صبح ۱۴ آذر در ایران با بسته ماندن بازار در چندین شهر آغاز شد. شهرهای کُرد همانند ۹ مرتبه قبل یک‌پارچه بازار و مغازه‌ها بسته ماند: از سردشت تا قصرشیرین و از اسلام‌آباد غرب تا مریوان. ارومیه و تبریز مرکز دو استان آذربایجان‌غربی و شرقی، اراک، شیراز، مرودشت، کازرون در استان فارس، بندر لنگه، بندر انزلی و چند نقطه از تهران از جمله شهرهایی بودند که مغازه‌داران و کسبه مغازه‌هایشان در پاسخ به فراخوان اعتصاب و اعتراض سه روزه باز نکردند.

دانشجویان در چندین دانشگاه هم که پیشتر در بیانیه‌هایی اعلام کرده بودند در سه روز منتهی به ۱۶ آذر از رفتن به کلاس‌های درس و شرکت در امتحانات میان‌ترم خودداری می‌کنند، به شکل‌های مختلف اعتراض کردند.

فضای امنیتی در دانشگاه‌ها در دو ماه اخیر تنگ‌تر شده است. ده‌ها دانشجو بازداشت و یا از ورود به دانشگاه‌ها منع و به اخراج تهدید شده‌اند. مسئولان دانشگاه به صراحت از افزایش نیروهای امنیتی در دانشگاه‌ها سخن گفته‌اند و در حال تدارک برای حضور رئیسان سه قوه در دانشگاه‌ها در روز ۱۶ آذر که به یاد مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی، سه دانشجویی که به دست نیروهای مسلح پهلوی در دانشگاه تهران کشته شدند به نام روز دانشجو نام‌گذاری شده است، هستند.

گروه‌های مختلفی از دانشجویان در روزهای گذشته در بیانیه‌های اعلام کردند از ۱۴ آذر تا ۱۶ آذر همراه با دیگر گروه‌های معترض در ایران اعتصاب خواهند کرد.

دانشجویان در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی در اعتراض به تفکیک جنسیتی در سالن‌های غذاخوری، در حالیکه باران می‌بارید، در حیاط دانشگاه غذایشان را خوردند. منابع نزدیک به دانشجویان به نقل از این دانشجویان نوشتند: «از آسمان ایران خون اگر ببارد، علامه متحد قصد تسلیم ندارد.»

در دانشکده عمران دانشگاه پلی‌تکنیک تهران هم دانشجویان در همبستگی با خیزش ژن، ژیان، ئازادی و اعتراض به بازداشت دانشجویان تحصن کردند.

کانال دانشجویان پیشرو در تلگرام یک تصویر از کاغذی که بر روی آن نوشته شده بود: «آل‌سعود؟ خیر، حقوق اولیه دانشجویان؟ بلی» را به عنوان پاسخ دانشجویان به اتهام‌زنی‌های مقامات حکومتی و به صورت ویژه مسئولان وزارت علوم که اعتراضات دانشجویان را به عربستان سعودی منسوب کرده بود، منتشر کرد.

در دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت هم دانشجویان در داخل ساختمان دانشگاه تجمع کردند.

شوراهای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور هم از تحصن دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد. در تصاویری که از این دانشگاه منتشر شد، کلاس‌ها به صورت کامل خالی دیده می‌شوند.

در دانشگاه بهشتی تهران هم در اعتراض به بازداشت و سرکوب‌های گسترده دانشجویان و شهروندان تحصن کردند. در یکی از ویدئوهایی که از این دانشگاه منتشر شد، دانشجویان کاغذهایی را که بر آن شعار زن، زندگی، آزادی نوشته شده است در دست دارند و شعار می‌دهند: «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد».

دانشگاه علوم پایه کردستان در سنندج هم که در روزهای گذشته نیز محل اعتراض گسترده دانشجویان و استادان در کنار یکدیگر بود، بار دیگر صحنه اعتراض دانشجویانی شد که شعار می‌داند: «بی‌شرفا نشستن، رفیقاشون تو حبسن».

یک ویدئو نیز از دانشکده فنی و حرفه‌ای کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن صدای یک دانشجو که می‌گوید «اعلام وضعیت قرمز به نام زن، زندگی، آزادی» به گوش می‌رسد. او از سایر دانشجویان می‌خواهد که به معترضان ملحق شوند.

چند تصویر از دانشکده هنر دانشگاه نجف‌آباد هم نمایانگر کلاس‌های خالی در این دانشگاه است. دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها در روزهای گذشته گفته بودند که طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

بنا بر گزارش «دانشجویان پیشرو» در دانشگاه آزاد واحدهای اسلامشهر، تهران مرکز و تهران شمال هم دانشجویان اعتصاب کردند. در یک ویدئو از دانشگاه اسلامشهر صدای راوی پشت دوربین می‌گوید: «تحصن حداکثری دانشگاه اسلامشهر را می‌بینید. حیاط تقریبا خالی خالیه».

دانشجویان دانشگاه‌های سراسر ایران از آغاز سال تحصیلی در اعتراض به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند. نیروهای امنیتی ده‌ها دانشجو را بازداشت و برخی از آنان را به حبس محکوم کرده‌اند. در داخل دانشگاه نیز کمیته‌های انضباطی ورود بسیاری از دانشجویان را به دانشگاه و خوابگاه‌ها ممنوع کرده‌اند.