چهل‌وسومین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از شش کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، قطر، عمان و کویت، جمعه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر در ریاض برگزار شد و شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین که چهارشنبه ۱۶ آذر / ۷ دسامبر وارد ریاض شده بود نیز در آن شرکت کرد.

ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور روز گذشته (پنج‌شنبه) در کاخ الیمامه در ریاض از شی جین‌پینگ استقبال کردند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در افتتاحیه این نشست ضمن تأکید بر همکاری تنگاتنگ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، بر اهمیت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و نیز احترام جمهوری اسلامی به اصول حسن همجواری تأکید کرد.

شی جین‌پینگ نیز بر حمایت کامل چین از امنیت کشورهای خلیج فارس تأکید کرد و گفت پکن واردات گسترده نفت از این کشورها را ادامه خواهد داد.

رهبر چین همچنین از عدم مداخله کشورها در امور داخلی یکدیگر حمایت کرد.

همین مواضع در بیانیه مشترک چین و عربستان سعودی پس از نشست رهبران دو کشور در روز جمعه بیان شده بود.  

در بیانیه مشترک دو کشور، عربستان سعودی بر اصل چین واحد تأکید و پکن نیز هرگونه حمله به خاک سعودی و شهروندان این کشور را رد کرد ‌و خواستار عدم مداخله در امور داخلی عربستان سعودی شد.

چین که همواره پشت جمهوری اسلامی قرار داشته است از ایران خواست تا به اصل حسن همجواری احترام بگذارد و در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند.

پکن در این بیانیه همچنین خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود شد.

تاکنون در سفر سه روزه شی جین‌پینگ به عربستان سعودی قراردادهای کلانی بین دو کشور امضا شده است. روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر / ۸ دسامبر شرکت‌های عربستان سعودی و چین ۳۴ توافق‌نامه سرمایه‌گذاری امضا کردند. این توافق‌نامه‌ها به بخش‌های گوناگون انرژی‌های پاک، تولید هیدروژن و انرژی خورشیدی، فن‌آوری اطلاعات، حمل‌ونقل، صنایع پزشکی، مسکن و کارخانه‌های مصالح ساختمانی مربوط می‌شود.

Ad placeholder

بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و مسئله ایران

اما بیانیه پایانی چهل‌وسومین نشست شورای همکاری خلیج فارس جمهوری اسلامی را بیش از این‌ها مورد انتقاد قرار داد.

شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم پابیندی ایران به اصول اساسی «حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی»، مبتنی بر منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی، تأکید کرد و گفت:

«مذاکرات هسته‌ای ایران و هرگونه مذاکره آتی با ایران باید با حل رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، و حمایت آن از تروریسم و گروه‌های شبه نظامی مذهبی و برنامه موشکی و امنیت دریانوردی بین‌المللی و تأسیسات نفتی همراه شود.»

این شورا در همین حال بر لزوم مشارکت‌ کشورهای عضو خود در مذاکرات هسته‌ای ایران و «تمامی مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این‌باره» تأکید کرده و آمادگی کشورهای عضو برای همکاری و تعامل جدی و مؤثر با پرونده هسته‌ای ایران در راستای تحقق اهداف و منافع مشترک را اعلام کرد.

این شورا گفته است که تداوم عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود و افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم را محکوم می‌کند و از ایران می‌خواهد از این اقدام خود عقب‌نشینی کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی همچنین مخالفت کامل خود را با سخنان برخی مسئولان حکومتی ایران در «اهانت و اتهام» علیه عربستان سعودی و کشورهای عضو شورا اعلام و نسبت به اقدامات تنش‌آفرین جمهوری اسلامی برای متزلزل کردن امنیت و ثبات در منطقه، ابراز نگرانی کرد. این شورا در پایان بر اهمیت حفظ امنیت دریایی و گذرگاه‌های آبی در منطقه و مقابله با فعالیت‌هایی که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می‌کند نیز تأکید و بار دیگر ادعای «اشغال سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی توسط ایران» تکرار کرد و این سه جزیره را متعلق به امارات متحده عربی دانست.