اعتراضاتی که پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی سراسری شد، با وجود سرکوب شدید و حضور گسترده نیروهای امنیتی، در بیشتر شهرهای معترض به شکل گردهمایی در دانشگاه‌ها، تجمع‌های شبانه خیابانی، شعاردهی از خانه‌ها، شعارنویسی و آتش زدن بنرهای حکومتی ادامه دارد. تشکل‌های صنفی هم بیانیه‌هایی در محکومیت وضعیت سرکوب نوشته‌اند.

معترضان، دوشنبه ۷ آذر، در تهران، مشهد و سنندج در اعتراضات شبانه شرکت کردند. در تهران اعتراضات شبانه از جمله در نارمک، تهرانپارس، اکباتان، ستارخان و چیتگر شکل گرفت.

گروه‌های صنفی معلمان به‌ویژه در شهرها و روستاهای کُرد، استادان دانشگاه همراه دانشجویان معترض، و دانشجویان در اعتراضات دانشگاهی، یک‌صدا علیه سرکوب امنیتی حکومتی ایستاده‌اند. در روز هفت آذر، نمود این را در تجمع‌ها دانشگاهی در حمایت از استادهای حامی دانشجویان معترض و در بیانیه‌های معلمان کردستان می‌توان دید.

از آغاز اعتراضات تا ۲۵ آبان بنا به تحقیق عفو بین‌الملل، ۲۱ معترض با اتهام‌هایی روبه‌رو شدند که ممکن است به حکم اعدام بینجامند. از زمان انتشار تحقیق عفو بین الملل در ۲۵ آبان، دست‌کم سه معترض دیگر هم اتهام‌هایی دریافت کردند که می‌توانند به خاطر آن حکم اعدام دریافت کنند.

اکنون یک وکیل دادگستری هشدار داده است که در بین معترضانی که به آنان اتهام‌هایی مانند «محاربه» و «افساد فی‌الارض» زده شده، نوجوانان زیر ۱۸ سال هم هستند.

محسن برهانی، وکیل دادگستری در توییتر نوشت که دادگاه‌ها در ایران در شُرُف دادگاهی کردن تعدادی از نوجوان زیر ۱۸ سال بازداشتی در اعتراضات اخیر هستند که دسترسی به وکیل حتی از لیست وکلای موردقبول قضاییه هم نداشتند و اتهامات آنها «محاربه» و «افساد فی‌الارض» است.

«باورکردنی نیست که بدون قبول وکالت از سوی وکلای تعیینی و بدون رعایت صلاحیت ذاتی، تعدادی نوجوان زیر ۱۸ سال با اتهامات محاربه و افساد فی الارض در دادگاه انقلاب در شرف محاکمه باشند. مرزهای قانون شکنی دائم در حال جا به جا شدن است.»

Ad placeholder

اعتراضات شبانه در شهرها

در منطقه ۲۲ تهران و برج‌های چیتگر که با وجود سرکوب، هرشب معترضان دست‌کم از پنجره‌ها شعار می‌دهند، جمعی از آنها در محوطه شهرک جمع شدند و شعار دادند:
«مرگ بر دیکتاتور»
«مرگ بر سپاهی»
«مرگ بر بسیجی»
«مرگ بر خامنه‌ای»

معترضان در نارمک و تهرانپارس در تهران از پنجره خانه‌هایشان شبانه شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای».

شعاردهی شبانه در تهرانپارس:

در منطقه هفت حوض نارمک همچنین تجمعی شبانه شکل گرفت که در آن معترضان شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور».

در اکباتان معترضان تجمع شبانه برگزار کردند و در حمایت از آرش صادقی و توماج صالحی، دو زندانی سیاسی شعار دادند.

آرش صادقی، زندانی سیاسی‌ای است که بارها بازداشت شده و در زمان آزادی معمولاً پیگیر آگاهی‌رسانی در مورد پرونده‌های زندانی‌های سیاسی دیگر بوده است. او در اعتراضات اخیر هم بازداشت شده و با اینکه مبتلا به سرطان استخوان است، به گفته پدرش حسین صادقی، مسئولان زندان داروهای این زندانی سیاسی را در اختیار او قرار نمی‌دهند.حسین صادقی کارزار توئیتری برای آزادی پسرش آغاز کرده است شهرک اکباتان در حمایت از پسر او شعار داد: «آرش صادقی آزاد باید گردد».

توماج صالحی خواننده رپ معترض و اهل شاهین‌شهر اصفهان است. او هم سابقه بازداشت سیاسی دارد. این خواننده رپ که در کارهای هنری سیاسی‌اش حامی فرودستان، معترضان و کارگران بوده است، در اعتراضات اخیر برای حمایت از معترضان بازداشت شد. در بازداشت اخیر به او دو اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» زدند، اتهام‌هایی که می‌تواند به اعدام بیانجامد.

