چین با وجود تعداد بالای موارد روزانه، به دنبال تغییر در سیاست‌های مقابله با کرونا است و در سیاست جدید برخی از محدودیت‌ها کاهش خواهد یافت.

ده‌ها منطقه در شانگهای و گوانگژو، شهرهایی که شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌اند، روز پنجشنبه ۱ دسامبر/ ۱۰ آذر از قرنطینه خارج شدند. معاون نخست وزیر این کشور همچنین اعلام کرد که کشور با «وضعیت جدیدی» مواجه است.

این در حالی است که چین شاهد اعتراضات گسترده علیه سیاست «کووید صفر» است.

این ناآرامی‌ها بر اثر آتش‌سوزی در یک آپارتمان مرتفع در منطقه غربی سین کیانگ آغاز شد. آتش‌سوزی منجر به کشته شدن ۱۰ نفر شده بود. بسیاری از چینی‌ها بر این باورند که محدودیت‌های طولانی مدت کووید نه تنها کارساز نیست بلکه نرخ مرگ و میر را هم افزایش داده است. مقام‌های رسمی چین این موضوع را رد می‌کنند.

اعتراضات در روزهای گذشته از سین‌کیانگ به دیگر نقاط چین هم تسری یافت. حضور گسترده نیروهای امنیتی در شهرهای بزرگ تا حدود زیادی سبب سرکوب اعتراضات شده است.

محدودیت‌ها در شهرهای بزرگ مانند گوانگژو روز چهارشنبه، ساعاتی پس از اعتراضات خشونت آمیز که منجر به درگیری بین پلیس و معترضان شد، به‌طور ناگهانی برداشته شد.

بر اساس گزارش رویترز، یک منطقه در پایتخت چین هم که در قرنطینه قرار داشت و چند نفر از ساکنانش علائم خفیف کرونا داشتند به ناگهان از قرنطینه خارج شدند. در پروتکل‌های قبلی در چین حتی یک مورد مثبت کرونا در یک محله منجر به قرنطینه کامل آنجا می‌شد. حال به نظر می‌رسد دولت چین در مواجهه با اعتراضات مردمی راه مصالحه و همرامی با خواسته‌های آن‌ها را در پیش گرفته است.

همزمان با پکن و گوانگژو، سایر شهرهای بزرگ مانند شانگهای و چونگ کینگ نیز شاهد کاهش برخی قوانین مرتبط با کرونا بودند.

این درحالی است که یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های چین در برنامه مهار کرونا  یعنی سان چونلان، معاون نخست وزیر  این کشور گفت که توانایی ویروس کرونا در ایجاد بیماری در حال ضعیف شدن است.

بر اساس گزارش رویترز، چونلان گفت: «با تضعیف بیماری زایی سویه اومیکرون ویروس کرونا، واکسینه شدن تعداد زیادتری از افراد و انباشت تجربه در مهار این ویروس، کشور با وضعیت جدید و وظایف جدیدی در پیشگیری و کنترل همه گیر مواجه است.»

این کاملاً در تضاد با پیام قبلی مقامات چینی بود. آن‌ها تا هفته پیش می‌گفتند که کشورشان نیاز به حفظ سیاست سختگیرانه برای مقابله با کرونا یا همان سیاست کووید صفر دارد.

هو شیجین، سردبیر سابق رسانه دولتی این کشور که اکنون در توییتر نظرات طرفدار حزب کمونیست را بازتاب می‌دهد، اصرار داشت که این اقدامات نشان می‌دهد که چین اکنون «برای کنار گذاشتن برنامه ایجاد قرنطینه‌های در مقیاس بزرگ آماده می‌شود».

چین در روزهای اخیر بیشترین تعداد موارد ابتلا به کووید را از زمان شروع همه‌گیری به ثبت رسانده است – با بیش از ۳۶ هزار مورد در روز چهارشنبه.

با این حال، این اعداد برای کشوری با ۱٫۴ میلیارد نفر هنوز ناچیز است. مقام‌های دولت چین می‌گویند که  از زمان شروع همه‌گیری، تنها حدود ۵۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. براساس این آمار در هر یک میلیون مبتلا به کرونا در چین تنها سه نفر جانش را از دست داده است.

این آماری است که نمی‌توان صحت آن را سنجید ولی اگر درست باشد چین دوران اوج کرونا را با کمترین تلفات ممکن از سر گذرانده است و اکنون باید صدای معترضان را بشنود.