در ادامه افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، ستاد کل نیروهای مسلح کره جنوبی دوشنبه ۱۴ آذر / ۵ دسامبر اعلام کرد که کره شمالی نزدیک به ۱۳۰ گلوله توپخانه به مناطق مرزی با این کشور در دریای زرد شلیک کرده است.

به‌گزارش رویترز، برخی از گلوله‌ها در منطقه حائل در نزدیکی مرز دریایی فرود آمدند که به‌گفته سئول نقض توافق بین دو کشور برای کاهش تنش‌ها در سال ۲۰۱۸ بود.

وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور چندین پیام هشدار به کره شمالی ارسال کرده است.

خبرگزاری دولتی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی ستاد کل ارتش این کشور گزارش داد که ارتش کره شمالی پس از کشف ده‌ها «پرتابه» شلیک‌شده در نزدیکی مرز مشترک با کره جنوبی، شلیک خود را انجام داده است.

سخنگوی ستاد کل ارتش کره شمالی گفت:

«دشمن باید فوراً اقدامات نظامی را که باعث تشدید تنش در مناطق نزدیک به خطوط مقدم می‌شود و امکان دیده‌بانی بر آن وجود دارد، متوقف کند. ما شدیداً به دشمن هشدار می‌دهیم که به تشدید بی مورد تنش در خطوط مقدم نپردازد.»

کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه یک رزمایش مشترک زمینی در نزدیکی مرز در شهرستان چئوروون در وسط شبه‌جزیره برگزار کردند. مانور نظامی این دو کشور روز سه‌شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

این دو کشور متحد مانورهای نظامی مشترک خود در سال جاری را افزایش داده‌اند و گفته‌اند که این رزمایش‌ها برای بازدارندگی کره شمالی که مجهز به سلاح هسته‌ای است ضرورت دارد زیرا پیونگ‌یانگ برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای دوربرد خود را از سر گرفته و برای ازسرگیری آزمایش‌های هسته‌ای آماده شده است.

کره شمالی از این مانورهای نظامی مشترک به‌عنوان شاهدی بر سیاست خصمانه واشنگتن و سئول انتقاد کرده است.

توافق‌نامه جامع نظامی ۲۰۱۸ (CMA) اساسی‌ترین توافقی بود که پس از ماه‌ها دیدار بین کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهوری وقت کره جنوبی به‌دست آمد.

با این حال، با توقف طولانی‌مدت مذاکرات، مانورهای اخیر و نمایش قدرت در امتداد مرز بین دو کره، آینده این اقدامات را با تردید مواجه کرده است.

کره جنوبی کره شمالی را به نقض مکرر توافق با مانورهای توپخانه‌ای در سال جاری متهم کرده است، از جمله در اواسط اکتبر که در یک روز بیش از ۵۰۰ گلوله به سمت دریا شلیک شد.

ارتش کره جنوبی جمعه گذشته نیز اعلام کرده بود ارتش کره شمالی یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی هم بامداد پنج شنبه گذشته اعلام کرده بود که کره شمالی یک موشک بالستیک نامشخص را به سمت دریای ژاپن پرتاب کرده است.