در حالی که اعتراضات سراسری در ایران بعد از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی رفته رفته وارد سومین ماه می‌شود، سرکوب و کشتن معترضان به دست نیروهای امنیتی هم‌چنان ادامه دارد.

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که در جریان اعتراضات چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱، یک جوان ۲۱ ساله به نام «هومن عبداللهی» در محله حسن‌آباد سنندج بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی کشته شد.

بر اساس این گزارش هومن عبداللهی ابتدا زخمی شده بود و به دلیل شدت جراحات در بیمارستان کوثر سنندج جان باخت.

یک منبع آگاه درباره نحوه کشته شدن هومن عبداللهی به شبکه حقوق بشر کردستان گفته است:

«در جریان اعتراضات مردمی در محله حسن‌آباد سنندج، نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک هومن را هدف شلیک با گلوله ساچمه قرار داده و سپس چندین تن از ماموران امنیتی با باتوم و شوکر او را شکنجه کرده بودند.»

پیکر این جان باخته پنج‌شنبه ۱۷ آذر در بیمارستان کوثر سنندج به خانواده تحویل داده شد. اما هنگامی که خانواده در مسیر رفتن به مسجد جهت تشییع جنازه بودند، نیروهای امنیتی آنها متوقف و پیکر این جان باخته را ربودند.

شبکه حقوق بشر کردستان اطلاع داده که نیروهای امنیتی پیکر هومن عبداللهی را به پادگان لشکر ۲۸ منتقل کرده‌اند.

پیکر این شهروند تا کنون به خانواده‌اش تحویل داده نشده و نیروهای امنیتی در اطراف بیمارستان کوثر مستقر شده‌اند.

بنا به ویدیوهای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نیروهای سپاه پاسداران به منزل شهروندان در محله حسن آباد سنندج یورش برده و شهروندان را هدف تیراندازی قرار داده‌اند. چندین شهروند نیز با ضرب و شتم توسط این نیروها بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون دست‌کم ۱۱۴ شهروند کُرد در جریان اعتراضات مردمی در شهرها و روستاهای کردستان و دیگر مناطق ایران توسط نیروهای نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند. ۱۲ نفر از جان‌باختگان کودک هستند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز اعلام کرده در بازه زمانی ۲۶ شهریور تا ۱۶ آذر سال جاری شمار کشته‌شدگان اعتراضات در سراسر ایران ۴۷۵ نفر، شامل ۶۵ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۶۱ نیروی امنیتی است.