روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد که جعفر پناهی، فیلم‌ساز نامدار سینمای ایران بعدازظهر جمعه ۱۴ بهمن ماه، با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

شماری از سینماگران همچون محمد رسول‌اف، مجتبی میرتهماسب، محسن امیریوسفی، مهدی کوهیان (نماینده خانه سینما)، مجید برزگر و فاطمه معتمدآریا امروز جمعه برای پیگیری آزادی پناهی مقابل زندان اوین جمع شده بودند. طاهره سعیدی، همسر این سینماگر نیز حضور داشت.

جعفر پناهی نزدیک به هفت ماه پیش بازداشت شد. به‌گفته روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران حکم اعاده دادرسی پناهی در دیوان عالی کشور ۱۰۶ روز پیش پذیرفته شد و می‌بایست در آن زمان با سپردن وثیقه آزاد می‌شد اما مسئولان قضائی او را آزاد نکردند.

جعفر پناهی در اعتراض به «رفتارهای فراقانونی و غیرانسانی دستگاه قضایی و امنیتی و گروگان‌گیری محرز» دو روز پیش در زندان دست به اعتصاب غذای خشک زد و اعلام کرد که تا زمان آزادی، از خوردن و آشامیدن هرگونه غذا و مصرف دارو امتناع می‌کند. او در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام همسرش منتشر شد، نوشت: «آن‌قدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد.»

جعفر پناهی از جمله ۳۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی ایران است که با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند.

پناهی اوایل تابستان همراه با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت این دو سینماگر به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود که هنگام خروج از دادسرا با استناد به محکومیت او در سال ۸۹ بازداشت شد.

Ad placeholder