بر مبنای گزارش خبرگزاری دولتی روسیه (تاس)، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شنبه سوم دسامبر/۱۲ آذر گفت مسکو در حال آماده‌کردن پاسخ خود به سقف قیمت اعلام‌شده از سوی کشورهای گروه ۷ (G7)، اتحادیه اروپا و استرالیا است.

خبرگزاری دولتی «ریا» هم به نقل از او نوشت:

«ما این سقف را نمی پذیریم. روسیه به سرعت این توافق را تجزیه و تحلیل کرده و به آن پاسخ خواهد داد.»

هفت قدرت صنعتی جهان متشکل از ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، ایتالیا، بریتانیا و کانادا، و اتحادیه اروپا روز جمعه ۲ دسامبر/۱۱ آذر با محدودیت قیمت ۶۰ دلاری برای نفت روسیه موافقت کردند تا به‌گفته خود با این کار کرملین را از منابع مالی مورد نیازش برای ادامه جنگ با اوکراین محروم کنند. گروه ۷ در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«گروه ۷ و استرالیا… بر سر قیمت حداکثر ۶۰ دلار آمریکا در هر بشکه نفت خام روسیه مطابق با درخواست اتحادیه اروپا به توافق رسیدند.»

سقف قیمتی که قبلاً در سطح سیاسی بین گروه ۷ کشور صنعتی و اتحادیه اروپا مذاکره شده بود، همراه با تحریم اتحادیه اروپا برای خرید نفت خام روسیه از روز دوشنبه ۴ دسامبر/۱۳ آذر اجرایی خواهد شد.

طبق تحریم‌های اتحادیه اروپا، ارسال نفت خام روسیه با کشتی‌های نفتکش به کشورهای اروپایی ممنوع است. پیش از این اروپا حدود دو‌سوم نفت مورد نیازش را از روسیه تامین می‌کرد. این اقدام به صورت بالقوه روسیه را از میلیاردها یورو تجارت نفتی با اروپا محروم می‌کند.

روسیه بارها اعلام کرده است که به کشورهایی که سقف قیمت اعمال کنند نفت عرضه نمی‌کند. میخائیل اولیانوف، سفیر مسکو در سازمان های بین المللی در وین، روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی بر این موضع مجدداً تاکید کرد و نوشت:

«از امسال اروپا بدون نفت روسیه زندگی خواهد کرد.»

در عین‌حال سقف قیمت تعیین‌شده از سوی گروه ۷ به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا به واردات نفت خام روسیه از طریق دریا ادامه دهند، اما همزمان شرکت‌های کشتیرانی و بیمه را از حمل و نقل محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع می‌کند، مگر اینکه به قیمت کمتر از ۶۰ دلار فروخته شود. منعی که می‌تواند حمل و نقل نفت خام روسیه را با قیمت بالاتر از سقف تعیین‌شده پیچیده کند، حتی به کشورهایی که بخشی از توافق نیستند.

روز جمعه نفت خام اورال روسیه با قیمتی نزدیک به ۶۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا درباره سقف قیمت خرید نفت از روسیه گفت این سقف قیمت به ویژه به نفع کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط ​​است که بار سنگین قیمت‌های بالای انرژی و مواد غذایی را متحمل شده‌اند.

یلن در اظهارات خود پیش‌بینی کرد :

«با توجه به اینکه اقتصاد روسیه در حال انقباض است و بودجه آن به طور فزاینده کاهش یافته است، سقف قیمت فوراً مهم‌ترین منبع درآمد پوتین را کاهش خواهد داد».

از سوی مقابل سفارت روسیه در ایالات متحده تعیین سقف قیمت نفت روسیه را «اقدام خطرناک غرب» نامید و ضمن انتقاد از آن گفت مسکو به یافتن خریدار برای نفت خود ادامه خواهد داد.

سفارت روسیه اقدام قدرت‌های غربی را «لاس زدن» با «ابزار خطرناک و نامشروع» قیمت نفت خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«اقدامات این‌چنینی به‌صورت ناگزیر، به افزایش عدم اطمینان و تحمیل هزینه‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان مواد خام منجر خواهد شد. صرف نظر از لاس‌زدن‌های فعلی با ابزار خطرناک و نامشروع، ما مطمئنیم که نفت روسیه همچنان مورد تقاضای بازار خواهد بود».

روسیه در دو ماه گذشته و پس از عقب‌نشینی ناگزیر از چندین جبهه در اوکراین، زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف قرار داد که باعث خاموشی گسترده در اوکراین جنگ‌زده شد. حملات روسیه نزدیک به نیمی از سیستم انرژی اوکراین را نابود کرده و میلیون‌ها نفر را در آغاز زمستان در سردی و تاریکی قرار داده است.