کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه که برای نخستین بار به منطقه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی سفر کرده پنج‌شنبه ۱۳ بهمن / ۲ فوریه در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» گفت:

«ما در رابطه با برجام با بن‌بست مواجه شده‌ایم و مسئولیت کامل این وضعیت برعهده ایران است.»

کولونا افزود:

«ایران پس از چندین ماه مذاکره برای از سرگیری پایبندی به توافق‌نامه ۲۰۱۵، از فرصت استفاده نکرد و متن ارائه‌شده از سوی هماهنگ‌کننده اروپایی در سال گذشته را نپذیرفت، اگرچه این بهترین پیشنهادی بود که می‌شد ارائه داد.»

به‌گفته وزیر خارجه فرانسه «ایران به تشدید تنش‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد، از فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جلوگیری می‌کند و موجب نگرانی شدید می‌شود».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که دو روز پیش خبرگزاری رویترز آن را رویت کرد به شورای حکام اعلام کرده است که یکم بهمن / ۲۱ ژانویه در جریان یک بازرسی اعلام‌نشده از تأسیسات هسته‌ای فردو به شواهدی تازه‌ای دست یافته است که با اعلام ایران به آژانس تفاوت دارد.

براساس این گزارش، دو آبشار سانتریفیوژ IR-6 در این تأسیسات که درحال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد هستند به شکلی به هم متصل‌اند که از آن‌چه که ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده بود، «اساساً تفاوت» دارد. بازرسان آژانس در حال ارتقای بررسی‌های خود هستند. ایران این موضوع را تکذیب کرد و در پاسخ گفت این گزارش براساس خطای بازرس آژانس تنظیم شده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی، غنی‌سازی اورانیوم در فردو ممنوع است. از زمان خروج ایالات متحده از توافق در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، جمهوری اسلامی بسیاری از تعهدات خود در توافق برجام را کنار گذاشته است.  

کاترین کولونا از جمهوری اسلامی ایران خواست که تمامی تعهدات بین‌المللی خود را اجرا کند. او با بیان این‌که «ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستیم»، افزود:

«نگرانی ما به موضوع هسته‌ای محدود نمی‌شود، ایران محیط منطقه‌ای خود را تهدید می‌کند و به‌دنبال بی‌ثبات کردن آن است. ایران از طریق نیروهای نیابتی‌اش که منافع این کشور را دنبال می‌کنند، مستقیماً در کشورهای همسایه فعالیت می‌کند و این فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در حال افزایش است.»

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به گسترش زرادخانه موشکی و پهپادی ایران، ارسال این تسلیحات به روسیه را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت:

«تکرار می‌کنم که مصمم به مقابله با ایران هستیم و از نزدیک با شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای خود در ارتباط هستیم تا با تمرکز بر انتقال پهپادها و موشک‌های از راه دور که مغایر قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است به این وضعیت رسیدگی کنیم.»

مسئولان جمهوری اسلامی که مدتی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اختیار قرار دادن هرگونه پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کردند پس از مدتی آن را پذیرفتند اما بعد گفتند پهپادها را پیش از جنگ به روسیه فروخته‌اند؛ موضوعی که اوکراین و متحدان غربی‌اش آن را نمی‌پذیرند.

کاترین کولونا بازداشت شهروندان دیگر کشورها و دوتابعیتی‌ها در ایران را «سیاست گروگان‌گیری» نامید و گفت این سیاست «به‌ویژه اروپایی‌ها را هدف قرار می‌دهد که موضوع مهمی نیز هست». او گفت:

«سیاست بازداشت خودسرانه برای تحت فشار قرار دادن دولت‌های ما قابل قبول نیست. ما و شرکای اروپایی‌مان تصمیم گرفته‌ایم با یکدیگر همکاری کنیم تا واکنش‌های مناسبی برای آزادی فوری این گروگان‌های دولتی ارائه کنیم.»

کولونا تأکید کرد که به همین منظور «چندین بسته تحریمی علیه عاملان سرکوب، از جمله وزیران و اعضای سپاه پاسداران، اعمال می‌شود».

وزیر خارجه فرانسه هفته گذشته نیز در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خواستار آزادی فوری هفت «گروگان فرانسوی» و احترام به قوانین بین‌المللی شده بود. او در این گفت‌وگو همچنین سرکوب اعتراضات در ایران را محکوم کرد.

کشورهای غربی بارها گفته‌اند که جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن شهروندان دوتابعیتی و خارجی، سعی در گرفتن امتیاز از کشورهای خارجی دارد.

Ad placeholder