رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف تهران چهارشنبه ۹ آذر با اشاره به موضوع کمیته انضباطی گفت:

«ورود هرگونه اطلاعات به کمیته انضباطی باید از کانال حراست دانشگاه باشد و تلاش می‌کنیم آرامش را هرچه زودتر به شریف برگردانیم.»

رسول جلیلی درباره چگونگی پیشبرد این امر افزود:

«برای این منظور تعدادی نیروی موقت به حراست دانشگاه اضافه شده که البته از طریق فراخوان این نیرو‌ها جذب نشده‌اند و صرفاً از طریق یک شرکت تأمین نیرو کرده‌ایم، اما این افراد تحت نظارت حراست دانشگاه فعالیت می‌کنند.»

رئیس دانشگاه شریف نامی از این شرکت امنیتی نبرد.

شرکت‌های خصوصی امنیتی براساس ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با هدف ارتقای ظرفیت و توان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در جهت ارائه خدمات انتظامی، حفاظتی و مراقبتی با مجوز نیروی انتظامی فعالیت می‌کنند.

بیش از ۷۰۰ شرکت امنیتی و حفاظتی در ایران فعالیت دارند. بهمن‌ماه سال گذشته، محسن بیژنی، مدیرعامل شرکت خدمات امنیتی مرصاد به روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته بود:

«این مؤسسات با بیش از ۱۰۰ هزار نفر از بین نیروهایی که عمدتاً بسیجی و بازنشسته نیروهای مسلح هستند در تولید امنیت به نیروی انتظامی کمک می‌کنند.»

استخدام نیرو برای حراست دانشگاه‌ها از شرکت‌های خصوصی امنیتی نشان‌دهنده آن است که مقامات حکومتی برای سرکوب و تحت کنترل قرار دادن دانشجویان نیرو کم آورده‌اند.

در اعتراضات گسترده جاری در کشور دانشجویان  از جمله فعال‌ترین اقشار هستند و حراست دانشگاه‌ها در شناسایی و سرکوب آن‌ها نقش مهمی دارند.

در هفته‌های گذشته استقرار نیروهای موسوم به «گشت ارشاد» در برخی دانشگاه‌ها و جلوگیری از ورود دانشجویان دختر به فضای دانشگاه نیز خبرساز شد. حتی برخی دانشجویان دختر اعلام کردند که مأموران حراست دانشگاه به آن‌ها اجازه نمی‌دهند با لباس‌هایی که قبلاً هم می‌پوشیدند وارد دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه شریف در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دلایل اعتراضات دانشگاهی را «تأثیرات رسانه‌ها و شبکه‌های فارسی‌زبان» دانست و گفت:

«باید به نحو شایسته‌ای آن‌ها را مدیریت و کنترل کرد چرا که فضای مجازی به‌مثابه یک جهان سوم در حال رقم زدن اتفاقات در جامعه ما است.»

او دانشجویان را به «اعتراضات قانونی» ترغیب کرد و اعتراضاتی که به‌گفته او «باعث به‌هم خوردن آرامش در میان دانشجویان» می‌شود را در «شأن دانشگاه» ندانست.

شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف یکم آذرماه احکامی را علیه دانشجویان فعال این دانشگاه  اعلام کرد که بر اساس آن دو دانشجو به مدت دو نیم‌سال، چهار دانشجو به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات و چهار دانشجو به مدت یک نیم‌سال بدون احتساب سنوات از تحصیل تعلیق شدند. همچنین به دو دانشجو توبیخ کتبی با درج در پرونده و به یک دانشجو تذکر شفاهی داده شد.

شورای انضباطی دانشجویی دانشگاه شریف همچنین گفت در مورد حدود ۴۰ پرونده، «تفهیم تخلف» انجام شده است.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، از معتبرترین دانشگاه‌های ایران، در طول اعتراضات سراسری جاری در ایران بارها دست به اعتراض زده‌اند. در شامگاه ۱۰ مهر نیروهای امنیتی و لباس شخصی این دانشگاه را محاصره و به دانشجویان معترض حمله کردند. آن‌ها شمار نامعلومی از دانشجویان را زخمی یا بازداشت کرده و به مکان‌های نامعلومی منتقل کردند. این یورش بازتاب گسترده‌ای از جمله در رسانه‌های بین‌المللی داشت.