گروهی از فعالان ساکن هلند شنبه ۲۶ نوامبر به مناسبت روز بین‌المللی از بین‌ بردن خشونت علیه زنان، ۲۵ نوامبر در شهر آمستردام تجمعی اعتراضی برپا کردند.

این تجمع از ساعت ۱۵ ظهر در میدان موزه آمستردام برگزار شد. سازمان‌دهندگان تجمع اعضای «کالکتیو ژینا» بودند؛ گروهی که در پی خیزش انقلابی مردم ایران به وجود آمدند و نام‌شان از ژینا (مهسا) امینی گرفته شده است. آنها در شرح کالکتیو خود، آن را کالکتیوی ضدسکسیستی، ضدنژادپرستی و ضدکاپیتالیستی توصیف می‌کنند.

تجمع اعتراضی آمستردام با پخش سرودهای انقلابی آغاز شد و سپس متن‌هایی از زنان فعال داخل ایران خوانده شد.

تصویرهایی از این تجمع:

در متنی که زنان بلوچ، دسگوھاراں، نوشته و به سازماندهندگان این تجمع ارسال کرده بودند، چنین آمده بود:

«این روزها شاهدیم که حاکمیت مرکزی مجددا به سراغ کردستان رفته است و خیزش مردمی و تاریخ‌مند زنان و مردان کورد را با وحشیانه‌ترین شکلی سرکوب می‌کند. در شرایطی که جامعه یک نه بزرگ به جمهوری اسلامی می‌گوید، حکومت در کردستان ده‌ها نفر را می‌کشد، بازداشت و شکنجه می‌کند و می‌خواهد صدای انقلاب مردمی را در کردستان خفه کند. اما امروز دیگر سرکوب کردستان فقط محدود به کردستان نیست. ما زنان بلوچ، مهاجمان به کردستان را مهاجمان به بلوچستان می‌دانیم و همبستگی خود را با گروه‌های مردمی کورد به خصوص زنان کورد نشان می‌دهیم.

در روزهای خونین بلوچستان، در جای جای کوردستان فریاد همبستگی با مردم بلوچ و برابری و هم‌سرنوشتی سر داده شد. امروز ما نیز در برابر جنایات کوردستان سکوت نخواهیم کرد و صدای کوردستان خواهیم بود. ما خشونت علیه زنان را در پیوند مستقیم با نظامی‌گری، میلیتاریزه کردن و سرکوب اقلیت‌ها می‌دانیم و در این راه یکی از ارکان مبارزه خود علیه تمامی اشکال خشونت علیه زنان، همبستگی میان اقلیت‌های ملی و اتنیکی می‌دانیم. ما این ماشین کشتار، سرکوب، آدم‌ربایی، زن‌‌ستیزی و اقلیت‌ستیزی را در کنار هم نابود خواهیم کرد و در مسیر ژن ژیان ئازادی و تا پایان این راه در کنار هم می‌ایستیم.»

در متنی که «جمعی از فعالان زنان داخل کشور» ۲۹ آبان منتشر کردند و در این تجمع خوانده شد، آمده است:

«یك بار دیگر عهد می‌بندیم تا رسیدن به جامعه‌ای عادلانه و برابر و تا محو هر گونه خشونت و تبعیض علیه زنان از پا ننشینیم.

  •  برای جامعه‌ای كه در آن همه‌ی اشكال تبعیض، اعم از تبعیض طبقاتی، جنسیتی، جنسی، قومی/ ملی، دینی و تبعیض به دلیل معلولیت محو شده باشد.
  • جامعه‌ای سكولار كه در آن دین، طایفه یا حكومت هیچ آمریتی در زندگی ما نداشته باشد و همه‌ی ادیان بی‌هیچ برتری و امتیازی نسبت به دیگری، به دور از حوزه‌ی عمومی بوده و دینداری امری فردی تلقی شده و هیچ نقشی در قانون‌گذاری نداشته باشد.
  • جامعه‌ای عاری از مناسبات سودجویانه‌ی سرمایه‌داری و فارغ از غارت و مصرف بی‌رویه منابع زیست محیطی.
  • جامعه‌ای كه در آن آموزش و پرورش رایگان و با كیفیت در همه‌ی مقاطع و برای همه موجود باشد.
  • جامعه‌ای كه در آن همگان از خدمات اجتماعی با كیفیت و رایگان (مهدكودك، آشپزخانه، خدمات بهداشتی و پزشكی،…) برخوردار باشند.
  • جامعه‌ای كه در آن برای همه افراد شغلی مناسب و برخوردار از شرايط كار ايمن و انسانی، با دستمزد مكفی وجود داشته باشد، همه افراد برخوردار از بیمه‌ی درمانی مناسب و رایگان باشند و در آن افراد جویای كار، از كارافتاده، [نا]توان و زنان تحت عنوان «خانه‌دار» كه خود نقش بزرگی در تولید دارند از بیمه‌ی بیكاری و رفاه برخوردار باشند. جامعه‌ای كه حق تشكل، سازماندهی و اعتراض در آن به رسمیت شناخته شده باشد.

ما همچنان در میانه ی نبرد و مبارزه ایم.»

در متن خوانده‌شده از کردستان نیز زنان کُرد وعده داده بودند که علی‌رغم سرکوب‌های شدید، به مبارزه و مقاومت ادامه خواند داد.

همچنین در بخشی از این تجمع پرفورمنسی بر مبنای سرود «متجاوز تویی» اجرا شد.

اعضای کالکتیو ژینا همچنین ایستگاهی در این تجمع برپا کرده بودند که در آن شماری از آثار هنری گرافیکی در حمایت از خیزش انقلابی ایران به نمایش درآمده بود.

به علاوه، حاضران در تجمع می‌توانستند به اثر دیگری از اعضای گروه از طریق هدفون‌ گوش فرادهند که در آن نام جان‌باختگان جنبش با پس‌زمینه یک موسیقی خوانده شده بود.

در زیر تصویرها و ویدئوی دیگری از این تجمع را مشاهده می‌کنید: