ژان پی‌یر و لوک داردن، کارگردانان سرشناس بلژیکی با صدور بیانیه‌ای خواستار نمایش داده نشدنِ فیلم‌شان در جشنواره فیلم فجر شدند.  علاوه بر براداران داردن، کامیلا اندینی فیلمساز اندونزیایی و آلیس دیوپ، نویسنده و کارگردان سرشناس فرانسوی، اعلام کردند از نمایش آثارشان در این جشنواره حکومتی بی‌اطلاع بوده‌اند.  

برادران داردن با انتشار بیانیه‌ای در روزنامه بلژیکی «لو سوار» اعلام کردند تازه‌ترین فیلم آن‌ها با نام «توری و لکیتا» بدون اجازه آن‌ها در فهرست فیلم‌های خارجی جشنواره تحریم شده و مطرود فیلم فجر قرار گرفته. برادران داردن با توجه به قیام ملت ایران در این بیانیه آورده‌اند:

«ما در اعلام همبستگی در کنار آن‌هایی ایستاده‌ایم که در برابر این رژیم می‌جنگند و به شجاعتشان درود می‌فرستیم»

برادران داردن یادآوری کرده‌اند که معلوم نیست مسئولان جشنواره حکومتی فیلم فجر چگونه به نسخه‌ای از فیلم «توری و لکیتا» دست یافته‌اند. تولیدکننده فیلم در حال بررسی این موضوع است.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی چهارشنبه گذشته همزمان با آغاز جشنواره حکومتی فجر با پیامی ادعا کرده بود که این جشنواره یک جشنواره بین‌المللی است:

«این جشنواره، امسال میزبان آثار جمعی از سینماگران کشورهای مختلف است تا فارغ از مرزبندی‌های سیاسی زمینه برای بهره‌مندی از تجارب سینماگران جهان نیز فراهم گردد.»

علاوه بر برادران داردن، کامیلا اندینی، نویسنده و فیلم‌ساز اندونزیایی هم روز پنجشنبه اعلام کرد فیلم «قبل، اکنون و بعد» تازه‌ترین ساخته‌اش، بدون اطلاع و اجاره او در فهرست فیلم‌های خارجی جشنواره فیلم فجر قرار گرفته و خواهان خروج این فیلم از برنامه نمایش جشنواره فجر شد.   

کریستین مونجیو، کارگردان رومانیایی هم خواهان حذف برنامه نمایش فیلمش در جشنواره فجر شده است. مونجیو نیز اعلام کرده که فیلم او بدون اجازه و اطلاع او در برنامه نمایش این جشنواره قرار گرفته است.   

آلیس دیوپ، نویسنده و کارگردان سرشناس فرانسوی نوشته است:

«غیرممکن است تصور حضور فیلم من در جشنواره‌ای که توسط رژیمی برگزار می‌شود که سال‌هاست سیاست خشونت و سرکوب علیه مردم خود را اعمال می‌کند.»

این فیلمساز سرشناس همراه با جعفر پناهی، کارگردان ایرانی در نوامبر۲۰۲۲ در سیزدهمین دوره جشنواره «وضعیت جهان و سینما» مورد تقدیر قرار گرفت. جعفر پناهی  که در زندان اوین، زندانی است اعلام کرد که در اعتراض به «رفتارهای فراقانونی و غیرانسانی دستگاه قضایی و امنیتی و گروگان‌گیری محرز» از بامداد ۱۲ بهمن‌ دست به اعتصاب غذای خشک زده و تا زمان آزادی از خوردن و آشامیدن امتناع می‌کند.

فیلمساز ۶۲ ساله نام آشنای ایرانی نوشته است مانند بسیاری از «مردم گرفتار ایران» چاره‌ای ندارد جز آنکه با عزیزترین دارایی‌اش، یعنی جان‌اش، به رفتارهای غیر انسانی اعتراض کند.

دیوپ در اطلاعیه خود همچنین با اشاره به بازداشت  سینماگران معترض نوشته است که حکومت جمهوری اسلامی «آن‌ها را به‌خاطر شجاعت‌شان در بیان درخواست آزادی زندانی می‌کند.»

در مجموع ۱۱ فیلم از ۱۰ کشور جهان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند. سایر فیلم‌ها از سه فیلمساز مهاجر از کشورهای عربی و سه فیلم هم از سه کارگردان ایرانی است. می‌ماند دو فیلم دیگر: «زندگی عاشقانه» به کارگردانی «کوجی فوکادا» (ژاپن) و «دفاع شخصی» به کارگردانی «آندره یا براگا» (آرژانتین). به این ترتیب در عمل فقط دو فیلم خارجی در جشنواره تحریم‌شده فجر حضور دارد. محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در بیانیه خود با توجه به تحریم جشنواره توسط سینماگران آزادیخواه ایرانی نوشته بود:

«برخی جریانات خارجی با خیال باطل بر طبل تحریم این رویداد ریشه‌دار  فرهنگی – سینمایی کوبیدند، اما ندانستند که اساسا هنر تحریم‌پذیر نیست و سینما و چشمه زلال جوشان آن، همواره راه خود را خواهد یافت و رنگ  ناامیدی و تردید را خواهد شست.»

Ad placeholder