در روزهای اخیر دانشجویان در حداقل چهار دانشگاه از مسمومیت غذایی خبر داده‌اند. آخرین بار دهم آذر ماه دانشجویان دانشگاه خوارزمی در کرج پس از خوردن غذای دانشگاه مسموم شدند. شورای صنفی دانشجویان این دانشگاه در شرح این واقعه نوشته بود: «به دلیل مصرف غذای شب گذشته‌ سلف، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند». برخی از این دانشجویان به مراکز درمانی منتقل شدند.

در دانشگاه صنعتی اراک هم اتفاقی مشابه تکرار شد. دانشجویان پس از خوردن غذا مسموم شدند. بنا بر گزارش شوراهای صنفی این دانشجویان هم علائمی مانند بدن درد، اسهال و استفراغ داشتند.

چند روز قبل‌تر در دانشگاه صنعتی اصفهان حداقل ۳۰۰ دانشجو مسموم شده بودند. روابط عمومی بهداشت عمومی اصفهان در واکنش به این موضوع در اطلاعیه‌ای گفته بود احتمال می‌دهد وجود باکتری شیگلاسونئی سبب بیماری تعدادی از دانشجویان مصرف‌کننده این وعده غذایی شده و در روزهای بعد و به دنبال تماس این دانشجویان با سایرین، افراد دیگری نیز دچار علائم بیماری شده‌اند.

در دانشگاه علامه هم به روایت «دانشجویان متحد» دانشجویان همین وضعیت را تجربه کرده بودند.

«دانشجویان متحد» به نقل از دانشجویان دانشگاه علامه این وضعیت را «تعمدی» دانسته‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) که به جهاد دانشگاهی وابسته است شمار دانشجویانی که در فاصله دوم تا دهم آذر مسموم شدند را حداقل ۱۲۰۰ نفر برآورد کرده است.

سازمان امور دانشجویان با تاخیری نزدیک به دو هفته سرانجام در یک اطلاعیه وعده کرد این مساله را بررسی و نتیجه آن را اعلام کند.

این سازمان اعلام کرد «با تشکیل کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و متخصصان مرتبط ضمن بررسی همه جانبه و بازدید میدانی از دانشگاه‌های مذکور، برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را آغاز نموده است»، اما توضیحی در باره جزئیات بررسی‌های میدانی نداد.

سازمان امور دانشجویان در بخش دیگری از این اطلاعیه گفت بررسی های اولیه «حاکی از احتمال منشأ ویروسی یا باکتریایی این بیماری گوارشی است».

این سازمان اما درباره اهمال‌کاری احتمالی شرکت‌ها و پیمانکاران بخش خصوصی که پخت و توزیع غذا در دانشگاه‌ها را در اختیار گرفته‌اند، سکوت کرده است.

خصوصی‌سازی سالن‌های غذاخوری با اعتراض گسترده دانشجویان در سال‌های گذشته همراه بود. شوراهای صنفی خواستار اداره سالن‌های غذاخوری زیر نظر دانشجویان بودند.

دانشجویان دانشگاه‌های ایران از آغاز سال تحصیلی جدید در اعتراض به قتل ژینا (مهسا) امینی اعتصاب و اعتراض کرده‌اند. اعتراض ها به رغم سرکوب شدید و بازداشت گسترده در چند دانشگاه همچنان ادامه دارد.

در آستانه ۱۶ آذر که در ایران به عنوان روز دانشجو نامگذاری شده است، دانشجویان در چندین دانشگاه اعلام کرده‌اند همراه با معترضان در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آذر از رفتن به کلاس درس خودداری می‌کنند.