پاولو کیوریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک در یک مصاحبه تلویزیونی گفت شدیدترین درگیری‌ها در نزدیکی شهرهای باخموت و آودیوکا رخ داده است. او بامداد جمعه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر گفت پنج غیرنظامی طی روز گذشته در مناطق تحت کنترل اوکراین در دونتسک کشته و دو غیرنظامی زخمی شدند.

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس جمهوری اوکراین در یک پست ویدئویی گفت:

«روس‌ها تلاش‌های خود را در دونتسک و لوهانسک تشدید کرده‌اند. آن‌ها اکنون در تلاش برای انجام عملیات تهاجمی بسیار فعال هستند. ما در هیچ جا پیش نمی‌رویم، بلکه دفاع می‌کنیم و پیاده نظام و تجهیزات دشمن را هر کجا که بخواهد پیشروی کند، نابود می‌کنیم.»

در گزارش‌های اولیه روز جمعه، ستاد کل اوکراین اعلام کرد که نیروهای این کشور به مواضع و نقاط تجمع نیروهای روسیه در چندین شهر جنوب اوکراین حمله کرده‌اند.

اوکراین می‌گوید تلفات و خسارت‌ها به نیروهای روسیه حدود ۲۴۰ مجروح و انهدام سه انبار مهمات و تجهیزات نظامی مختلف بوده است.

مبادله زندانیان

به‌رغم ادامه حملات به شرق اوکراین، روسیه ارتباط با غرب را حفظ کرده است، ایالات متحده آمریکا گفت روسیه در ازای آزادی ویکتور بوت، دلال اسلحه روس، بریتنی گرینر، بسکتبالیست آمریکایی را آزاد کرده است.

کاخ سفید گفت مبادله زندانیان تعهد آمریکا به مردم اوکراین را تغییر نمی‌دهد.

یک شهروند آمریکایی نیز که به دستور دادگاه روسیه اخراج شده بود اواخر روز پنج‌شنبه روسیه را ترک کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه لایحه نظامی را تصویب کرد که براساس آن ایالات متحده در سال آینده دست‌کم ۸۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی بیشتر به اوکراین ارائه خواهد کرد.

بر اساس سندی که به دست رویترز رسیده است، ایالات متحده همچنین در حال آماده کردن ارسال بسته کمک نظامی ۲۷۵ میلیون دلاری به اوکراین است که قابلیت‌های جدیدی برای مقابله با پهپادها و تقویت پدافند هوایی ارائه می‌دهد.

اهداف جنگ تغییر کرد؟

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تاکنون سخنان متناقضی در مورد اهداف جنگ بیان کرده، اما برخلاف اظهارات او در آغاز جنگ که حمله به اوکراین یک «عملیات نظامی ویژه» است و روسیه قصد اشغال این کشور را ندارد، اکنون روشن شده است که این اهداف شامل گسترش مرزهای روسیه می‌شود.

کرملین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که قصد دارد دست‌کم بخش اعظم مناطقی در شرق و جنوب اوکراین را که مسکو آن‌ها را بخشی از روسیه می‌داند، حفظ کند، اما به نظر می‌رسد از تصرف سایر مناطق در غرب و شمال شرق اوکراین که کی‌یف آن‌ها را بازپس‌گرفته، دست برداشته است.

روسیه در ماه اکتبر اعلام کرد که مدت کوتاهی پس از برگزاری به‌اصطلاح همه‌پرسی که از سوی اوکراین، غرب و اکثر کشورها در سازمان ملل جعلی و غیرقانونی خوانده شد، چهار استان را که آنها را «سرزمین‌های جدید» می‌نامد، ضمیمه خود کرده است.

در حالی که روسیه آشکارا اعلام کرد که می‌خواهد کنترل کامل دونتسک و لوهانسک – دو منطقه عمدتاً روسی‌زبان که مجموعاً به نام دونباس شناخته می‌شوند – را به‌دست بگیرد، مشخص نیست که چه مقدار از مناطق زاپوریژیا و خرسون را ضمیمه خود می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین می‌گوید نیروهایش در نهایت روسیه را از تمام سرزمین‌های تصرف‌شده، از جمله شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد، بیرون خواهد کرد.

خرسون مین‌گذاری شده است

در شهرک پوسادـپوکوروسک واقع در جنوب خرسون که توسط اوکراین بازپس گرفته شده است، برخی از روستاییان به خانه‌هایی که با گلوله‌های روسیه آسیب دیده یا به ویرانه تبدیل شده‌اند، در چشم‌اندازی از تیرهای برق واژگون‌شده و مهمات مصرف‌شده بازگشته‌اند.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی پنج‌شنبه شب خود به چهار پلیس کشته شده بر اثر مین‌های زمینی در استان خرسون ادای احترام کرد. او گفت:

«این شاید حتی از ترور موشکی خشن‌تر و بدتر باشد زیرا هیچ سامانه‌ای در برابر مین‌ها وجود ندارد که بتواند حداقل بخشی از تهدید را مانند سامانه‌های ضدهوایی ما، از بین ببرد.»

ولودیمیر زلنسکی نیروهای روسی را متهم کرد که ساختمان‌ها، خودروها و زیرساخت‌ها را مین‌گذاری کرده و رها کرده‌اند.

به‌گفته فرماندار سواستوپل که یک بندر مهم و بزرگترین شهر کریمه است، نیروهای دریایی روسیه روز پنج‌شنبه یک پهپاد اوکراینی را بر فراز دریای سیاه سرنگون کردند.