Ad placeholder

ماموران امنیتی ظهر روز پنجشنبه ۱۷ آذر، ده‌ها تن از پزشکان را که در اعتراض به صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، پزشک رادیولوژیست، مقابل زندان اوین تجمع کرده بودند، با تهدید و ضرب و جرح پراکنده کرده و ۹ تن از آنان را بازداشت کردند. دست‌کم ۴ تن از دستگیرشدگان زن بودند. منابع اطلاع رسانی پزشکان اعلام کردند پزشکان دستگیر شده ساعت ۶ بعد از ظهر پس از اخذ تعد آزاد شده‌اند.

ماموران امنیتی و گارد ویژه در حالی به تجمع اعتراضی علیه صدور حکم اعدام برای حمید قره‌حسنلو، حمله کردند که صبح پنجشنبه انتشار این خبر که محسن شکاری جوان ۲۳ ساله‌ای در مهرماه دستگیر شده بود، موجی از بهت و خشم را در میان مردم دامن زده بود. محسن شکاری ۷۵ روز در بازداشت بود، در مراحل دادرسی و محاکمه به وکیل تعیینی دسترسی نداشت و درخواست فرجام‌خواهی او از سوی دیوان عالی کشور رد شده بود.

تجمع روز پنجشنبه ۱۷ آذر پزشکان مقابل زندان اوین با فراخوان «کادر درمان آزادیخواه» برگزار شد. پس از آن که میزان خبرگزاری قوه قضائیه دستگاه قضایی حکومت اسلامی، سه شنبه ۱۵ آذر از صدور حکم اعدام برای ۵ تن از دستگیر شدگان اعتراضات سراسری از جمله حمید قره‌حسنلو، پزشک رادیولوژیست، خبر داد، پزشکان تصمیم گرفتند در اعتراض به صدور حکم اعدام برای او ساعت ۱۱ صبح پنجشنبه ۱۷ آذر مقابل زندان اوین تجمع کنند.

حمید قره‌حسنلو در مراسم چهلم حدیث نجفی از کشته شدگان اعتراضات سراسری، به همراه همسرش فرزانه قره‌حسنلو بازداشت و به اتهام قتل یک بسیجی در کرج شکنجه و به اعدام محکوم شد.
پزشکان شرکت کننده در تجمع پنجشنبه که نوشته هایی از جمله «نه به اعدام» در دست داشتند، توسط ماموران لباس شخصی از مقابل اوین پراکنده شدند و متعاقب آن پلیس ضد شورش به معترضان حمله کرد.

یک پزشک گفته است ماموران با این بهانه که تجمع بیش از دو نفر ممنوع است، جمعیت را متفرق کرد و گفت: «ماموریم و معذور».

یکی از شرکت کنندگان در تجمع در باره دستگیری همکاراش نوشته است:

«لباس شخصی‌هایی پزشکان را به سمت دورتر از ورودی اوین هدایت کردند، که گروهی پلیس ضد شورش با تفنگ پینت‌بال و ساچمه‌زن و باتون حمله کردند و چند نفری از پزشکان را که حتا هیچ شعاری هم نمی‌دادند ناگهان محاصره کردند و به داخل ون بردند.»

کادر درمان شامل پزشکان، پرستاران، فیزیوتراپ‌ها، رادیولوژیست‌ها، ماماها، بهیارها، گفتاردرمان‌ها و شنوایی‌سنج‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند در همبستگی با اعتراضات سراسری و اعتراض به دستگیری و سرکوب معترضان از جمله کادر درمان اعتصاب سه روزه می‌پیوندد.

بنا بر گزارش‌های، مطب‌های برخی پزشکان به علت شرکت در اعتصاب پلمب شده و آن دسته از کادر درمان مراکز درمانی هم که در اعتصاب شرکت کرده‌اند، مورد آزار حراست و نیروهای سرکوب قرار گرفته‌اند.

از آن جمله است حمله نیروهای امنیتی به تجمع کادر درمان دانشگاه پزشکی مشهد در روز ۱۶ آذر. در این روز گارد ویژه و بسیجی‌ها به پزشکان حمله کردند. همزمان با شلیک هوایی موتوری‌ها با ضرب و شتم پزشکان زن، آن‌ها را متفرق کردند.

Ad placeholder