گزارش صبح دوشنبه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر ظاهراً تولید اورانیوم در فردو به مرحله پایداری رسید.

در دومین اقدام در واکنش به قطعنامه شورای حکام، ایران دو آبشار دیگر IR-2m و IR-4 را در سایت نطنز بازبینی و گازدهی کرد و دو آبشار دیگر از این ماشین‌ها برای گازدهی آماده شده است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه ۱۷ نوامبر/ ۲۶ آبان با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواسته بود که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات یافت شده اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند. این دومین قطعنامه شورای حکام در سال جاری در مورد نقض تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی ایران است.  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی یکشنبه اعلام کرده بود: در پاسخ به اقدام اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران، در نخستین گام، چند اقدام در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته و اجرای آنها  با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع‌های غنی‌سازی نطنز و فردو انجام می‌شود. آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا خلوص ۶۰ درصد در فردو و راه‌اندازی دو آبشار دیگر در نطنز از این اقدامات است.  

فقط یک گام کوتاه دیگر باقی مانده

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود اعلام کرد که بر اساس آخرین ارزیابی‌هایش، تا ۲۲ اکتبر/۳۰ آبان سال جاری، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به حدود ۶۲,۳ کیلوگرم (۱۳۷,۳ پوند) رسیده است. این میزان از آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر/ مهر سال جاری به میزان ۶,۷ کیلوگرم افزایش یافته است.

غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد خلوص یک گام کوتاه با سطوح ۹۰ درصدی اورانیوم غنی‌شده برای ساخت بمب اتم فاصله دارد. کارشناسان منع اشاعه در ماه‌های اخیر هشدار داده‌اند که ایران اکنون اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی کافی برای بازفرآوری اورانیوم مورد نیاز برای ساخت حداقل یک بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است، خاطرنشان کرده است که به دلیل محدودیت‌هایی که تهران بر بازرسان سازمان ملل در سال گذشته اعمال کرده قادر به راستی‌آزمایی اندازه دقیق ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیست.

ساعتی بعد از صدور قطعنامه شورای حکام، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران هشدار دادند که نمی‌تواند به عدم همکاری خود با آژانس همچنان مانند چهار سال گذشته ادامه دهد.

رویترز نوشته بود که با تصویب قطعنامه شورای حکام، چنانچه جمهوری اسلامی به تعهدات پادمانی خود عمل نکند، شورای حکام بر اساس اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید برای انجام اقدامات بیشتر آماده شود. گزینه ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل از این جمله است.