جمعی از حقوقدانان، پزشکان، پیراپزشکان، روحانیان، فرهنگیان، نویسندگان و شاعران، هنرمندان، محققان، فعالان مدنی و زیست محیطی، بازاریان و کسبه کُرد طی بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان کُرد در مجلس شورای اسلامی از آنها خواستند جانب موکلین (مردم) خود را نگه بدارند و از جان و حق اعتراض به دفاع بپردازند و مانع از کشتار و خون‌ریزی شوند.

این بیانیه که در تاریخ ۱۴ آذر آماده و نسخه‌ای از آن به نمایندگان کُرد مجلس نیز ارسال شده است، به امضای بیش از ۲۵۰ نفر رسیده است.

این بیانیه با جمله «به نام خدای زن، زندگی، آزادی» آغاز می‌شود و ضمن اشاره به ۸۰ روز از حضور اعتراضی مردم ایران در خیابان‌ها و سرکوب خشونت‌بار آنها توسط نیروهای امنیتی که تاکنون به کشتن شدن دست‌کم ۴۷۵ نفر انجامیده است، کشتار و بازداشت گسترده معترضان را «فاجعه انسانی» توصیف کرده که این روزها در جریان است و آن را «لکه ننگی بر پیشانی تمام مسندنشینان قدرت که پای در قیر شب ذلت فشرده‌اند» می‌داند.

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به ابعاد گسترده سرکوب در شهرهای کردستان، از نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی مطالباتی را درخواست کرده‌اند، به این امید که «چشمی بینا و وجدانی مسئول» در میان نمایندگان، حامی صدای رسای مردم باشد:

«اولاً؛ در اسرع وقت مانع از خون‌ریزی و کشتار بی‌رحمانه‌ای شوید که تمام امنیت جانی و مالی را از مردم گرفته و مأمن آنان را تبدیل به میدان جنگ نموده است. باری برای تحقق این امر لازم و ضروریست؛ نیروهای نظامی اعم از لباس شخصی‌ها و سایر فرم‌های نظامی که مسبب اصلی آشفتگی هستند، از سطح شهر خارج شوند.
ثانیاً؛ با توجه به میزان قابل توجه بازداشتی‌ها بایسته است تمام توان و تلاش خود را در جهت آزادی بی‌قید و شرط آنان در اسرع وقت به کار ببندید و مانع از صدور احکام سنگینی چون محاربه، حبس‌های طولانی و محرومیت از کار و تحصیل شوید که چنین احکامی ستم مضاعف دیگری‌ست در حق معترضین مطالبه‌گر.
ثالثاً؛ به رسمیت شناختن حضور مسالمت‌آمیز مردم در خیابان‌ها جهت اعتراضات در برابر این همه بیدادی که بر آنها می‌رود.
رابعاً؛ اگر توان دفاع و تحقق خواسته‌های مردم که حق طبیعی‌شان است را ندارید، شجاعت و شهامت استعفا را داشته باشید؛ تا بدین گونه در کنار مردم دادخواه و مطالبه‌گر قرار بگیرید و در صف کسانی که دست به کشتار و جنایت زده‌اند، نباشید و دین خود را به سرزمین‌تان ادا نموده و به رسالت تاریخی و انسانی خود در پیشگاه مردم پایبند باشید.»

امضاکنندگان این بیانیه در پایان اشاره کرده‌اند که در این برهه سرنوشت‌ساز تاریخی «مطالبه‌گری اصل است» و «سکوت و مداهنه جنایت و خیانت است». آنها همچنین تأکید کردند که برای «احقاق حقوق حقه این مردم در مراحل بعدی به شیوه‌های دیگر اعتراضات مدنی» روی خواهند آورد.

نسخه‌ای از این بیانیه به نمایندگان کُرد شهرهای مهاباد، مریوان و سروآباد، سردشت و پیرانشهر، نقده و اشنویه، بوکان، سقز و بانه، سنندج، دیواندره،کامیاران، قروه و دهگلان، بیجار، کرمانشاه، پاوه و اورامانات، کنگاور-صحن-هرسین، سنقر و کلیایی، قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب و دالاهو، ایلام، شیروا و ارومیه ارسال شده است.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون دست‌کم ۱۱۴ شهروند کُرد در جریان اعتراضات مردمی در شهرها و روستاهای کردستان و دیگر مناطق ایران توسط نیروهای نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشته شده‌اند. ۱۲ نفر از جان‌باختگان کودک هستند.

متن کامل بیانیه و امضاها را اینجا بخوانید.