دادگاه انقلاب سنندج چهار فعال صنفی معلمان را به زندان تعزیزی و تعلیقی محکوم کرد. این معلمان ۲۵ خرداد امسال همزمان با اعتراضات صنفی بازداشت شده بودند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان بر اساس رأی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج امید شاه‌محمدی به پنج سال حبس تعزیزی و هیوا قریشی، امید محمدزاده و پرویز احسنی هر یک به پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده‌اند.

این شعبه دادگاه انقلاب معلمان را به اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در یکی از احزاب کردستانی متهم و بر همین اساس نیز آن‌ها را به زندان محکوم کرده است.

در بهار امسال همزمان با گسترده‌تر شدن اعتراض‎های معلمان در سراسر ایران نیروهای امنیتی بیش از ۱۸۰ معلم را بازداشت و شمار زیادی از معلمان را به نهادهای امنیتی و قضایی احضار کردند.

جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و محمد حبیبی از دهم اردیبهشت امسال در زندان اوین حبس شده‌اند. وضعیت سلامت جسمی جعفر ابراهیمی در زندان نامساعد گزارش شده و او را برای درمان به بیمارستان منتقل کرده‌اند. ابراهیمی در نامه‌ای به مسئولان قضایی نوشته است که در بیمارستان او را به تخت زنجیر کرده‌اند و اجازه ملاقات و تماس تلفنی با خانواده اش را ندارد.

https://www.radiozamaneh.com/740035/

نیروهای امنیتی در اردیبهشت ماه مسعود نیکخواه و اسکندر (سوران) لطفی دو عضو انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان را نیز بازداشت کردند. آن‌ها پس از بیش از سه ماه حبس به قید وثیقه از زندان آزاد شدند اما ماموران امنیتی در شانزدهم مهر ماه بار دیگر این دو فعال صنفی معلمان را بازداشت کردند. اسکندر لطفی در زندان به دست بازجویان ضرب و شتم شده است و از دسترسی به دارو و درمان محروم.

دستگاه امنیتی و قضایی ایران از بدو بازداشت معلمان در شهرهای مختلف آن‌ها را در یک سناریو ساختگی که تشکل‌های صنفی معلمان آن را نخ نما شده خوانده‌اند، به ارتباط با نیروهای خارج از کشور به منظور براندازی نظام متهم کرده است و تا به حال نیز چند فیلم به اصطلاح مستند در این باره پخش کرده است.

سیسل کوهلر و ژاک پاریس، دو عضو اتحادیه آموزش فرانسه که در سفر به ایران بازداشت شده بودند هم با اتهامی مشابه یعنی اقدام برای براندازی متهم شده‌اند. تلویزیون حکومتی ایران یک فیلم از «اعترافات اجباری» این دو شهروند فرانسوی را پخش کرده است.

دادگاه انقلاب نیز جعفر ابراهیمی، رسول بداقی و محمد حبیبی را در مجموع به ۱۵ سال زندان محکوم کرده است.

Ad placeholder

Ad placeholder