مقامات اسرائیلی چهارشنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر اعلام کردند که در دو انفجار جداگانه که اورشلیم (بیت‌المقدس) را لرزاند، دست‌کم یک نفر کشته و ۱۲ نفر نفر زخمی شدند.

پلیس اسرائیل گفته است احتمالاً نیروهای فلسطینی در انفجارهای صبح چهارشنبه دست داشته‌اند.

به‌گفته مقامات فلسطینی، این انفجارها ساعاتی پس از آن رخ داد که نیروهای اسرائیلی در شهر نابلس، واقع در کرانه باختری اشغالی یک پسر ۱۶ ساله فلسطینی را کشتند.

نخستین انفجار حدود ساعت ۷ صبح در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس در امتداد بزرگراهی در ورودی غربی اورشلیم (بیت‌المقدس) که معمولاً مملو از مسافر است، روی داد.

به‌گفته پزشکان، در اولین انفجار دست‌کم هفت نفر زخمی شدند که حال حداقل دو نفر از آن‌ها وخیم است.

انفجار دوم که مقامات آن را «کنترل‌شده» توصیف کرده‌اند، لحظاتی بعد در تقاطع راموت در شمال اورشلیم (بیت‌المقدس) روی داد. مقامات می‌گویند حدود سه نفر بر اثر اصابت ترکش خفیف زخمی شده‌اند.

کمیسر پلیس اسرائیل گفت که نوع حمله‌ای که در اورشلیم (بیت‌المقدس) رخ داد «سال‌هاست که دیده نشده است» و مقامات در جست‌وجوی مهاجمان هستند. او افزود پلیس به‌دنبال کشف مواد منفجره احتمالی بیشتر در شهر است.

الجزیره نوشته که پلیس معتقد است اولین انفجار ناشی از «مواد منفجره بسته‌بندی‌شده در دوچرخه‌ای بود که در ایستگاه اتوبوس رها شده بود».

یوسف حییم گابای، پزشکی که هنگام وقوع انفجار در محل حضور داشت، به رادیو ارتش اسرائیل گفت «همه جا خراب شد» و برخی از مجروحان خون‌ریزی شدید دارند.

در پی این رویدادها، بر اساس تصمیم وزیر دفاع اسرائیل ارتش این کشور از بسته شدن دو پاسگاه بازرسی کلیدی جَلَمه و سالم در منطقه جِنین خبر داد.

این دو انفجار در حالی رخ داده‌اند که از سال گذشته تنش‌ها در این منطقه همچنان افزایش یافته است. حملات ارتش اسرائیل و کشتار فلسطینی‌ها در شهرها و روستاهای کرانه باختری اشغالی در دوره گذشته همزمان با افزایش حملات مسلحانه فلسطینی‌ها و همچنین افزایش حملات شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها افزایش یافته است.

اسرائیل در اراضی اشغالی شرق اورشلیم (بیت‌المقدس)، کرانه باختری و نوار محاصره‌شده غزه دست‌کم ۲۰۰ فلسطینی، از جمله بیش از ۵۰ کودک را کشته‌اند. یک سال اخیر، از سال ۲۰۰۶ تاکنون برای فلسطینی‌ها مرگبارترین سال بود. در طرف اسرائیلی نیز حداقل ۲۵ نفر کشته شده‌اند.

نیمه‌شب گذشته، مقامات بهداشتی فلسطین کشته‌شدن احمد امجد شحاده، ۱۶ ساله در نابلس را تأیید کردند. این نوجوان بر اثر اصابت گلوله به قلب‌اش کشته شد.

نیروهای اسرائیلی به نابلس در شمال کرانه باختری اشغالی یورش بردند تا از ورود شهرک‌نشینان اسرائیلی به مکان حساس حرم یوسف که در حدود یک کیلومتری مرکز شهر نابلس قرار دارد، مطمئن شوند.

به‌گفته پزشکان، دست‌کم چهار فلسطینی دیگر بر اثر اصابت گلوله‌های جنگی و نارنجک‌های شوکر مجروح شدند. به شکم یکی از آن‌ها گلوله خورده و حال او وخیم گزارش شده است.

ایتامار بن گویر، نماینده راست‌گرای افراطی اسرائیلی که به‌عنوان یک برتری‌طلب متعصب یهودی توصیف می‌شود و قرار است وزیر امنیت داخلی و مسئول پلیس در دولت جدید بنیامین نتانیاهو شود، گفته است انفجارهای اورشلیم (بیت‌المقدس) نشان‌دهنده آن است که باید اقدامات شدیدتری اعمال شود. او پیش از این خواهان مجازات اعدام برای فلسطینی‌هایی شده بود که به اسرائیل حمله می‌کنند.

بن گویر با اشاره به افزایش ترورهای هدفمند ارتش اسرائیل علیه مبارزان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی گفت:

«ما باید ترورهای هدفمند را تجدید و آن‌ها را وادار به پرداخت هزینه کنیم.»

حماس، گروه فلسطینی که بر نوار غزه حکومت می‌کند، انفجارها در اورشلیم (بیت‌المقدس) را ستایش کرد و آن را عملیاتی قهرمانانه خواند، اما مسئولیت آن را برعهده نگرفت. حماس گفت:

«اشغالگران بهای جنایت‌ها و تجاوزات خود علیه مردم ما را می‌پردازند.»