قوه قضاییه اعلام کرد محسن شکاری، از بازداشت‌شدگان جنبش انقلابی مردم ایران، سحرگاه پنج‌شنبه ۱۷ آذر اعدام شد.

خبرگزاری میزان، پایگاه خبری قوه قضاییه نوشت دیوان عالی کشور درخواست فرجام‌خواهی محسن شکاری را رد کرد و سرانجام کمتر از سه ماه از بازداشت او، این معترض سحرگاه پنج‌شنبه اعدام شد.   

در همین ارتباط سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، با انتشار گزارشی با عنوان «اعدام محسن باید تبعات جدی برای حکومت داشته باشد»، نوشت:

«سازمان حقوق بشر ایران اعدام محسن شکاری را با شدیدترین لحن ممکن محکوم می‌کند و خواهان اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف اعدام معترضان است.»

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، با بیان اینکه اعدام محسن شکاری پس از محاکمه‌ای شتاب‌زده، ناعادلانه و بدون در اختیار داشتن وکیل صورت گرفته است، گفت:

«جامعه جهانی باید فورا و قویا در قبال این اعدام واکنش نشان دهد. این جنایت باید چنان تبعاتی برای حکومت داشته باشد که از اعدام‌های بیشتر پیشگیری کند. اگر اعدام محسن شکاری پیامدهای جدی برای حکومت نداشته باشد، با اعدام‌های گسترده معترضان روبه‌رو خواهیم بود.»

دادگاه انقلاب تهران، دادنامه‌ای علیه محسن شکاری صادر کرده و در آن دادنامه او را به «محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و هم‌چنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه» متهم و به همین اتهام هم او را به اعدام محکوم کرده بود.

این اولین حکم اعدامی است که در ارتباط با خیزش «ژن، ژیان، ئازادی / زن، زندگی، آزادی» اجرا می‌شود.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون دست‌کم ۱۱ تن دیگر از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر که حکم اعدام‌ علیه آنها صادر شده، در «خطر جدی و قریب الوقوع» اجرای حکم اعدام قرار دارند.

روز جمعه ۱۱ آذر سازمان عفو بین‌الملل نسبت به استفاده ابزاری حکومت جمهوری اسلامی از مجازات مرگ برای سرکوب اعتراضات و خطر اعدام دست‌کم ۲۸ بازداشتی از جمله سه کودک هشدار داد.