سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر در مورد توافق به دست آمده با برلین گفت:

«آلمان بزرگ‌ترین بازار گاز در اروپا محسوب می‌شود و ما متعهد شده‌ایم که از امنیت آنها در حوزه انرژی حمایت کنیم.»

آلمان در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرد وابستگی خود به واردات گاز از روسیه را جبران کند. برلین و دوحه در جریان مذاکرات بر سر توافق به دست‌آمده در مورد مدت قرارداد و قیمت خرید گاز اختلاف‌هایی بر سر مدت قرارداد داشتند. آلمان که در تلاش است وابستگی‌اش به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد، زیر بار قرارداد درازمدت ۲۰ ساله نمی‌رفت. اما اکنون طرفین از قرارداد ۱۵ ساله رضایت دارند. دولت آلمان شرکت شرکت کونوکو فیلیپس را که طرف قرارداد است متعهد کرده که چنانچه نیاز آلمان به گاز صادراتی کاهش پیدا کرد، فروش مازاد را به عهده بگیرند.

به گفته سعد شریده الکعبی قطر از سال ۲۰۲۶ سالانه «تا دو میلیون تن ال ان جی» به ترمینال گازی برونزبوتل در شمال آلمان صادر خواهد کرد. این ترمینال گازی هم‌اکنون در دست احداث است.

این توافق، اولین قرارداد در اروپا برای تحویل گاز استخراج‌شده از میدان گازی گنبد شمالی قطر است. این میدان گازی بزرگ میان قطر و ایران مشترک است و در ایران به آن «پارس جنوبی» گفته می‌شود. قطر اخیرا با امضای قراردادی ۲۷‌ساله متعهد به تأمین گاز طبیعی مایع چین نیز شده بود. این قرارداد «طولانی‌مدت‌ترین» قرارداد تأمین گاز در جهان توصیف شده است.

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا، با وجود مخالفت نهادهای نظامی و بخشی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شرکت فرانسوی «توتال» واگذار شده بود. توتال اما پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نتوانست موافقت دولت آمریکا برای معافیت از تحریم‌های علیه ایران را جلب کند و به همین دلیل از ایران خارج شد.

 رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان از مدت این توافق استقبال کرد. او در یک نشست صنعتی در برلین گفت:

«۱۵ سال عالی است. ممکن بود قراردادهای طولانی‌تری وجود داشته باشد.»

هابک نخواست در مورد جزئیات معامله اظهار نظر کند. هابک اما اعلام کرد که آلمان می‌خواهد تا سال ۲۰۴۵ وابستگی‌اش به سوخت‌های فسیلی را از میان بردارد.   

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، از قرارداد با قطر به عنوان سنگ‌بنایی برای امنیت انرژی در آلمان یاد کرد. صنعت گاز آلمان هم این توافق را به عنوان «سیگنال مثبت» درک کرد.

آلمان و قطر در آوریل ۲۰۲۲ برای مشارکت در حوزه انرژی توافق‌نامه‌ای امضا کرده بودند. یک ماه قبل از آن تاریخ هم وزیر اقتصاد آلمان به همراه مقام‌های دو شرکت‌ برق آلمانی به قطر سفر کرده بود تا برای جایگزینی گاز روسیه، با این کشور این گفت‌وگو کند. در آن زمان، رویترز به نقل از سه منبع آگاه خبر داده بود که این توافق‌ها به معنای قرارداد بلندمدت نیستند. بر اساس این گزارش برلین به پذیرش شرط‌های قطر در ازای امضای قراردادهای دست‌کم ۲۰‌ساله برای تأمین حجم عظیم ال‌ان‌جی مورد نیاز خود تمایلی ندارد.