صبح یکشنبه ششم آذر اعتراضات در چند دانشگاه ایران ادامه یافت. شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور هم متن شیوه‌نامه آئین‌نامه انضباطی وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان را منتشر کرد که بر اساس آن فعالیت‌های دانشجویان در صفحات مجازی هم جرم‌انگاری شده و تشکیل گروه در شبکه‌های اجتماعی همانند نشریات دانشجویی به مجوز نهادهای ذی‌ربط مشروط شده است.

احضار، بازداشت، ممنوعیت ورود به دانشگاه یا تعلیق و اخراج دانشجویان و برخی از مدرسان دانشگاه که سکوت نکردند، شتاب و شدت بیشتری گرفته است و فعالان دانشجویی هم از ابلاغ آئین‌نامه انضباطی جدیدی خبر داده‌اند که بر مبنای آن نهادهای نظارتی دانشگاه کنترل بیشتری بر فعالیت‌های دانشجویان خواهند داشت.

شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور نوشت:

«تشدید مجازات‌های مرتبط با ضوابط پوشش، کاهش فاصله قانونی میان دعوت از دانشجو و زمان حضور او در کمیته انضباطی، غیرقانونی شدن تمامی گروه‌های مجازی دانشجویی با بیش از ۱۰۰ عضو مگر در صورت اخذ مجوز از کمیته ناظر بر نشریات (!)، قانونی شدن اطلاع جزئیات پرونده به خانواده حتی پیش از صدور حکم و حذف حق رؤیت مستندات پرونده توسط دانشجو از مهم‌ترین تفاوت‌های شیوه‌نامه جدید با شیوه‌نامه مصوب سال ۹۸ هستند.»

بر اساس شیوه‌نامه جدید که از اول آذر اجرایی شده است «کلیه شبکه‌ها، نرم‌افزارها و سکوهای مجازی که قابلیت دسترسی عام دارند حریم عمومی محسوب می‌شود. تشخیص مصداق حریم خصوصی… بر عهده کمیته انضباطی دانشگاه می‌باشد». پیش از این در شیوه‌نامه ۹۸ «ادله و شواهدی که از طریق نقض حریم خصوصی دانشجو یا سایر طرق غیرقانونی مانند تهیه مخفیانه عکس و فیلم و تجسس در صفحات مجازی شخصی دانشجو به دست می‌آمدند»، نمی‌توانستند مستند تصمیم شورا قرار بگیرند.

شیوه‌نامه جدید تشکیل گروه‌های مجازی با بیش از ۱۰۰ عضو را هم به اخذ مجوز از کمیته نظارت بر نشریات مشروط کرده و برای عضویت در این گروه‌ها یا هر گروه غیرقانونی دیگر «منع موقت از تحصیل به مدت یک نیم سال» مجازات تعیین کرده است.

در ماده ۴۴ شیوه‌نامه جدید شرکت دانشجویان در تجمعات داخل یا بیرون دانشگاه که از نظر نهادهای نظارتی و امنیتی «ایجاد بلوا و آشوب» نامگذاری شده است، جرم‌انگاری شده است و رسیدگی به آن هم به کمیته انضباطی سپرده شده است. بر اساس این ماده چنانچه دانشجویی در بیرون از دانشگاه در یک تجمع شرکت کند، کمیته انضباطی موظف به رسیدگی به آنچه که «تخلف» او نامیده است، خواهد بود.

در یک بند دیگر از شیوه‌نامه جدید مجازات «اصرار و تکرار» در عدم رعایت پوشش از یک نیم سال تعلیق بدون احتساب سنوات به چهار نیم سال تعلیق با احتساب در سنوات افزایش یافته است. شیوه‌نامه جدید همچنین حق دسترسی دانشجو به پرونده انضباطی خود را محدود کرده است. مطابق شیوه‌نامه ۹۸، دانشجو حق داشت «اوراق پرونده را مطالعه و از آن‌ها رونوشت تهیه نماید». مطابق شیوه‌نامه جدید، دانشجو تنها حق دارد مستندات پرونده خود را رؤیت کند و رسید رؤیت را امضا کند، آن هم اگر دبیر کمیته بدوی انضباطی تشخیص بدهد که رؤیت مستندات توسط دانشجو منجر به افشای مرجع گزارش‌دهنده نمی‌شود.

زمان پاسخگویی دانشجویان هم که پیشتر پنج روز تعیین شده بود به ۲۴ ساعت کاهش یافته است. شوراهای صنفی دانشجویان شیوه‌نامه جدید را مصداق سرکوب فراگیر دانسته‌اند.

دانشجویان ده‌ها دانشگاه در سراسر ایران از آغاز سال تحصیلی جدید از حضور در کلاس‌های درس خودداری و دانشگاه را به محل اعتراض به قوانین ناعادلانه و سرکوب‌گرانه تبدیل کردند. این اعتراضات صبح یکشنبه نیز در چند دانشگاه ادامه داشت. در دانشگاه آزاد سنندج دانشجویان به صورت دست‌جمعی بیانیه‌ای را در محکومیت سرکوب خواندند.

در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی هم دانشجویان از حضور در کلاس درس خودداری کردند و در حیاط دانشگاه شعار دادند: گارد چماق به‌دستان باید بره گورستان.

شوراهای صنفی دانشجویان از تجمع جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف در لابی دانشکده فیزیک و کامپیوتر این دانشگاه خبر داد. دانشجویان متحصن خواستار بازگشت به دانشگاه دانشجویان ممنوع ورود و آزادی دانشجویان زندانی شدند.

جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرطوسی هم در دانشکده عمران اسامی دانشجویان زندانی را در دست گرفتند و بر روی زمین نشستند.

در دانشکده کامپیوتر دانشگاه بهشتی تهران هم دانشجویان تحصن کردند. یک تصویر نیز از دانشگاه الزهرا منتشر شد که نشان می‌داد دانشجویان در اعتراض به کیفیت غذا، ظرف‌های غذا را محوطه دانشگاه چیدند.

در دانشگاه فنی دخترانه کرج هم دانشجویان سرود بلاچاو را همخوانی کردند.

اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر ایران از نخستین روز بازگشایی دانشگاه‌ها برقرار بوده است و به نظر می‌رسد در آستانه ۱۶ آذر حضور نیروهای امنیتی در فضاهای دانشجویی پررنگ‌تر شده است. دانشجویان در تدارک برگزاری گسترده مراسم روز دانشجو در شانزدهم آذر هستند.