حزب لیکود به‌رهبری نتانیاهو پنج‌شنبه ۱۰ آذر / یکم دسامبر اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از سیاست چرخشی، کنترل وزارت دارایی را به حزب «صهیونیسم مذهبی»  واگذار خواهد کرد، هرچند که چگونگی سیاست چرخشی را روشن نکرد. این توافق بر سیاست‌ها در کرانه باختری اشغالی و دستگاه قضایی اسرائیل نیز تأثیر زیادی خواهد گذاشت.

توافق فوق همچنین سبب می‌شود تا نتانیاهو ۴۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست (پارلمان اسرائیل) را در اختیار داشته باشد.

رادیو ارتش اسرائیل گزارش داد بزالل اسموتریچ، ۴۲ ساله که رهبری حزب «صهیونیسم مذهبی» را برعهده دارد، در ابتدا به عنوان وزیر دارایی خدمت خواهد کرد و سپس جایگزین خواهد داشت.

در بیانیه لیکود آمده است که حزب او که مخالف تشکیل کشور مستقل فلسطین است و از گسترش حاکمیت اسرائیل در کرانه باختری حمایت می‌کند، بر شهرک‌سازی‌ها در این منطقه اختیار خواهد داشت، هرچند که با نتانیاهو هماهنگ خواهد شد.

نتانیاهو درباره توافق با حزب راست افراطی گفت:

«این گام مهم دیگری است که ما را به تشکیل دولت راست‌گرا و ملی‌گرا نزدیک‌تر می‌کند تا از همه شهروندان اسرائیلی حفاظت کند.»

توافق با حزب «صهیونیسم مذهبی»  پس از آن به‌دست آمد که ائتلاف راست‌گرای نتانیاهو در انتخابات اول نوامبر، پنجمین انتخابات اسرائیل در کمتر از چهار سال گذشته، به پیروزی راحتی دست یافت.

اسرائیل، کرانه باختری، غزه و شرق اورشلیم (بیت‌المقدس)، مناطقی که فلسطینی‌ها خواهان تشکیل کشور مستقل در آن‌ها هستند را در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرد. مذاکرات اسرائیل و فلسطین با حمایت آمریکا در سال ۲۰۱۴ متوقف شد و با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، گسترش شهرک‌ها ادامه یافت.

اسموتریچ بیشتر با سیاست‌های ناسیونالیستی‌اش شناخته می‌شود تا دیدگاه‌های اقتصادی‌اش. او به‌همراه ایتامار بن‌گویر، متحد راست افراطی خود، کاندیدا شد، هرچند که این دو اکنون ریاست فراکسیون‌های جداگانه‌ای را در کنست برعهده دارند.

بن‌گویر پیش از این با وعده به‌دست گرفتن وزارت امنیت ملی، مجموعه جدیدی با اختیارات پلیس در اسرائیل و کرانه باختری، با نتانیاهو به توافق رسیده بود.

اسموتریچ در دولت قبلی به رهبری نتانیاهو برای مدت کوتاهی بین ۲۰۱۹-۲۰۲۰ به‌عنوان وزیر حمل‌ونقل خدمت کرد. او از سیاست‌های مالی محافظه‌کارانه مانند کاهش بدهی دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی حمایت می‌کند، از کاهش مالیات بر شرکت‌ها حمایت می‌کند و امیدوار است که اعتصاب‌ها در بخش دولتی را مهار کند.