بانک مرکزی ایران در تازه ترین گزارش خود میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران برای آبان سال جاری را ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گزارش کرد که در مقایسه با یک ماه قبل‌تر (مهر) ۶٬۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. افزایش سالانه قیمت مسکن در تهران هم ۴۵٬۹ درصد گزارش شده است.

بر این اساس میانگین یک مترمربع واحد مسکونی در تهران از آغاز سال جاری تا پایان آبان ماه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، یعنی رقمی بزرگ‌تر از دو برابر حداقل دستمزد ماهانه مصوب شورای عالی کار افزایش یافته است.

شورای عالی کار در اسفند سال گذشته حداقل دستمزد را با تمام مزایای جانبی آن کمتر از ۶ میلیون تومان تعیین کرد.

میانگین نرخ اجاره مسکن در پایتخت ایران هم نسبت به یک سال قبل ۳۹٬۸ درصد رشد کرده است. این شاخص برای کل مناطق شهری ایران ۴۵ درصد اعلام شده است.

افزایش پیاپی قیمت مسکن و نرخ اجاره بهاء که از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ شتاب بیشتری گرفت، بخش زیادی از جمعیت ایران را با مشکل در تأمین سرپناه روبرو کرده است.

تداوم این روند به ویژه در نیمه دوم سال که جابجایی مستاجران کمتر از نیمه نخست است و انتظار می‌رود نرخ اجاره با شیب کمتری افزایش یابد، نشانه خوبی برای مستاجرانی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود، نیست و از شکست برنامه دولت جمهوری اسلامی برای کنترل بازار مسکن و اجاره بهاء حکایت دارد.

دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ در کشتار تابستان ۶۷) در آغاز کار وعده کرده بود با ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی ارزان‌قیمت، بازار مسکن و اجاره را کنترل کند.

با‌گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم اما تا کنون تنها رویداد قابل توجه در وزارت راه و شهرسازی «پذیرش استعفا»ی رستم قاسمی، فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از وزارت راه و شهرسازی و بازداشت یکی از معاونان او به اتهام دریافت رشوه است.

رسانه‌های داخلی ایران از مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات که به سرقت علمی نیز متهم است به عنوان گزینه دولت برای وزیر راه و شهرسازی نام برده‌اند.

انتخاب بذرپاش از سوی مجلس به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات هم با انتقاد برخی از نمایندگان مجلس روبه رو شده بود.

روند افزایشی قیمت مسکن ادامه دارد

بنا بر گزارش مرکز آمار، مسکن و به صورت ویژه اجاره بهاء حدود ۴۰ درصد از سبد هزینه خانوارهای شهری را تشکیل می‌دهد. افزایش پیاپی نرخ اجاره سبب خروج اجباری مستاجران کم‌درآمد از مناطق توسعه یافته‌تر شهری و خانه‌های بزرگ‌تر به مناطق محروم‌تر و خانه‌های کوچک‌تر و حتی مناطق حاشیه‌نشین شده است.

بیت الله ستاریان، مدرس اقتصاد که رسانه‌های داخلی ایران او را «کارشناس مسکن» معرفی می‌کنند، هفتم آذرماه گفته بود: در ماه‌های آینده به طور قطع باز هم قیمت اجاره افزایش پیدا می‌کند و این باعث می‌شود که شاهد کوچ اجاره‌نشینی از محلات بالا به سمت مناطق پایین شهر باشیم و در عین‌حال، حاشیه‌نشینی هم افزایش پیدا کند.

عبدالله اوتادی، عضو اتحادیه مشاوران املاک هم پیش‌بینی کرده است که در نیمه دوم سال نیز خلاف سال‌های قبل روند افزایشی نرخ اجاره ادامه داشته باشد.