پیام‌جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت که توده ابر متان بر فراز محل دفن زباله در جنوب تهران وجود دارد و شهرداری تهران به تعهداتش در این زمینه عمل نمی کند. او به ایسنا گفت: « مراکز دفن قدیمی به‌طور قطع قابلیت دفع گاز متان را دارند و نمی‌توان این موضوع را حاشا کرد…سازمان‌های مسئول باید در جهت اجرای ابلاغیه سازمان محیط زیست در زمینه چگونگی طراحی محل‌های دفن و نحوه لوله‌گذاری‌ها در لاین مناسب عمل کنند.»

این مقام سازمان محیط زیست می‌گوید شهرداری تهران نه تنها از موضوع تصاعد متان در آرادکوه مطلع است بلکه قبلا پروژه‌ای برای استحصال آن وجود داشت که به دلیل تحریم‌ها اجرایی نشد: «سال ۹۷ شهرداری تهران با یکی از شرکت‌های کره جنوبی برای استحصال گاز متان قراردادی داشت اما به علت تحریم‌ها منتفی شد.»

پس از انتشار گزارش ناسا در مورد وجود یک ابر ۵ کیلومتری از گاز متان در جنوب شهر تهران، علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت گفت که «هنوز از سوی دستگاه‌های بالادستی چیزی به ما اعلام نشده است و البته ناسا همه چیزش دروغ است و این هم دروغ است.»

او بعدتر و پس از انتشار گزارش‌ موسسات تحقیقاتی ایرانی در مورد تصاعد گاز متان از سایت دفع زباله آرادکوه در جنوب تهران گفت که تیمی دانشگاهی را مامور کرده تا موضوع را بررسی کنند: «تیم دانشگاهی تشکیل شده تا این موضوع را بررسی کند البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تایید کند پیدا نکردیم. اما چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی و نتایج را اعلام خواهیم کرد.»

شورای شهر تهران هم تاکنون نسبت به وجود توده‌ای گسترده از گاز متان در جنوب تهران واکنشی نشان نداده و تنها رئیس شورای شهر با موضع شهردار تهران همراهی کرده و صحت اطلاعات ناسا را زیر سوال برده است. مهری چمران در این باره گفته است: «عکس منتشر شده از جنوب تهران درست نیست و گویا برای یک کشور دیگر است».

https://www.radiozamaneh.com/667923

حال معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌ می‌گوید تصاعد گاز متان از محل دفن زباله‌ای که قدمت ۶۰ ساله دارد و هنوز به شیوه سنتی کار می‌کند، طبیعی است و نباید آن را انکار کرد: «نامه‌نگاری‌های بسیاری در این زمینه با دستگاه‌های مربوطه انجام شد. نمی‌توانیم بگوییم این پدیده وجود ندارد چراکه وجود داشتن آن طبیعی است. به‌طور قطع مراکز دفن ما تصاعد گاز متان را دارند.»

پیام جوهرچی گفت که انکار شهرداری تهران احتمالا به دلیل کم‌کاری آن‌ها و عمل نکردنشان به تعهدات محیط‌زیستی است: «سازمان دستورالعمل چگونگی طراحی محل‌های دفن و نحوه لوله‌گذاری‌ها در لاین مناسب را از سال ۹۸ ابلاغ کرده است اما متاسفانه مشکل اصلی این است که ما ۸۰ تا ۸۵ درصد پسماندهایمان را دفن می‌کنیم. به عبارتی حجم مراکز دفن ما بسیار است و در نتیجه تصاعد گاز متان بسیاری را شاهد خواهیم بود.»

https://www.radiozamaneh.com/703914

متان یک گاز گلخانه‌ای خطرناک است، که منشا تولید متفاوتی دارد. از تالاب‌های طبیعی گرفته تا فعالیت انسان‌ها و دامداری صنعتی همگی در افزایش میزان متان در جو مشارکت دارند. متان به عنوان یکی از گازهای گلخانه‌ای، ۲۸ برابر قوی‌تر از دی اکسید کربن است. دانشمندان معتقدند که اگر افزایش دما و گرمایش جهانی موجب انتشار میزان بیشتری از متان شده باشد باید انتظار افزایش درجه هوا را در حدی بیشتر وسریع‌تر داشته باشیم.

دولت جمهوری اسلامی در آبان ۱۳۹۴ طرح «مشارکت ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای» را به تصویب رسانده است و براساس آن قرار بود به صورت داوطلبانه برنامه‌ای همه‌جانبه برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و از جمله متان اجرا کند. به نظر می‌رسد اجرای این طرح نیز مانند اغلب مصوبات محیط‌زیستی دولت‌ها در ایران ناکام بوده است.