روز چهارشنبه نهم آذر معادل با ۳۰ نوامبر مجموعه‌ای به نام «دانش‌پژوهان ایرانی برای آزادی» میزبانی تجمع دانشجویی جهانی ایران را بر عهده داشتند. در این روز بیش از ۲۰۰ دانشگاه در سراسر جهان به این تجمع پیوسته‌اند. هدف تجمع این مجموعه، تقویت صدای مردم ایران از طریق این شبکه در دیاسپورا است.

ارس، یکی از دانشجویان دانشگاه پوتسدام آلمان درباره این تجمع سراسری به زمانه گفت که یکی از اهداف این کنش جمعی، بسیج و ایجاد آگاهی در بین دانشجویان غیرایرانی درباره آنچه در ایران می‌گذرد است. 

صادق، یکی از دانشجویان دانشگاه لوکزامبورگ که به مراسم پیوسته است، روز قبل از این تجمع به زمانه گفت:

«هدف همه یکی است، یعنی می‌توانیم بگوییم دل‌هایمان خون است و همه می‌خواهند کاری انجام دهند.»

در حمایت از قیام سراسری مردم ایران، بیش از ۸۰ هزار نفر در همبستگی با مردم ایران در برلین حاضر شدند و در نهم نوامبر بیش از ۲۰۰ دانشگاه در سراسر جهان برای حمایت از خواسته‌های روشن خود – برای حقوقشان، برای انقلابشان – متحد شده‌اند. 

تصویری از تجمع دانشجویان در شهر زوریخ ، نهم آذر

در شب یلدای سال گذشته صادق و دانشجویان ایرانی‌ دیگر در لوکزامبورگ اولین رویداد خود را با هم به‌عنوان «انجمن دانشجویان ایرانی لوکزامبورگ» بر پا کردند. 

صادق درباره این انجمن به زمانه گفت:

«ما دو هدف داشتیم، هدف اول ما دور هم جمع شدن و جشن گرفتن این شب و دومین هدف ما این بود که فرهنگ و تاریخ خود را با مهمانان غیر ایرانی خود به اشتراک بگذاریم.»

صادق و دوستانش پس از برگزاری یک شب یلدا موفق و طولانی با حدود ۱۲۰ شرکت‌کننده، تصمیم گرفتند تا انجمن خود را رسمیت ببخشند و مأموریت خود را بر معرفی فرهنگ، هنر و تاریخ ایران متمرکز کنند.

حدود یک سال بعد، صادق و دوستانش مشغول ارائه فعالیت‌های خود در “روز خوش آمدگویی” دانشگاه لوکزامبورگ بودند. صادق به زمانه می‌گوید: 

«۲۵ شهریور بود، همان شب به خانه رسیدیم و متوجه شدیم که مهسا امینی توسط گشت ارشاد کشته شده بود.» 

خبر قتل ژینا مهسا امینی ۲۲ ساله کاتالیزوری برای صادق و انجمن او شد. آنها تصمیم گرفتند که به خاطر مسئولیت اجتماعی که دارند کاری کنند و برای ابراز همبستگی قتل ژینا امینی را محکوم کنند. 

در روز ۲۹ سپتامبر بیش از صد نفر از جمله نخست وزیر لوکزامبورگ در تظاهراتی که توسط این گروه برای مهسا در شهر لوکزامبورگ ترتیب داده شده بود، شرکت کردند.

«برای بسیاری از ما زمان بدی بود، مدام اینستاگرام را چک می‌کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم به نشستن، گریه و افسردگی در گوشه اتاق ادامه دهیم. تصمیم گرفتیم که باید کاری انجام دهیم.»

از آغاز جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی در ایران، ایرانیان با هر پیشینه‌ای که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، به‌طور خستگی ناپذیر صدها تظاهرات را در  گوشه‌ گوشه جهان سازماندهی کرده‌اند. تنها در هلند، از زمانی که تظاهرات برای اولین بار خیابان‌های شهر ژینا، سقز را درنوردید، هر هفته در روزهای مختلف و در شهرهای گوناگون تظاهرات برگزار می‌شود.