بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض شهروندان بلوچ در ایران را پوشش می‌دهد، از سرنوشت یک شهروند بلوچ که به دست نیروهای اطلاعات سپاه در محور جاسک به بندرعباس بازداشت شده بود، پس از گذشت ۳۸ روز اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

کمپین فعالین بلوچ نام این شهروند بلوچ را مراد دانش، فرزند پنجشنبه اهل روستای شگیم از توابع شهرستان نیکشهر اعلام کرده است.

به نوشته کمپین فعالین بلوچ، مراد دانش در محور جاسک به بندرعباس در حالی که جهت کارگری در حال سفر به بندرعباس بوده، حدفاصل جاسک توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده است. بازداشت مراد به همراه ضرب و جرح بوده و پس از آن به مکان نامعلومی منتقل شده است:

«علت بازداشت این شهروند بلوچ شعاردهی علیه جمهوری اسلامی بر پشت بام منزل مسکونی اش در روستای شگیم عنوان شده است.»

به دنبال بازداشت مراد، نیروهای امنیتی شهرستان نیکشهر در تاریخ ١١ آبانماه به منزل این شهروند در روستای شگیم یورش برده و بدون نشان دادن حکم قضایی منزل او را مورد تفتیش قرار داده‌اند.

خبرگزاری حال‌وش هم در گزارشی از وضعیت مراد دانش نوشته است که بر اساس اطلاعات رسیده به آن‌ها نیروهای امنیتی با تحت فشار قرار دادن خانواده مراد قصد پرونده‌سازی امنیتی برای او را دارند تا بتوانند با احکام سنگین این شهروند بلوچ را در زندان نگه دارند:

«خانواده این شهروند بلوچ از قشر ضعیف جامعه از لحاظ اقتصادی هستند و توانایی پیگیری پرونده او و گرفتن وکیل را ندارند.»

نیروهای امنیتی در هفته‌های گذشته دست به کشتار خونین شهروندان بلوچ در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان زده و صدها نفر از جمله کودکان زیر ۱۸سال را دستگیر کرده‌اند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که همواره از مجازات اعدام برای سرکوب شهروندان بلوچ بهره برده است، در هفته‌های اخیر نیز تعداد قابل توجهی از آن‌ها را اعدام کرده است.

در این میان علی رخشانی ۱۵ ساله و محمد رخشانی ۱۶ ساله دو بازداشتی زیر سن قانونی بلوچ هم با اتهام محاربه محاکمه شده‌اند و خطر اعدام آن‌ها را تهدید می‌کند.

هم‌چنین مقامات قضایی و امنیتی در روزهای اخیر با پرونده‌سازی برای بازداشت‌شدگان به منظور سرکوب و ارعاب بیشتر به برخی از آن‌ها از جمله دو دانشجوی بلوچ به نام‌های شهاب ریگی و علیرضا رئیسی اتهام «لیدری در اعتراضات» یا اتهام «افساد فی الارض» زده‌اند.

روز جمعه ۱۱ آذر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به استفاده ابزاری حکومت جمهوری اسلامی از مجازات مرگ برای سرکوب اعتراضات و خطر اعدام دست‌کم ۲۸ بازداشتی از جمله سه کودک هشدار داد.