در حالی که طی روزهای گذشته خبرها حاکی از صدور حکم ۱۰ سال و نیم زندان برای یک زوج اینفلوئنسر اینستاگرامی جوان به نام‌های آستیاژ حقیقی و امیرمحمد احمدی بود، خبرگزاری میزان، پایگاه رسانه‌ای قوه قضائیه ادعا کرده این زوج به ۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

خبرگزاری میزان چهارشنبه ۱۲ بهمن، ضمن طرح این ادعا که آستیاژ حقیقی و امیرمحمدی محمدی در صفحه اینستاگرام خود با یک میلیون فالور به انتشار فراخوان‌های اعتراضات و به صورت مشخص فراخوان ۴ آبان اقدام کرده‌اند، اتهام اصلی آنها را «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» اعلام کرد. ادعای قوه قضائیه مبنی بر انتشار فراخوان به‌عنوان دلیل بازداشت در حالی مطرح می‌شود که زوج بلاگر بعد از پست‌کردن ویدئوی از رقص خودشان در میدان آزادی تهران در حساب‌های اینستاگرامی‌شان، در تاریخ ۱۰ آبان ماه بازداشت شدند.

این اولین واکنش رسمی قوه قضائیه به بازداشت و صدور حکم این زوج بلاگر است.

خبرگزاری میزان به جزئیات بیشتر درباره روند دادرسی و بررسی پرونده آستیاژ حقیقی و امیرمحمد احمدی اشاره‌ای نکرده است، و تنها کوشیده رسانه‌های خارج از کشور را به «تبلیغ بر روی پرونده این دو جوان» متهم کند.

پیش‌تر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده بود که طبق حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، آستیاژ حقیقی و امیرمحمد احمدی از بابت اتهام‌های «اشاعه فساد و فحشا، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام» هر یک به ۱۰ سال و شش ماه حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت استفاده از فضای مجازی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند.

براساس گزارش هرانا دستگاه قضایی از زمان دستگیری آن‌ها از صدور قرار وثیقه خودداری کرده بود.

یک منبع مطلع نیز به هرانا گفته بود که در طی مراحل دادرسی این زوج از حق داشتن وکیل محروم مانده‌اند.

این اولین بار نیست که طی ماه‌های گذشته، اخبار ضد و نقیض توسط مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی درباره افراد بازداشت شده و محکومان به اعدام منتشر می‌شود.