روز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱، علی خامنه‌ای بخشی از نیروی سرکوب خیابانی‌اش در بسیج را به حضور فراخواند و برای آن‌ها سخنرانی کرد.

شاید خلاصه همه صحبت‌های طولانی و تکراری رهبر جمهوری اسلامی، اخرین جمله سخنرانی‌اش بود. او پیش از آنکه بلندگو را از جلوی صورتش دور کند و برای بسیجی‌ها دست تکان دهد آیه ۱۳۹ سوره آل عمران را بدون ترجمه فارسی‌اش خواند: «ولا تهنو و لاتحزنو و انتم الاعلون ‌ان کنتم مومنین». این آیه‌ای است که گفته می‌شود پس از شکست محمد و یارانش در جنگ احد نازل شده و خطاب به سپاه شکست‌خورده محمد می‌گوید: نترسید و دست و پایتان سست نشود که اگر مومن باشید شما برتر از طرف مقابلتان هستید.

سخنرانی روز شنبه علی خامنه‌ای بیشتر بر همین موضوع متمرکز بود. او نهایت تلاشش را کرد که به نیروهای بسیج که در  حدود ۷۰ روز گذشته چماق او برای کوبیدن بر فرق معترضان در شهرهای مختلف ایران بوده‌اند بگوید که نترسند، آن‌ها فقط کارکردشان کشتن و زدن معترضان در داخل مرزهای ایران نیست بلکه زمین بازیشان سرکوب در همه خاورمیانه است و مطمئن باشند که او ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد و پشت ‌آن‌ها را خالی نخواهد کرد.

خامنه‌ای آخرین بار مراسم هفته بسیج را در سال ۱۳۹۸ در حسینیه‌اش برگزار کرده بود. درست بعد از سرکوب اعتراضات آبان ۱۳۹۸ او گروهی از فرماندهان بسیج و سپاه را احضار کرد و از آن‌ها خواست «تجربه شیرین» کمیته‌های انقلاب اسلامی در محلات که در دهه ۶۰ به عنوان حلقه نخست حاکمیت وحشت فعالیت می‌کردند را احیا کنند. سه سال بعد و در میانه بزرگترین اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۵۷، او بخشی از نیروهای میدانی بسیج و شماری از فرماندهان سپاه را پذیرفت تا به آن‌ها قوت قلب بدهد.

Ad placeholder

خامنه‌ای بدون اشاره به افرادی که به دست نیروهای امنیتی و بسیج در روزهای گذشته کشته شده‌اند، بسیجی‌ها را «مظلوم» خواند و گفت که آن‌ها خودشان را سپر کرده‌اند تا نگذارد معترضان به مردم آسیب وارد کنند: «بسیجی بودن یعنی مظلوم شدن برای اینکه مظلوم را رهایی ببخشد. دیدید در این قضایای اخیر بسیجی‌های مظلوم خودشان مظلوم واقع شدند، برای اینکه نگذارند ملت، مظلومِ یک مشت اغتشاشگر غافل یا جاهل یا مزدور بشود. خودشان مظلوم واقع میشوند، برای اینکه جلوی ظلم دیگران را بگیرند.»

مظلوم خواندن نیروی سرکوب در هفته‌های گذشته یک بار دیگر هم در کلام علی خامنه‌ای منعکس شده است. او در نخستین سخنرانی‌اش پس از قتل مهسا امینی در بازداشتگاه نیروی انتظامی هم مشابه همین سخنان را در مورد نیروی انتظامی بر زبان راند و آن‌ها را «مظلوم» خواند.

چماقداری‌ای که تنها داخلی نیست، بین‌المللی هم هست

خامنه‌ای در سخنرانی روز شنبه‌اش گفت که برایش بسیار مهم است که بسیجی ها قدر خودشان را بدانند و خطاب به آن‌ها گفت که نقشتان فراتر از امور داخلی است. او خطاب به حلقه اول سرکوب خیابانی مردم گفت که کارتان فقط مقابله با معترضان نیست و شما در صف اول به هم زدن نقشه استکبار جهانی در منطقه خاورمیانه هستید. رهبر جمهوری اسلامی معترضان ایرانی را هم «چهار نفر غافل و یا جاهل و یا مزدور» خواند.

او گفت که جمهوری اسلامی نقشه آمریکا در ایران را به هم زده و آمریکایی‌ها برای احیای سلطه‌شان به سراغ «حغرافیای نفوذ» جمهوری اسلامی رفته‌اند. خامنه‌ای گفت:

«آمریکایی ها به این فکر افتادند که قبل از اینکه به ایران حمله کنند، کشورهای همسایه که عمق راهبردی جمهوری اسلامی هستند را فلج کنند، این نقشه را خود آمریکایی ها در سال ۲۰۰۶ افشا کردند و گفتند باید ابتدا ۶ کشور عراق، سوریه، لبنان، لیبی، سودان، سومالی ابتدا ساقط شوند، بعد به سراغ ایران بیایند…جمهوری اسلامی در شمال آفریقا مطلقا ورود نکرد، اما در این سه کشور، عراق، سوریه و لبنان سیاست ایران کارکرد پیدا کرد که نتیجه آن شکست آمریکا در این کشورها شد.»

