آرش صادقی، فعال مدنی که مجدداً در جریان اعتراضات سراسری بعد از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در تاریخ ۱۸ مهر بازداشت شد، به دلیل بیماری در شرایط نامناسب جسمی قرار دارد.

مسئولان زندان هفته‌ها از دریافت داروهای حیاتی آرش صادقی جلوگیری کردند و این موضوع به نگرانی‌ها درباره سلامت جانی این زندانی انجامید.

حسین صادقی، پدر آرش صادقی، پنج‌شنبه ۲۶ آبان، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت پسرش در تماس با خانواده اعلام کرده است که داروهای او در بهداری زندان موجود نیست. این وضعیت در حالی است که به گفته خانواده آرش صادقی آن‌ها نیز اجازه تهیه دارو و ارسال آن به زندان را تا چند روز قبل نداشتند.

آرش صادقی به نوعی بیماری سرطان استخوان مبتلا است و به همین دلیل باید به‌طور مرتب به داروهای خود دسترسی داشته و تحت نظر پزشک باشد، به همین جهت عدم دریافت به موقع دارو و جلوگیری از انجام آزمایش‌های پزشکی لازم، خطراتی جدی برای سلامتی این فعال مدنی زندانی به همراه دارد.

حسین صادقی، پدر آرش صادقی در گفت‌وگو با زمانه آخرین وضعیت فرزندش را توضیح داده است.

◼️ گفت‌وگوی زمانه با حسین صادقی را بشنوید:

حسین صادقی توضیح می‌دهند که در حال حاضر شرایط بیماری آرش صادقی به گونه‌ای است که باید آزمایش خون (cbc) و هر دو ماه اسکن توموگرافی (پت اسکن) از او گرفته شود که بر اساس آن پزشکان تشخیص می‌دهند آیا مجددا به سرطان مبتلا شده است یا نه.

حسین صادقی می‌گوید مسئولان زندان از دریافت داروهای آرش صادقی جلوگیری می‌کردند تا او را وادار به اعتراف کنند:

«مسئولان به این دلیل موافقت نمی‌کردند که در دوران بازداشت بود و قصد داشتند بیشتر [آرش] را در شرایط سخت بگذارند که هرچه آنها از آرش خواسته‌اند را بگوید… موقع دستگیری آرش موبایلش را از او می‌گیرند و رمزش را خواسته بودند که او نداد. برادران که خیلی مهمان‌نواز بودند آرش را زدند و گوش‌اش الان هشتاد درصد آسیب دیده است، به همین دلیل ایشان نباید الان زندان باشد چون هر ماه باید برای آزمایش خون مراجعه می‌کرد و هر دو ماه هم برای اسکن استخوان.»

پدر آرش صادقی می‌گوید عدم انجام آزمایش‌های منظم پزشکی ممکن است به رشد دوباره سلول‌های سرطانی منجر شود، به همین دلیل خانواده بسیار نگران شرایط آرش هستند.

به گفته حسین صادقی خانواده داروهای سه ماه آرش صادقی را تهیه کرده و به زندان تحویل داده‌اند، اما فعلا داروهای یک ماه را به این فعال مدنی که در حال حاضر در زندان اوین محبوس است، تحویل داده‌اند.

اگرچه آرش صادقی از زمان بازداشت تاکنون در بازداشت موقت به سر می‌برد، اما قوه قضائیه بازداشت او را مجددا برای یک ماه دیگر تمدید کرد.

در هفته‌های گذشته و زمانی که آرش صادقی در زندان با بیماری و شرایط نامناسب بازداشت دست و پنجه نرم می‌کرد، اخبار متناقضی درباره او منتشر شد. پدر این فعال در این باره به زمانه می‌گوید:

«عده‌ای این هفته قصد داشتند از اخبار آرش سوءاستفاده کنند، و به مقصود خودشان برسند که نتوانستند، چون تنها سخنگوی آرش صادقی خانواده او هستند…»

پدر آرش صادقی پیش‌تر در توئیتی نسبت به شرایط بیماری پسرش هشدار داده بود و نوشت: «هر یک روز بودن در زندان برای آرش یعنی یک روز از درمان دور شدن و خطر جانی.»

شهریار شمس، زندانی سیاسی سابق ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در رشته توییتی نوشت آرش صادقی به تجویز پزشکان در طول شبانه‌روز باید هشت قرص مصرف می‌کرد، اما بهداری به دلیل کمبود دارو تنها سه قرص در اختیار او قرار می‌داد و با این وجود مسئولان زندان از تحویل داروهای آرش از خانواده‌اش سر باز می‌زدند. شمس در این رشته توییت توضیح داد که آرش صادقی به دلیل مصرف نکردن قرص‌ها به مشکل معده، روده، کلیه درد و درد استخوان دچار شده و خونریزی روده داشته است. شهریار در ادامه تاکید کرد که با وجود تمام این مشکلات و بیماری‌ها، فشارهای بازجویی آرش صادقی بیش از دیگران بوده است.

آرش صادقی در حالی ۱۸ مهرماه بار دیگر بازداشت شد که حدود یک سال و نیم قبل در ۱۱ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ پس از تحمل ۵ سال و شش ماه حبس از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شده بود.