سهیلا گلستانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و حمید پورآذری، از کارگردانان نوآور تئاتر ایران به دنبال انتشار یک ویدیو-تئاتر، بدون حجاب اجباری بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی و عوامل سرکوب، این دو هنرمند را شامگاه سه‌شنبه هشتم آذر و هنگامی که مسابقه فوتبال میان تیم جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در جریان بود، بازداشت کردند.

درباره دیگر عوامل و بازیگران حاضر در این ویدیو-تئاتر خبری مخابره نشده است.

در متن منتشر شده همراه این ویدیو-تئاتر در صفحه اینستاگرام حمید پورآذری آمده است:

«نمایش تمام می‌شود و حقیقت عریان می‌گردد. قهرمانان حقیقی ما، مردم بی‌نامند. اشتباهاتمان را خط نمی‌زنیم. دوباره مشق می‌کنیم و می‌آموزیم… راه بی‌شمار است و امید به روز نو، بسیار.»

https://www.instagram.com/p/CleQ9MEo83U/?utm_source=ig_web_copy_link

در ادامه این متن از هشتگ‌های «ما همه با هم هستیم»، «زن زندگی آزادی»، «مهسا امینی»، «بلوچستان» و «کردستان» استفاده شده است.

برخی هنرمندان تئاتر و سینما اما به بازداشت حمید پورآذری و سهیلا گلستانی واکنش نشان دادند. از جمله این افراد می‌توان به نغمه ثمینی، نمایشنامه‌نویس و فیلمنامه‌نویس اشاره کرد. او در پستی اینستاگرامی با تمجید از اقدام پورآذری و گروهش نوشت:

«بازداشت حمید پورآذری و سهیلا گلستانی پرده دیگر تئاتر خیابانی آنهاست. این خاصیت تئاتر است. اولین کنش نمایشی تمام واکنش‌های مخاطب را بدل به پاره‌ای از همان نمایش می‌کند. برخی از مخاطبان نمایش کوتاه سکوت، دو تن از عواملش را دستگیر کرده‌اند و نمی‌دانند تنها دارند نمایش کوتاه آن‌ها را دامنه می‌بخشند و کامل می‌کنند. این عجیب‌ترین تئاتر پورآذری خواهد بود که در آن مخاطبش را حقیقتا به کنش واداشته: کنش بازداشت! … آن‌ها می‌توانند تئاتری‌ها را بازداشت کنند، ممنوع‌الکار کنند، پس برانند، اما تئاتر را که نمی‌توانند بازداشت کنند.»

https://www.instagram.com/p/ClkAejUyN5y/?utm_source=ig_web_copy_link

لیلی رشیدی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون هم درباره حمید پورآذری نوشت که او از بهترین آدم‌های این روزگار است: «باشرف، مهربان، پر از صداقت ‌و صفا، به فکر همه هست، بهترین دوست و رفیق است … اینها شایعه نیست که می‌گویم. تحقیق کرده‌ام، تحت تاثیر هیچ خبری نیستم. باور کنید تحقیق کرده‌ام … ۱۵سال دوستی، صداقت و شرافت حمید را به من ثابت کرد و سال‌های سال بودن در تئاتر به همه تئاتری‌ها ثابت کرد که حمید پورآذری تک است و دومی ندارد ….»

https://www.instagram.com/p/Clj5iKTJFSu/?utm_source=ig_web_copy_link

حمید پورآذری، کارگردان تئاتر
حمید پورآذری

حمید پورآذری، متولد ۱۴ مرداد ۱۳۴۷، از کارگردانان تئاتر ایران است. از نمایش‌های خارج از صحنه او می‌توان به «دور دو فرمان» در پارکینگ دانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۸۹ اشاره کرد که این اثر را کاری بی‌سابقه در تئاتر ایران بر می‌شمرند. از دیگر آثار او می‌توان به «حسین قلی خان مردی که لب نداشت»، «دایره گچی قفقازی» و همچنین «غولتشن‌ها» و «ژاک و اربابش» در کافه تالار اصلی تئاتر شهر اشاره کرد. او اثر «هنگامی که» را با تعدادی از مهاجران افغان در بنیاد امید مهر اجرا کرد.

به باور پورآذری، تئاتر تنها محدود به صحنه و سالن نمایش نیست بلکه پنجره‌ای در برابر مخاطب قرار می‌دهد که منجر به پرسپکتیوی تازه می‌شود و مفاهیم را برای برای اجراکننده و بیننده، عمق می‌بخشد.

او از تئاتر برای بیان ایده هنری در فضای معماری و فضاهای شهری استفاده می‌کند.

سهیلا گلستانی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، بدون حجاب اجباری

سهیلا گلستانی اما متولد سال ۱۳۵۹ در تهران است. این بازیگر و دوبلور، تجربه‌هایی چون گرگ‌بازی، بوفالو، امروز، بیداری برای سه روز، شب بیرون، میهمان داریم، چهل سالگی، نصف مال من، نصف مال تو و… را در کارنامه دارد.

با توجه به اینکه گلستانی سابقه بازیگری برای تلویزیون (خودخواسته، وضعیت سفید، باغ بلور، کیمیای مهر، تله فیلم دماغ و…) هم دارد، به نظر می‌رسد حساسیت‌های امنیتی درباره فعالیت‌های او جدی‌تر است.

از سوی دیگر اما همزمان با بازداشت پورآذری و گلستانی، خبرهایی درباره آزادی کتایون ریاحی، بازیگر سینما و تلویزیون به قید وثیقه منتشر شد. ریاحی از جمله اولین بازیگران زن بود که با جنبش «زن، زندگی، آزادی» همراه شد و ضمن انتشار عکسی بدون حجاب اجباری، مصاحبه‌ای بدون حجاب با تلویزیون ایران اینترنشنال انجام داد.

پس از انجام این مصاحبه برای حدود دو ماه اطلاعی از سرنوشت او در دست نبود تا اینکه خبر بازداشتش منتشر شد.

از دیگر هنرمندان بازداشت‌شده در جریان خیزش اخیر می‌توان به هنگامه قاضیانی اشاره کرد. او پس از بارها اعتراض به فضای موجود، ویدیویی منتشر کرد که در آن حجاب اجباری ندارد و در قالب یک کنش اعتراضی، موهای خود را در خیابان می‌بندد. پس از انتشار این ویدیو، قاضیانی را بازداشت کردند که او هم به قید وثیقه بازداشت شد.

در خبری دیگر، محمدرضا هدایتی، بازیگر سینما و تلویزیون، به مدت یک سال از فعالیت در فضای مجازی منع شده است.

او پس از دریافت احضاریه به دلیل فعالیت‌هایش در فضای مجازی، در دادسرای اوین حاضر شده و پس از تفهیم اتهام، به قید وثیقه آزاد شده است.