امیر رئیسیان وکیل توماج صالحی در توییتر در رابطه با پرونده اخیر او نوشت که به شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان مراجعه و اعلام وکالت کرده است اما برخلاف قانون، رئیس شعبه اجازه مطالعه و پیگیری پرونده توماج صالحی را به وکیل او نداده است. معترضان شهرک اکباتان در حمایت از توماج صالحی هم «توماج صالحی آزاد باید گردد» سر دادند.

در مشهد معترضان شبانه از پنجره‌ها شعار دادند:
«توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه»
«امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»
«مرگ بر خامنه‌ای»

حرکت‌های تک‌نفره نمادین اعتراضی از جمله به آتش کشیدن نمادها و بنرهای حکومتی هم ادامه دارد. در اهواز یک معترض، مجسمه‌ای از روح الله خمینی، اولین رهبر جمهوری اسلامی، را به آتش کشید:

در بابلسر معترضان یک بنر حکومتی هفته بسیج را به آتش کشیدند:

https://twitter.com/aban_khoonin/status/1597281912225411075

Ad placeholder

شهرها و روستاهای کُرد

مراسم خاکسپاری شورش نیکنام معترض مهابادی در این شهر محل تجمع شد. شورش نیکنام، ۳۴ سالە در جریان اعتراضات این شهر در ۲۶ آبان، از سوی نیروهای سرکوب هدف شلیک گلوله جنگی قرار گرفت و زخمی شد. او را به بیمارستانی در شهر ارومیه برای درمان منتقل کردند اما نیکنام پس از ده روز، شامگاه یکشنبه شش آذر به دلیل شدت جراحات در ارومیه کشته شد. پیکر او شامگاه دوشنبه ۷ آذر به مهاباد منتقل شد و مردم شهر خانواده او را در مراسم خاکسپاری همراهی کردند.

هم‌زمان با مراسم خاکسپاری شورش نیکنام، ویدئویی از آواز خواندن او به زبان کردی در شبکه‌ها منتشر شد. در بخشی از این ترانه او می‌خواند: «دلم تنگ است و پریشانم، زندگیم هر دم لانه غمی است».

رسانه حقوق بشری هه‌نگاو نوشت که نیروهای سرکوب به سینه و شکم شورش نیکنام گلوله شلیک کردند. شورش نیکنام متاهل و پدر یک فرزند بود.

رضا کاظمی، نوجوان ۱۶ساله و یکی دیگر از معترضانی که با گلوله نیروهای حکومتی زخمی شده بود، شامگاه یکشنبه شش آذر در بیمارستان‌ کوثر سنندج جانش را از دست داد.

شامگاه دوشنبه اعتراضات در سنندج به شکل روشن کردن آتش در خیابان برخی از محله‌ها و شعار دادن هم در خیابان و هم از پنجره‌ها ادامه داشت. کولبر نیوز تصاویر آتش روشن کردن در میدان نبوت سنندج را منتشر کرده است.

کولبر نیوز نوشت که در شهرهای کرد، نیروهای امنیتی دستور پلمب مغازه‌هایی را که در اعتصابات‌ کسبه شرکت کردند صادر کرده است. یک نمونه عکس از کرمانشاه منتشر کردند که در توضیح آن آمده که در این شهر، مغازه‌هایی را که در اعتصابات شرکت کردند به مدت ۱۵ روز تا یک ماه پلمپ کرده‌اند. بیشتر مغازهای پلمب شده در دولت‌آباد، مسکن، گاراژ، چهارراه اجاق، وزیری، جعفراباد، و شاطرآباد شهر کرمانشاه هستند.

یک معترض دیگر در سرابله با اتهام محاربه بازداشت است. شهر سرابله با جمعیت ۲۰ هزار نفر در استان ایلام در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان محل اعتراضات بود و شبکه حقوق بشر کردستان نوشت که نیروهای اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دست‌کم ۲۱ شهروند کُرد را در این شهر در این روز بازداشت کردند از جمله محمدجواد فریادیان که به «محاربه» متهم شده است.

بنا تحقیقات شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز اعتراضات در ۲۶ شهریور تاکنون دست‌کم ۱۰۹ نفر در شهرها و روستاهای کرد به دست نیروهای سرکوب حکومتی کشته شدند که ۱۲ نفر در میان این کشته‌ها، کودک‌اند.

Ad placeholder

اعتراضات دانشجویان در محکومیت فضای امنیتی دانشگاه

بیش از ۸۰ نفر از دانشجویان دانشکده مکانیک دانشگاه تهران در لابی دانشکده به نشان اعتراض تحصن کردند و علیه امنیتی شدن فضای دانشگاه بیانیه خواندند.

