ستاد کل ارتش اوکراین چهارشنبه ۳۰ نوامبر/ ۹ آذر اعلام کرد که نیروهای این کشور شش حمله روسیه را در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه شرقی دونباس دفع کرده‌اند. در همان حال به گزارش رویترز توپخانه روسیه بی‌امان کرانه سمت راست رودخانه دنیپرو و ​​شهر خرسون را در جنوب رودخانه گلوله‌باران کرده است.

اوکراینی‌ها روز سه‌شنبه پس از آژیرهای هشدار حمله هوایی به پناهگاه‌ها گریختند. در شرق منطقه دونتسک، نیروهای روسیه اهداف اوکراینی را با آتش توپخانه، خمپاره و تانک هدف قرار دادند.

زلنسکی گفت ارتش روسیه همچنین در حال حمله به لوهانسک در شرق و خارکف در شمال شرقی است، این مناطق را اوکراین در سپتامبر سال جاری پس‌ گرفته بود. رئیس جمهوری اوکراین در سخنان ویدئویی شبانه خود گفت:

«وضعیت در جبهه‌ها دشوار است. «علی رغم تلفات بسیار زیاد، اشغالگران همچنان در تلاش برای پیشروی هستند در دونتسک، لوهانسک و خارکف. آنها در حال برنامه‌ریزی برای حمله به جنوب هستند.»

اوکراین در ماه جاری پس از عقب نشینی نیروهای روسی، کنترل خرسون در جنوب را به دست گرفت.

رویترز یادآوری می‌کند که گزارش‌های میدانی از جنگ اوکراین را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد.

وعده‌‌های ناتو، هشدار مدودف

وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو سه‌شنبه ۲۹ نوامبر/۸ آذر در نشست بخارست امکان ارسال کمک‌های بیشتر نظامی و همچنین تامین مایحتاج حیاتی لازم برای شهروندان اوکراینی در فصل سرما از جمله سوخت، لوازم پزشکی و تجهیزات زمستانی را بررسی کردند. حاصل این نشست تعهد ناتو و متحدانش بر حمایت از اوکراین در بازسازی زیرساخت‌های برق و تامین سایر نیازها بود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو روز سه‌شنبه روسیه را متهم کرد که از زمستان به عنوان سلاح جنگی در تهاجم نظامی به اوکراین استفاده می‌کند. استولتنبرگ گفت:  

«حملات عمدی و برنامه‌ریزی شده به زیرساخت‌های حیاتی تامین گرما، نور، آب و گاز با هدف ایجاد سخت‌ترین شرایط برای غیرنظامیان اوکراینی صورت می‌گیرد تا از این طریق  تعهد و اتحاد آنها در مبارزه با تهاجم روسیه از بین برود.»

ینس استولتنبرگ تاکید کرد:

«ناتو تا هر زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین خواهد ماند. ما عقب نشینی نمی‌کنیم.»

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در نشست روز گذشته ناتو خواهان دریافت سامانه‌های دفاع هوایی کشورهای غربی از جمله سامانه پاتریوت شد.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه و از متحدان و یاران نزدیک به ناتو نسبت به ارائه سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین هشدار داد و پیمان نظامی آتلانتیک را به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین محکوم کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت ارائه کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین در اولویت است، اما جمهوری‌خواهانی که کنترل مجلس نمایندگان کنگره را در ژانویه به دست می‌گیرند، خواهان توقف این کمک‌ها هستند که از ۱۸ میلیارد دلار فراتر رفته است.

شرط اوکراین برای از سرگیری مذاکرات صلح با مسکو عقب‌نشینی نیروهای روسیه از مناطق اشغالی از جمله از کریمه است. مسکو اما می‌گوید هرگز از این مناطق صرف‌نظر نخواهد کرد.