هفت دانشگاه شهر تهران برای برپایی تجمع دانشجویی در حمایت از مردم کردستان با نام «شنبه سیاه دانشگاه» فراخوان داده بودند. شنبه ۵ آذر، در پاسخ به این فراخوان دانشجویان در دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران، شریف، بهشتی, علامه و… تحصن و اعتصاب کردند.

در دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به ادامه بازداشت دانشجویان این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار شد.

در دانشگاه بهشتی هم اعتصاب و تحصن دانشجویان برگزار شد و آنها روی برد بسیج بسیج دانشکده زیست این دانشگاه به یاد کیان پیرفلک برناهای کاغذی و قایق نصب کردند.

در دانشگاه علم و فرهنگ هم تجمع و تحصن برای همبستگی با مردم کردستان برگزار شد. آنها شعار دادند: «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» و «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت».

دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران در قم نیز در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان با شعار «هیز تویی هرزه تویی،‌ زن آزاده منم» تجمع کردند.

تحصن و اعتصاب دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در دانشکده‌هاب مختلف برگزار شد. در دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی این دانشگاه، دانشجویان «سرود زن» را خواندند. در دانشکده نساجی سرود «سوگند به خون همرهانم» خوانده شد. دانشجویان مهندسی شیمی، نفت و کامپیوتر هم در اعتراض به بازداشت دانشجویان به ویژه محمد مصطفایی، فاطمه ناصر رنجبر و رضا فتحی، ممنوع‌الورود شدن شماری دیگر از دانشجویان و تشدید محرومیت از امکانات رفاهی تحصن کردند.

دانشجویان دانشکده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران بیانیه‌ای درباره تشدید و اعمال فشارها بر دانشجویان نوشته‌اند.

در این بیانیه آمده که تحریم کلاس‌های درس از روز پنجم آذر تا زمان آزادی محمدصادق صادقی، دانشجوی دربند این دانشگاه که یک ماه است در بازداشت به سر می‌برد، رفع «اتهام‌های واهی از دانشجویان ممنوع‌الورود» و «بازگرداندن خوابگاه به دانشجویان» ادامه خواهد داشت.

تجمع اعتراضی هم در دانشگاه تهران برگزار شد. در یک ویدئو از این اعتراضات دانشجویان شعار می‌دهند: «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم.»

در دانشگاه علامه هم دانشجویان با برگزاری تجمع اعتراضی شعار دادند: «گارد چماق به دستان باید بره گورستان.»

در دانشگاه خوارزمی واحد کرج با سر دادن شعارهایی دست به تجمع اعتراضی زدند. دانشجویان معترض در این تجمع شعارهایی از قبیل «جوانرود، کردستان، چشم و چراغ ایران» سر دادند. نیروهای حراست دانشگاه اقدام به فیلم‌برداری از دانشجویان معترض کردند تا علیه دانشجویان پرونده‌سازی کنند.

در بیش از دو ماه گذشته همزمان با اعتراضات سراسری در ایران دانشگاه‌های ایران هم صحنه اعتراضات دانشجویان بوده‌اند. به رغم دستگیری دانشجویان این اعتراضات همچنان ادامه دارد.