در پی امتناع بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران از خواندن سرود جمهوری اسلامی در نخستین بازی خود مقابل انگلیس در ۳۰ آبان / ۲۱ نوامبر، یک منبع امنیتی به شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت بازیکنان به جلسه‌ای با اعضای سپاه پاسداران فراخوانده شدند.

این منبع افزود به آن‌ها گفته شده است که در صورت نخواندن سرود ملی یا پیوستن به هرگونه اعتراض سیاسی علیه رژیم تهران، خانواده‌های‌شان با «خشونت و شکنجه» مواجه خواهند شد.

بازیکنان در دومین بازی خود مقابل تیم ملی ولز در جمعه گذشته که با نتیجه دو بر صفر به سود ایران پایان یافت، سرود جمهوری اسلامی را خواندند.

این منبع که در طول جام جهانی فوتبال از نزدیک نهادهای امنیتی ایران در قطر را زیر نظر دارد، گفت:

«ده‌ها افسر سپاه پاسداران برای نظارت بر بازیکنان ایرانی که اجازه حضور در خارج از تیم یا ملاقات با خارجی‌ها را ندارند، به خدمت گرفته شده‌اند.»

او افزود:

«شمار زیادی از افسران امنیتی ایرانی در قطر هستند که اطلاعات را جمع‌آوری کرده و بازیکنان را زیر نظر دارند.»

به‌گفته این منبع، کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران در پی تهدید مأموران سپاه پاسداران علیه بازیکنان و خانواده‌های آن‌ها، به‌طور جداگانه با مأموران دیدار کرد.

این منبع نگفت که محتوای گفت‌وگوهای ادعایی چه بوده است. کی‌روش پیش از این گفته بود بازیکنان ایرانی می‌توانند در جام جهانی اعتراض کنند اما فقط در چارچوب مقررات فیفا.

این منبع امنیتی گفته است که پیش از بازی با انگلیس به بازیکنان وعده «هدایا و خودرو» داده شده بود، اما پس از امتناع تیم از خواندن سرود، رژیم به تهدید بازیکنان و خانواده‌های آن‌ها روی آورد.

در آخرین بازی مقابل ولز، رژیم صدها نفر از افراد خود را به میان هواداران فرستاد تا حس حمایت کاذب در میان آن‌ها ایجاد کند. برای بازی بعدی علیه آمریکا، رژیم در حال برنامه‌ریزی به‌منظور افزایش قابل توجه شمار این بازیگران به هزاران نفر است.

ایران و آمریکا سه‌شنبه شب ۸ آذر / ۲۹ نوامبر در دیدار حساسی از گروه ب به مصاف هم می‌روند.

ایران در جام جهانی فوتبال زیر سایه ناآرامی‌های داخلی حاضر شده است. فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفته است که این کشور در «بحران تمام عیار حقوق بشری» قرار دارد زیرا مقامات مخالفان ضد رژیم را سرکوب می‌کنند.

اعتراضاتی که کارشناسان از آن به‌عنوان مهم‌ترین اعتراضات از زمان استقرار حکومت آخوندی پس از انقلاب ۱۹۷۹ ایران یاد می‌کنند، در ماه‌های اخیر ایران را تکان داده و رژیم این کشور را که بیش از ۴۰ سال در قدرت بوده، تهدید کرده است.

جرقه این جنبش با قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دختر ۲۲ ساله‌ کُرد آغاز شد. نیروهای امنیتی ایران واکنش خشونت‌آمیزی به این اعتراضات داشته‌اند.