مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۵ آذر در نشست خبری خود گفت:

«بر اساس احکام صادره ۵ نفر از متهمان به اتهام افساد فی‌الارض به اعدام محکوم شدند و ۱۱ متهم دیگر از جمله سه جوان کمتر از ۱۸ سال به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند.»

به‌گفته ستایشی این احکام اولیه روز گذشته، دوشنبه ۱۴ آذر صادر شده و غیرقطعی است.

پیش از این نهادهای مدافع حقوق بشر اعلام کرده بودند دست‌کم ۱۶ نفر به «محاربه» یا «افساد فی‌الارض» که می‌تواند به صدور حکم اعدام بینجامد، متهم شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران چهارشنبه ۹ آذر اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی از صدور احکام اعدام برای معترضان و تأیید برخی از این احکام در دیوان عالی سخن می‌گویند.

این سازمان با اشاره به پیشینه جمهوری اسلامی در استفاده از احکام اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب و ارعاب، خطر اعدام برخی از معترضان در آینده نزدیک را جدی عنوان کرد و از تمامی کشورهایی که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک دارند، خواست تا برای جلوگیری از اعدام معترضان، تلاش کنند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه در همان روز از محاکمه سه کودک ۱۷ ساله به اتهام «افساد فی‌الارض» در کرج خبر داد. یک روز قبل از آن نیز فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی از برنامه‌ریزی برای محاکمه ۱۰ کودک در دادگاه انقلاب کرج با اتهاماتی خبر داد بودند که ممکن است منجر به صدور حکم اعدام شود.

محاکمه این کودکان درحالی صورت می‌گیرد که براساس قوانین بین‌المللی، افراد زیر ۱۸ سال باید در دادگاه‌های ویژه مربوط به کودکان محاکمه شوند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه روز گذشته، دوشنبه ۱۴ آذر گفت:

«تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تأیید شده و به‌زودی اجرا خواهد شد.»

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران هفته گذشته از تشدید سرکوب معترضان در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت مقامات جمهوری اسلامی «کارزاری» را برای به‌راه انداختن احکام اعدام آغاز کرده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۳۰۰ نفر تا کنون در اعتراضاتی که پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی دختر ۲۲ ساله کرد در ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر آغاز شد، کشته و ۱۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند. سازمان حقوق بشر ایران ۷ آذر اعلام کرد که از شروع اعتراضات جاری، دست‌کم ۴۴۸ نفر، از جمله ۶۰ کودک کشته شده‌اند.

فعالان حقوق بشر در ایران نیز گفته‌اند که از ۲۶ شهریور تا ۲۹ آبان، دست‌کم ۱۷ هزار و ۴۵۱ نفر بازداشت شده‌اند.