روز پنج‌شنبه سوم آذر ۱۴۰۱، کاسبان و بازاریان در شهرهای مختلف کُردستان (استان کردستان، کرمانشاه، ایلام و استان آذربایجان غربی) که با فراخوان احزاب و سازمان‌های عمده کُرد انجام گرفت، برای دست‌کم نهمین مرتبه به صورت گسترده در پشتیبانی از مبارزه در کُردستان و همبستگی سراسری به اعتصاب عمومی پیوستند.

در روزهای گذشته و پس از کُشتار خونین مبارزان در کردستان، احزاب کردستانی_ مرکز همکاری احزاب کردستانی که دو حزب کومله زحمتکشان و حزب دمکرات کردستان ایران در آن عضویت دارند، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله) و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) − در فراخوان‌های جداگانه‌ای کارگران، بازاریان و مردم ایران را به اعتصاب سراسری در روز سوم آذر فراخواندند.

احزاب کُردستانی برای «پشتیبانی از مردم کردستان» از دانشجوبان، دانش‌آموزان و کسبه و بازاریان خواسته بود تا در روز پنج‌شنبه سوم آذرماه در سراسر ایران به اعتصاب بپیوندند، اما به جز در شهرهای کُرد استقبال چندانی از این فراخوان نشد. این در حالی است معترضان کُرد در روزهای گذشته به شکلی خونین از سوی نیروهای سرکوبگر مورد سرکوب خشونت‌آمیز قرار گرفتند و ده‌ها تن در جریان اعتراض‌ها کشته یا زخمی شدند.

مراسم یادبود

امروز پنج‌شنبه در جریان نهمین اعتصاب گسترده در شهرهای کُرد، مراسم یادبود جان‌باختگان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» دست‌کم در دو شهر کامیاران و دهگلان بر سر مزار جان‌باختگان برگزار شد.

از آغاز خیزش «ژن، ژیان، ئازادی»، بارها مراسم یادبود، تشییع و خاکسپاری جان‌باختگان هدف حمله خشونت‌آمیز نیروهای سرکوب قرار گرفته است.

در دهگلان جمعیت بزرگی از مردم این شهر صبح روز پنج‌شنبه سوم آذر بر سر مزار محسن نیازی، از جان‌باختگان خیزش جاری حاضر شدند.

در یک ویدئوی منتشر شده از این مراسم، مردم شعار «کاک موحسێن قارەمانە، شەهیدی کوردستانە» (محسن قهرمان است، شهید کردستان است) سر می‌دهند. محسن نیازی ۲۹ آبان در دهگلان هدف گلوله نیروهای سرکوب قرار گرفت و چند ساعت بعد در بیمارستان کوثر سنندج بر اثر شدت جراحات جان خود را از دست داد.

امروز همچنین مراسم هفتم فواد محمدی از دیگر جان‌باختگان خیزش جاری در کامیاران با حضور گسترده مردم به‌ویژه زنان و بازخوانی سرود و سر دادن شعارهای انقلابی برگزار شد.

فواد محمدی ۳۸ ساله و پدر دو فرزند بود. فواد محمدی در تاریخ ۲۴ آبان هدف تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

در مراسم هفتم محمدی بر خلاف مراسم محسن نیازی، ویدئوهای بیشتری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از این مراسم، شرکت‌کنندگان یکی از قدیمی‌ترین سرودهای انقلابی را که از بلندگو در حال پخش است، بازخوانی می‌کنند؛ چنین صحنه‌هایی در این مدت بارها از سوی جوانان معترض در خیابان‌های شهرهای مختلف کردستان هنگام رویارویی با نیروهای سرکوب یا مراسم دفن و خاکسپاری جان‌باختگان دیده شده است.

خواندن سرودهای انقلابی و خلق صحنه‌هایی از این دست، از زمان پیش از انقلاب ۵۷ و به‎‌ویژه سال‌های پس از سرکوب کردستان که با لشکرکشی از سوی حکومت مرکزی همراه شد، به عنوان یکی از سیاسی‌ترین اقدام اعتراضی در کردستان شناخته شده است.

در ویدئوی دیگری از همان مراسم که بر سر مزار فواد محمدی در روستای ماویان کامیاران برگزار شد، حاضرین سرود انقلابی «ئەی شەهیدان، ئەی شەهیدان» (ای شهیدان، ای شهیدان) را می‌خوانند.

در یکی دیگر از ویدئوهای منتشر شده، جمعیت بزرگی با در دست داشتن عکس‌هایی از فواد محمدی شعارهای «کوردستان کوردستان گۆڕستانی فاشیست‌ها» (کردستان گورستان فاشیست‌ها) و «کوردستان ناوی بەرزە دوژمن دەخاتە لەرزە» (کردستان، نامت والاست؛ دشمن را به لرزه درمی‌آورد) را سر می‌دهند.

احتمال می‌رود که در روزهای آینده مراسم‌ مشابهی در دیگر شهرهای کردستان برای گرامیداشت یاد جانباختگان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» برگزار شود.