دانشجویان ادبیات دانشگاه علامه در تجمعی خواستار آزادی هم‌شاگری‌شان رادبه کشاورز شدند که در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم شده است. آنها از جمله شعار دادند
«رادبه کشاورز آزاد باید گردد»
«دانشجوها تو زندان، بیشرفا زندانبان»
«حراست امنیت پیوندتان مبارک»

رادبه کشاورز، دانشجوی ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی است. او روز ۲۳ مهر در نزدیکی دانشگاه از سوی نیروهای لباس شخصی امنیتی بازداشت شد. او که اکنون زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ (فشافویه) است در دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به پنج سال حبس محکوم شده است. بسیاری از دانشجویان زندانی که دادگاه‌هایشان این روزها برقرار می‌شود، حکم‌های مشابهی دریافت کرده‌اند.

از جمله دانشجویانی که به دلیل معترض بودن بازداشت شدند و حکم دریافت کردند، آذین سعیدی‌نسب دانشجوی محیط زیست دانشگاه تهران است که در تاریخ ۳۱ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. او بدون اینکه اجازه حضور وکیل داشته باشد در یک دادگاه بدوی به پنج سال زندان محکوم شد.

دانشجویان دانشگاه هنر تهران در پردیس باغ ملی، در اعتراض به سرکوب مردم کردستان و دانشجویان جمع شدند و باهم سرودی را خواندند که به سرود «نترسید نترسید ما همه باهم هستیم» مشهور شده است:

دانشجویان دانشگاه شریف برای سومین روز پیاپی لابی دانشکده کامپیوتر در اعتراض به بازداشت، تعلیق، ممنوع الورود کردن دانشجویان تحصن کردند و برخی از استادها هم به آنها پیوستند.

دانشجویان ادبیات کُردی دانشگاه کردستان در حمایت از استادشان بهروز چمن‌آرا که سه روز پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، تجمعی در کلاس درس او تشکیل دادند و بر تخته سفید کلاس نوشتند:

«چاوەڕێی مامۆستاین… » (منتظر استادیم…)

بهروز چمن‌آرا از اساتید گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان و رئیس سابق پژوهشکده کردستان‌شناسی، ظهر روز جمعه چهار آذر پس از بازگشت از جلسه‌ای که با دعوت حامد قادرزاده، رئیس جدید دانشگاه کردستان که نزدیک به حکومت است، بازداشت شد.

دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی در پی تعلیق اساتید حامی دانشجویان از جمله محمد راغب که از استادهایی بود که در تجمع‌های دانشجویان شرکت می‌کرد و به همین دلیل اخراج شد، شعار دادند: «افتخار دانشکده راغب با شرافته».

اعتراضات معلمان

معلمان مریوان در بیانیه‌ای اطلاع دادند تعدادی از معلمان این شهر به دلیل شرکت در تحصن مهرماه معلمان که در اعتراض به کشتن دانش‌آموزان و خشونت علیه کودکان و شهروندان برگزار شد کسر حقوق شدند. آنها در واکنش به این اقدام تنبیهی نوشتند:

«ما معلمان مریوان از کسرحقوق شدن نگران نیستیم؛ در حالی‌که همه‌ی اقشار جامعه هزینه می‌دهند. بارها اعلام کرده‌ایم و باز همچنان معتقدیم که در کنار مردم ایستاده‌ایم و‌ خواهیم ایستاد.»

به غیر از زندان و تبعید، نیروهای امنیتی از طریق سازوکارهای موجود در آموزش پرورش سعی می‌کنند برای معلمان معترض هزینه‌تراشی کنند. معلمان مریوان در پاسخ به کسر حقوق همکاران‌شان نوشتند:

«ما معلمان مریوان اصرار داریم همه‌ی ما را کسر حقوق کنید چرا ما را لایق کسر حقوق کردن نمی‌دانید؟»

انجمن صنفی معلمان کردستان مریوان و سروآباد در محکومیت ضرب و شتم سوران اسکندر لطفی – معلم زندانی – در زندان بزرگ تهران بیانیه‌ای صادر کرده و در این بیانیه در محکومیت سرکوب حکومتی نوشتند:

«ما خطاب به حاکمیت می‌گوییم که پل‌ها پشت سر شما بدجوری خراب شده است، راهی برای گذر از این روزها نخواهید داشت و در حمام خونی که در اینجا و آن‌جای کشور، و بویژه در بلوچستان و کوردستان به راه انداخته‌اید به زودی غرق خواهید شد.»

بیانیه جمعی از معلمان شهرستان مریوان و سروآباد، درحمایت از مردم معترض و محکوم کردن کشتار معترضان را بشنوید: