روزنامه اعتماد صبح روز چهارشنبه ۳۰ آذر از احتمال لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیستی که در کرج بازداشت شده بود خبر داد و نوشت: «یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامه‌ای از مقامات عالی نظام درخواست کرده حکم این فرد لغو شود.»

اعتماد نام این شخص را افشا نکرد اما در شبکه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌هایی در گرفته مبنی بر اینکه علی‌اکبر ولایتی، مشاور علی خامنه‌ای که خودش هم در رشته پزشکی تحصیل کرده، نویسنده نامه مورد اشاره روزنامه اعتماد است.

حمید قره‌حسنلو، پزشک و متخصص رادیولوژی است که در دادگاه انقلاب کرج به قتل یک بسیجی در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی در شهر کرج متهم شد.

روح‌الله عجمیان که رسانه‌های حکومتی او را بسیجی معرفی کرده‌اند، به دنبال به خشونت کشیده شدن مراسم چهلم حدیث نجفی به وسیله نیروهای امنیتی، کشته شد.

حدیث نجفی جوان ۲۳ ساله‌ای بود که به دنبال خیزش سراسری ۱۴۰۱ در ایران پس از کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، در روز ۳۰ شهریور در مهرشهر کرج به دست نیروهای حکومت به قتل رسید و شبانه به خاک سپرده شد. مرگ او بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته و به یکی از نمادهای حضور زنان در اعتراضات علیه حکومت ایران تبدیل شد.

اعتماد اما بدون اشاره به جزییات در ادامه خبر خود نوشت:

«ما با نویسنده نامه تماس گرفتیم و ایشان نوشتن نامه و دریافت پاسخ مثبت در این زمینه را تأیید کرد. طبیعی است که روزنامه اعتماد انتشار جزییات را به بعد از انتشار اصل خبر از مجاری رسمی موکول می‌کند و امیدوار است خبر‌های خوب در این زمینه مستدام باشد.»

ساعاتی پس از انتشار این خبر، میزان، خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه، از قول مرکز اطلاع‌رسانی این قوه ضمن تکذیب این ماجرا نوشت که هنوز هیچ حکم قطعی‌ای برای متهمان این پرونده صادر نشده و دیوان عالی کشور مشغول بررسی احکام صادر شده است. این خبرگزاری اصل نامه‌نگاری برای لغو حکم اعدام دکتر قره‌حسنلو را نیز بلاموضوع دانست و نوشت:

«در روزهای اخیر شایعات مختلفی در رابطه با احکام متهمان پرونده شهادت سید روح‌الله عجمیان منتشر شده است. روز گذشته بود که خبری مبنی بر نامه‌نگاری یکی از مقامات کشور برای لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو (یکی از متهمان پرونده) و موافقت با این درخواست منتشر شد. صبح امروز نیز یکی از روزنامه‌های رسمی، این خبر را تایید کرد و از لغو حکم این متهم نوشت. این در حالی است که در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان ماه استان البرز تا این لحظه هنوز حکم قطعی‌ای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سید روح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»

قوه قضاییه همچنین مدعی شده است که احکام بر اساس قانون صادر و پس از طی روند دادرسی و تشریفات قانونی، نهایی می‌شوند.

روند ناعادلانه دادرسی، پس از شکنجه و آزار متهم

شاکی پرونده حمید قره‌حسنلو وزارت اطلاعات است. پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه برای او به جرم مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، حکم اعدام صادر شد. او در مدت بازداشت به وکیل خود دسترسی نداشت و در جلسه دادگاه نیز قاضی و وکیل تسخیری مورد تأیید رئیس قوه قضاییه، سعی کردند با ایجاد فضای تهدید و ارعاب، آنها را وادار به پذیرش اتهام مشارکت در قتل عجمیان کنند.

نزدیکان خانواده قره‌حسنلو به زمانه گفته‌اند:

«وکیل تسخیری احمد م. نام دارد، وکیل تبصره ۴۸ استان البرز. این آقا نه تنها هیچ دفاعی از حمید نکرده بلکه سعی داشته حمید را متهم کند و مرتباً به او گفته به گناهانت اقرار کن و قضیه را تمام کن. این وکیل حتی بسیاری از مسائل دیگر را مطرح می‌کرد که به ضرر حمید تمام شود. قاضی هم حمید را برای اعتراف به لیدری تحت فشار گذاشته بود در صورتی که هیچ مدرکی درباره لیدر بودن او وجود ندارد و به زور می‌خواهند او را لیدر اعلام کنند.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری، اعلام کرده بود که برای گرفتن وکالت حمید قره‌حسنلو به دادگاه انقلاب کرج مراجعه کرده اما دادگاه از پذیرش او خودداری کرده و به او گفته است برای گرفتن وکالت باید به دیوان عالی کشور مراجعه کند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از زمان ابلاغ حکم اعدام، دکتر حمید قره‌حسنلو از برقراری تماس و ملاقات با خانواده خود محروم بوده‌ است.

دکتر قره‌حسنلو در زندان نیز هدف ضرب و جرح شدید قرار گرفته؛ چنان‌که چهار دنده او شکسته و ریه او خونریزی کرده است و در بیمارستان سپاه در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان بوده است.

فاطمه قره‌حسنلو، خواهر حمید قره‌حسنلو در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود حکم اعدام را در زمانی که او در بیمارستان بستری بود به او ابلاغ کردند.

او در ادامه این مصاحبه گفته بود:

«هیچ مدرکی علیه حمید وجود ندارد و حتی یک خط اعتراف هم علیه خود ننوشته است.»

فاطمه قره‌حسنلو در ادامه یادآوری کرده بود که همسر حمید قره‌حسنلو، «تحت شرایط خاص علیه حمید اعتراف نوشته است».

فرزانه قره‌حسنلو، همسر حمید قره‌حسنلو نیز به ۲۵ سال حبس «نفی بلد در اهواز» محکوم شده است؛ به صورتی که در تمام این مدت باید تحت مراقبت باشد و با هیچ کس اجازه معاشرت و ملاقات نخواهد داشت.

در روزهای گذشته تعدادی زیادی از پزشکان و همکاران حمید قره‌حسنلو با انتشار ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی، ضمن اعلام حمایت از قره‌حسنلو و همسرش، خواستار آزادی آنها و برگزاری دادگاهی شفاف و عادلانه بر اساس رعایت موازین حقوقی شدند.

پی‌نوشت

صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ آذر) خبرگزاری میزان خبر لغو اعدام دکتر قره‌حسنلو را به صورتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده تکذیب کرد.

“مرکز رسانه قوه قضاییه” نوشت:

«در روزهای اخیر شایعات مختلفی در رابطه با احکام متهمان پرونده شهادت سیدروح‌الله عجمیان منتشر شده است.
روز گذشته بود که خبری مبنی بر نامه‌نگاری یکی از مقامات کشور برای لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو (یکی از متهمان پرونده) و موافقت با این درخواست منتشر شد.
صبح امروز نیز یکی از روزنامه‌های رسمی، این خبر را تایید کرد و از لغو حکم این متهم نوشت.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه این در حالی است که در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان ماه استان البرز تا این لحظه هنوز حکم قطعی ای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سیدروح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می کند ؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد.»