بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان یکشنبه ۶ آذر برای ارائه توضیحاتی درباره تحریم روز جهانی افراد دارای معلولیت به سازمان اطلاعات سپاه احضار شد. قرار است او سه‌شنبه ۸ آذر «برای یک گفت‌وگوی دوستانه» خود را به سازمان اطلاعات سپاه معرفی کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر را به عنوان روز جهانی معلولان اعلام کرده است. بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند.

کمپین معلولان در سال جاری اعلام کرد که مراسم روز جهانی معلولان را در همبستگی با مردم داغدیده ایران تحریم می‌کند.

کمپین معلولان شنبه گذشته در مجموعه‌ای از توییت‌ها اعلام کرد:

«اگرچه مناسبت‌ها فرصتی ارزشمند برای مروری بر آنچه که گذشته و نگاهی به آینده تا مناسبتی دیگر است؛ اما حال در آستانه سوم دسامبر (دوازدهم آذر ماه) روز جهانی افراد دارای معلولیت تقریبا می‌توان گفت که از سال گذشته تاکنون نه تنها دستاوردی برای مرور و بالیدن به آن نداریم بلکه رنج‌های افزونی بر کل جامعه و به ویژه جامعه افراد دارای معلولیت تحمیل شده است.»

کمپین معلولان در ادامه بر ضرورت توانبخشی «شهروندانی که در پی حوادث تلخ اخیر معلول گشته‌اند»، تأکید کرد و نوشت:

«در دو ماه گذشته در کنار جمع کثیری از جانباختگان چند نفر از شهروندان دارای معلولیت را نیز از دست دادیم که آن‌قدر غریبانه از میان ما رفتند. حتی اشک‌هایمان را محکوم به حبس در چشمانمان کردند تا به سوگشان ننشینیم! آری! جمعی از هموطنانمان به گناه فریاد حق‌طلبی کشته، معلول و مجروح و یا بازداشت شدند تا قلم، تن و روان ما یارای اندیشیدن به برنامه‌ها و مراسم مرسوم و بعضا کلیشه‌ای سوم دسامبر را نداشته باشد.»

در ادامه این مجموعه پیام‌ها آمده است که کمپین معلولان «ضمن تاکید بر احقاق حقوق ملت و گرامی‌داشت یاد تمامی جانباختگان،» برنامه‌های روز جهانی افراد دارای معلولیت در سال جاری را تحریم می‌کند.

معلولان حدود ۱۰ درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. تقریباً ۹ میلیون نفر. کمپین معلولان در آبان ۹۵ تشکیل شد و در تصویب لایحه معلولان و اخذ ردیف بودجه در دولت روحانی نقش موثری ایفا کرد.

قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب اسفند ۱۳۹۶ است. این قانون ارگان‌ها و ادارات را موظف نموده‌است که ۳ درصد از سهمیه استخدامی خود را به اشتغال معلولان اختصاص دهند.

برخی مجروحان در خیزش مردم ایران که با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شد و تاکنون در یازدهمین هفته ادامه دارد یا نابینا شده‌اند و یا صدماتی جبران‌ناپذیر دیده‌‌اند.

هفته گذشته نیویورک تایمز اعلام کرد که در جریان سرکوب اعتراضات ایران صدها تن از فاصله نزدیک هدف قرار گرفته‌اند و چشمان آنها بر اثر اصابت گلوله‌های فلزی و پلاستیکی نابینا شده است. آمار دقیقی از افرادی که در اعتراضات نابینا شده‌اند وجود ندارد. چشم‌پزشکان سه بیمارستان بزرگ تهران -فارابی، رسول‌ اکرم و لبافی‌نژاد – تخمین زده‌اند که از زمان شروع اعتراضات در مجموع بیش از ۵۰۰ بیمار را پذیرش کرده‌اند که چشم‌هایشان آسیب دیده بود. پزشکان در استان کردستان نیز تخمین زد‌ه‌اند که حداقل ۸۰ نفر را پذیرش کرده‌اند که چشمانشان مجروح شده بود.