دو هفته پس از شلیک گلوله‌ به مجتمع ساختمانی کنیسه سابق در شهر اسن آلمان و حملات مشابه به کنیسه‌هایی در بوخوم و دورتموند، دادستان عمومی ایالت نوردراین-وستفالن آلمان وارد عمل شده است.

 بر اساس اطلاعات مجله تلویزیونی «کُنتراست» در شبکه «ای.‌آر.‌دی» ـ از شبکه‌های اصلی آلمان ـ که معمولاً گزارش‌های روزنامه‌نگاران تحقیقی از پشت پرده رویدادهای سیاسی و اجتماعی را منتشر می‌کند، دادستان تحقیقات در این زمینه را برعهده گرفته و بازرسان قضائی فردی ایرانی ـ آلمانی به نام «رامین ی.» را تحت تعقیب قرار داده و حکم بازداشت بین‌المللی او را صادر کرده‌اند. با این حال این فرد ظاهراً در سپتامبر ۲۰۲۱ به ایران گریخته است.

براساس این تحقیقات «رامین ی.» فرماندهی حملات به کنیسه‌ها در آلمان را برعهده دارد و از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی دستور گرفته است.

بازرسان قضائی این پرونده بین تیراندازی به کنیسه قدیمی اسن، با اقدام به آتش‌سوزی در کنیسه‌ای در شهر بوخوم و تحریک به آتش‌سوزی در کنیسه‌ای در دورتموند در اواسط ماه نوامبر، پیوندهایی یافته‌اند.

بر اساس اطلاعات برنامه «کنتراست»، «رامین ی.» همچنین با یک شهروند ایرانی ـ آلمانی دیگر که قبلاً در ایالت نوردراین-وستفالن در بازداشت به‌سر می‌برد، تماس داشته است. براین اساس این مرد ۳۵ ساله در شبی که تیراندازی در اسن رخ داد، به مدرسه‌ای در بوخوم که در همسایگی یک کنیسه قرار داشت نیز کوکتل مولوتف پرتاب کرده است. همچنین گفته می‌شود که او مرد دیگری را برای انجام آتش‌سوزی در کنیسه‌ای در دورتموند تحریک کرده که در نهایت این اقدام انجام نشده است.

یک بازپرس به «کنتراست» گفته است موضوع به «تروریسم دولتی» مربوط می‌شود.

Ad placeholder

افزایش حضور پلیس در مقابل مؤسسات یهودیان

شامگاه چهارشنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر اعلام شد که تدابیر امنیتی در اطراف مؤسسات یهودی در ایالت نوردراین-وستفالن دوباره تشدید می‌شود. مأموران با جلیقه‌های محافظ و مسلسل در مقابل کنیسه شهر هاگن و جلوی ساختمان‌های یهودی دیگر مستقر شدند. وزارت داخلی ایالت نوردراین-وستفالن، گفته است با توجه به رویدادهای کنونی و نتایج تحقیقات، اقدامات حفاظتی «در سراسر این ایالت» به‌اجرا گذاشته می‌شود. به دلایل امنیتی جزئیاتی در این‌باره ارائه نشد.

در اواسط ماه نوامبر به خانه خاخام سابق در کنیسه قدیمی در مرکز شهر اسن تیراندازی شد. فردای آن روز اثر چهار گلوله بر روی در این کنیسه دیده شد. از یک هفته پیش مشخص شده که بازرسان قضائی در حال بررسی ارتباط احتمالی این رویداد با حوادث بوخوم و دورتموند هستند.