به گزارش خامه پرس، مقام‌های طالبان در اداره امور مهاجرین و عودت کنندگان استان نیمروز گفته‌اند که ایران طی هفته گذشته ۷۶۱۲ پناهجوی افغان را به کشورشان اخراج کرده است.

صدیق الله نصرت، رییس اداره مهاجرین و عودت کنندگان ولایت نیمروز، روز یکشنبه ۱۶ بهمن‌ماه گفت که بسیاری از آنها که از نظر مالی در وضعیت بدی قرار داشتند، برای تسهیل بازگشتشان از سازمان بین المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل متحد، پول نقد دریافت کرده‌اند.

نصرت افزود که سازمان بین المللی مهاجرت همچنین مواد غذایی و سایر اقلام ضروری را بین خانواده‌های پناهجو توزیع کرد.

خامه‌پرس در گزارش خود مدعی شده است که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان روز شنبه تفاهم نامه‌ای را با یک سازمان خصوصی موسوم به «اوستا» به منظور ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیش از هزار خانواده نیازمند امضا کرد.

مهاجرت گسترده مردم افغانستان به کشورهای همسایه به دلیل جنگ، موج ترور، فقر، بیکاری، نبود امنیت شغلی و بی ثباتی سیاسی به صورت گسترده ادامه دارد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱ موج مهاجرت از افغانستان شدت بیشتری یافته است. بحران اقتصادی در ایران سبب شده تا بسیاری از شهروندان افغانستان به دنبال حضور دائمی در ایران نباشند. در حال حاضر ایران به عنوان مقصد موقت برای یافتن راهی برای رسیدن به اروپا و کشورهای غربی در نظر گرفته می‌شود. افغان‌هایی که قصد مهاجرت به اروپا از مسیر قاچاقی را دارند، تلاش می‌کنند با عبور از ایران به ترکیه و سپس به کشورهای اروپایی برسند.

همزمان در ترکیه و ایران، سیاست برخورد با پناهجویان افغان تشدید شده است. در آذرماه، ترکیه بیش از هزار پناهجوی افغان را که از مرز زمینی ایران گذشته بودند به ایران بازگرداندند. ایران نیز این پناهجویان را اخراج کرد و آن‌ها را به افغانستان فرستاد.

در پاکستان نیز مشابه همین سیاست در پیش گرفته شده است. براساس سیاست جدید ورود مهاجران افغانستان کنترل شده و افرادی که تاریخ ویزای آنها گذشته باشد اجازه ورود به پاکستان نخواهند داشت. مهاجران افغانستان باید پس از ورود به پاکستان محل زندگی خود را به پلیس اطلاع دهند.

در همین حال، برخی از ساکنان محلی در افغانستان می‌گویند که در نبود شغل و فقدان امنیت و آینده‌ای قابل محاسبه، چاره‌ای جز مهاجرت به کشورهای دیگر ندارند.

به گزارش خامه پرس، وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان پیش از این از بازگشت حدود ۳ هزار مهاجر افغان خبر داده بود که اکثریت آنها مجبور به ترک ایران شدند و برخی دیگر به میل خود آنجا را ترک کردند.