در ادامه موج احضار، بازداشت، اتهام و صدور احکام سنگین برای بازداشت‌شدگان خیزش «زن، زندگی، آزادی»، سارا شمسایی، نقاش و گرافیست بازداشتی روزهای اخیر، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به شش سال حبس محکوم شد.

در صورتی که حکم سارا شمسایی در مرحله تجدید نظر تأیید شود، با اعمال ماده ۱۳۴ مجازات قانون اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس در مورد او قابل اجرا خواهد بود.

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در رابطه با حکم سارا شمسایی نوشته است:

«این حکم که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی صادر و به او ابلاغ شده است، خانم شمسایی از بابت اتهام اجتماع و تبانی به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام فعالیت تبلیغی به یک سال حبس و دو سال ممنوع الخروجی و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده است.»

Ad placeholder

سارا شمسایی، گرافیست و فعال مدنی، ساکن تهران است. او روز سه‌شنبه پنجم مهرماه سال جاری، در جریان اعتراضات سراسری در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، به دست نیروهای امنیتی در منزلش در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

سارا شمسایی در تاریخ ۲۲ آبانماه با تودیع ضمانت از زندان آزاد شد.

به نوشته سایت «بیدارزنی»، سارا شمسایی در طول مدت بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین از داشتن حق دسترسی به وکیل نیز محروم مانده است.

در گزارشی دیگر که از سوی «اطلاس زندان‌های ایران» منتشر شده است، آمده که بازداشت این گرافیست در حالی انجام شد که پیش از دستگیری به دلیل انجام عمل جراحی در حال گذراندن دوران نقاهت بود و به ‌دلیل مبتلا بودن به بیماری دیابت نیاز به مصرف دارو و مراقبت پزشکی داشت.

«اطلس زندان‌های ایران» هم‌چنین گزارش کرده است که این نقاش و گرافیست در مدت حبس در اعتراض به تداوم بازداشت و شرایط نامناسب نگهداری در بازداشتگاه دست به اعتصاب غذا زده بود.

از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا به حال هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند.

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۳۰۰ نفر تا کنون در اعتراضاتی که پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی دختر ۲۲ ساله کُرد در ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر آغاز شد، کشته و ۱۴ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران ۷ آذر اعلام کرد که از شروع اعتراضات جاری، دست‌کم ۴۴۸ نفر، از جمله ۶۰ کودک کشته شده‌اند.