رئیس جمهوری آمریکا از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین از گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین خودداری کرده بود، در همان حال امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با همتای روسی خود در گفت‌وگو باقی مانده بود.  به گزارش خبرگزاری رویترز، بایدن در یک نشست خبری با مکرون گفت:

«اجازه دهید کلماتم را با دقت انتخاب کنم. من آماده هستم که با آقای پوتین صحبت کنم، اگر واقعاً او به دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ باشد. او اما هنوز این کار را نکرده است.»

 بایدن اما در ادامه یادآوری کرد که این کار را تنها با مشورت با متحدانش در ناتو انجام خواهد داد و کاری انجام نخواهد داد که به منافع اوکراین آسیب برساند. رئیس جمهوری آمریکا گفت:

«من به تنهایی این کار را انجام نمی‌دهم.»

مکرون هم خاطرنشان کرد که همچنان با هدف جلوگیری از «تشدید تنش و به دست آوردن برخی نتایج بسیار ملموس» مانند امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای با پوتین در گفت‌وگو می‌ماند.

بایدن برای نخستین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش میزبان مکرون است. این دو رهبر علاوه بر قول حمایت از اوکراین، به دنبال راه هایی برای کاهش تنش‌های اقتصادی بودند. موضوعات خاورمیانه هم در مرکز توجه آنان قرار داشت.

ادای احترام به زنان و جوانان ایرانی

بر اساس بیانیه کاخ سفید، روسای جمهوری دو کشور «احترام خود را به مردم ایران به ویژه زنان و جوانان» ابراز داشتند که «شجاعانه برای به دست آوردن حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود اعتراض می‌کنند.»

رئیسان جمهوری آمریکا و فرانسه اعلام کردند که مصمم‌اند اطمینان حاصل کنند که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. در بیانیه کاخ سفید آمده است:

«فرانسه و ایالات متحده به همکاری با دیگر شرکای بین‌المللی برای رسیدگی به تشدید تنش‌های هسته‌ای ایران، همکاری ناکافی این کشور با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله در مورد مسائل جدی و باقی‌مانده مربوط به تعهدات پادمانی ایران  و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور در خاورمیانه، به ویژه انتقال موشک‌ها و پهپادها، از جمله به شبه‌نظامیان و همچنین به روسیه در جنگ علیه اوکراین ادامه می‌دهند.»

 رهبران دو کشور همچنین متعهد شدند تلاش‌های مشترکی را با هدف تقویت بیشتر «چارچوب بین‌المللی برای محدود کردن فناوری‌های موشکی و هواپیمای بدون سرنشین ایرانی در منطقه و فراتر از آن و افزایش تلاش‌های عملی برای مقابله با این سلاح‌ها» انجام دهند.

بر همین اساس رهبران دو کشور از پیمان ابراهیم که زمینه‌ساز عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات متحده عربی و بحرین است و همچنین از توافقنامه مرز دریایی اسرائیل و لبنان در اکتبر ۲۰۲۲ استقبال کردند.

 آنها اعلام کردند که مصمم به ادامه تلاش‌های مشترک برای ترغیب رهبران لبنان به انتخاب رئیس جمهوری و پیشبرد اصلاحات حیاتی هستند.

بایدن و مکرون در بیانیه مشترک خود همچنان بر ضرورت ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق و سوریه تأکید و اعلام کردند که به تلاش‌های خود برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه ادامه می‌دهند.    

بایدن ۸۰ ساله و مکرون ۴۴ ساله دیدارهای زیادی در گردهمایی‌های بین‌المللی داشته‌اند. اما دیدار و گفت‌وگو در واشنگتن طولانی ترین زمانی بود که آنها با هم سپری کردند.