او به بسیجی‌ها گفت که نقششان فقط چماق‌کشی بر سر معترضان داخلی نیست و اداره همین جغرافیای نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه با آن‌ها است.

خامنه‌ای در بخشی از سخنرانی‌اش گفت که او و نظام حواسشان به تغییرات در اطراف ایران هست و در دام دشمن نخواهند افتاد. او تلویحا گفت که اعتراضات داخلی برای آن طراحی شده که ایران نگاهش از اطرافش منحرف شود ولی او هم خاورمیانه را به دقت زیرنظر دارد و هم منطقه قفقاز. این بخش از سخنان رهبر جمهوری اسلامی تقریبا در همه سخنرانی‌های پس از اعتراضات سراسری تکرار شده و پیام غیرمستقیم او به جمهوری آذربایجان است که قرار نیست در اتصال مرزی ایران به ارمنستان تغییری ایجاد شود.

Ad placeholder

پیام: نه موضوع برجام را حل می کنم و نه صدای مردم را می‌شنوم

خامنه‌ای در ادامه به گوشه‌ای از توصیه‌های اصلاح‌طلبان حکومتی‌ برای خاموش کردن اعتراضات مردمی هم اشاره کرد. «یک عده‌ای ادعای فهم سیاسی می کنند اما تحلیل‌هایشان در روزنامه و فضای مجازی واقعاً انسان را متأسف می کند. می‌گویند برای اینکه بتوانید این اغتشاش‌ها را تمام کنید باید مشکلتان را با آمریکا حل کنید. یا صدای ملت را بشنوید.»

برخی از اصلاح‌طلب‌ها در هفته‌های گذشته در میزگردهایی که در تلویزیون جمهوری اسلامی برگزار شد و در نوشته‌هایشان در روزنامه‌ها از «نظام» خواسته بودند برای حل نارضایتی اقتصادی مردم موضوع هسته‌ای و مذاکرات احیای برجام را به سرانجام برساند و همزمان در زمینه آزادی‌های اجتماعی هم از خود نرمش نشان دهد.

خامنه‌ای در پاسخ به این راهکارهای دوستان اصلاح‌طلبش گفت که «مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند؛ مشکل ما را با آمریکا یه چیز حل می کند اینکه با آمریکا باج بدهیم، اما نه فقط یک باج ، دائم باج می خواهند».

خامنه‌ای به پیشنهاد اصلاح‌طلب‌ها برای تغییر قانون اساسی و حذف نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت که تغییر قانون اساسی و حذف شورای نگهبان یا کنترل مداخله آن از باج‌هایی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند و او این باج را هم نخواهد داد: «کدام ایرانی با غیرتی حاضر است چنین باجی بدهد؟ کسی که ایرانی باشد و غیرت داشته باشد حاضر نیست. این باج ها را نمی دهد، چرا نمی فهمند، آمریکا می خواهد، ملت ایران از همه خطوط قرمز عبور کند. چرا دشمن به دنبال برجام ۲ و ۳ بود؟ برجام ۲ یعنی ایران به طور کلی از منطقه خارج شود. برجام ۳ هم یعنی ایران به هیچ سلاح راهبردی ای دست پیدا نکند.»

رهبر جمهوری اسلامی دومین پیشنهاد اصلاح‌طلب‌ها برای شنیدن صدای معترضان را هم به شیوه همیشگی‌اش پاسخ داد. او گفت که صدای معترضان صدای ملت نیست و ملتی که خامنه‌ای به صدایشان گوش می‌دهد همان‌هایی است که قاسم سلیمانی را تشییع کرده‌اند، در تظاهرات حکومتی شرکت می‌کنند و جنازه کشته‌شده‌های نیروهای سرکوب را مشایعت می‌کنند:

«صدای رعدآسای ملت در ۱۳ آبان امسال بلند شد، شنیدید؟ امروز تشییع جنازه شهدا، صدای ملت ایران است، خیل ملت ایران راه افتادند و در تشییع جنازه شهدا در کرج، اصفهان و شیراز شرکت کردند. صدای ملت را در تشییع جناره ۱۰ میلیونی و بلکه بیشتر قاسم سلیمانی شنیدید؟»

نهایتا آنکه ویژگی جدیدترین سخنرانی خامنه‌ای از آغاز اعتراضات سراسری پس از قتل مهسا امینی آن بود که او از پایان اعتراضات سخن نگفت، به دنبال قوت قلب دادن به خود و نیروهایش بود و در آخر هم خودش و نیروهای سرکوب را به استقامت در مقابل خواسته‌های مردم ایران و باج ندادن دعوت کرد.

Ad placeholder