تنها چند ساعت پس از آنکه زلزله‌ای به بزرگی ۷,۸ جنوب ترکیه و شمال‌غرب سوریه را لرزاند دو زلزله جدید به بزرگی ۷,۵ و ۷,۶ ظهر روز دوشنبه ۱۷ بهمن مجدداً مرکز ترکیه را لرزاند.

براساس آخرین آمار اعلام شده در ترکیه و سوریه، شمار کشته‌ها به بیش از ۱۶۰۰ نفر رسیده است.

به گفته دولت و نیروهای امدادی در مناطق تحت کنترل مخالفان دولت سوریه، تعداد قربانیان در سراسر سوریه به حداقل ۵۶۰ نفر رسیده است.

خبرگزاری رسمی سانا به نقل از وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد که دست کم ۳۳۹ نفر در مناطق تحت کنترل دولت در این کشور جنگ زده کشته و ۱۰۸۹ نفر زخمی شدند. گروه کلاه سفیدها هم اعلام کرد که حداقل ۲۲۱ نفر در مناطق تحت کنترل مخالفان کشته و ۴۱۹ نفر زخمی شدند.

در ترکیه، رجب طیب اردوغان می‌گوید تعداد کشته‌شدگان به ۹۱۲ نفر رسیده است. وی با بیان اینکه ۵۳۸۳ نفر زخمی شده‌اند، افزود که نمی‌تواند پیش بینی کند که تعداد تلفات تا چه حد افزایش می‌یابد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت که کشورش با «بزرگ‌ترین فاجعه» در قرن گذشته پس از زلزله ۱۹۳۹ ارزنجان روبه‌رو شده است.

در ترکیه استان‌های غازی‌انتپ، سانلیورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و کیلیس به شدت تحت تأثیر این زمین لرزه قرار دارند.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «دولت ما از زمان زلزله با همه نهادهای خود وارد عمل شده و همه امکانات بسیج شده است.»

اردوغان گفت: «برای کمک بین المللی با ما تماس گرفته شده است. علاوه بر پیشنهاد کمک از سوی ناتو و اتحادیه اروپا، ۴۵ کشور با ما تماس گرفته‌اند.»

الجزیره از شمال غرب سوریه گزارش داد که امدادگران دیوانه‌وار در تلاش هستند تا مردم را از زیر آوار بیرون بکشند.

الجزیره می‌گوید امدادگران «هر ۱۰ دقیقه یک جسد را بیرون می‌آورند.»

در کشوری که هنوز به شدت با بحران جنگ داخلی و تبعاتش دست به گریبان بود، زلزله آخرین فاجعه‌ای است که می‌توانست رخ دهد. امکانات درمانی در شمال سوریه تکافوی پاسخ به تعداد زیاد مصدومان را ندارد و اعلام شده که به فوریت نیاز به خون و امکانات بهداشتی وجود دارد.

با ادامه عملیات نجات در ترکیه و سوریه، ویدئوهایی منتشر شده است که لحظات ناامیدی را نشان می‌دهد.

در جبهه بین‌المللی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت که به دولت‌های سوریه و ترکیه پیشنهاد کمک کرده است.

روسیه که متحد نزدیک بشار اسد رئیس جمهور سوریه است، حضور نظامی قابل توجهی در این کشور دارد و به نبردهای مداوم علیه گروه‌های مخالف کمک می‌کند. پوتین همچنین رابطه قوی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، یکی از اعضای ناتو دارد که با این وجود به دنبال میانجیگری در مناقشه بین روسیه و اوکراین بوده است.

پوتین در پیام روز دوشنبه خود خطاب به اردوغان گفت: «لطفاً تسلیت عمیق من را بابت تلفات انسانی متعدد و ویرانی‌های گسترده ناشی از زلزله قدرتمند در کشورتان بپذیرید.»

پوتین به طور جداگانه به اسد گفت که روسیه «در غم و اندوه کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند» شریک است و گفت روسیه آماده کمک است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم پیشنهاد کمک‌های اضطراری به ترکیه و سوریه داده است.

مکرون که روابطش با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تیره است، در توییتر خود نوشت: «ما تصاویر وحشتناکی را از ترکیه و سوریه در پی وقوع زلزله‌ای بی سابقه دریافت می‌کنیم. فرانسه آماده ارائه کمک‌های اضطراری به مردم حاضر در محل است. فکر ما با خانواده‌های داغدار است.»

نیروهای مسلح ترکیه کریدور کمک هوایی ایجاد کردند

همزمان وزارت دفاع ترکیه گفت نیروهای مسلح این کشور یک کریدور هوایی ایجاد کرده‌اند تا تیم‌های پزشکی و امدادی بتوانند به مناطق زلزله زده برسند.

خلوصی آکار وزیر دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما هواپیماهای خود را بسیج کردیم تا تیم‌های پزشکی، تیم‌های جستجو و نجات و خودروهای آنها را به منطقه زلزله بفرستیم.»

همزمان با انتشار اخبار زلزله، لیر و بازار سهام ترکیه به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد. لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید و بازارهای سهام این کشور در پی زلزله سقوط کرد و بر فشارهای موجود ناشی از قیمت افزایشی ارز، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و تورم افزود.

لیر در معاملات اولیه به ۱۸٫۸۵ سقوط کرد. شاخص اصلی سهام این کشور هم تا ۴٫۶ درصد کاهش یافت.

رسانه‌های غربی از ترکیه گزارش دادند که واکنش اضطراری ترکیه به زلزله به موضوعی حیاتی در انتخابات آتی در ماه مه تبدیل خواهد شد، که در آن تصمیم‌گیری می‌شود که آیا اردوغان رئیس‌جمهور این کشور باقی می‌ماند یا خیر.

هر نقصانی در رسیدگی به این فاجعه می‌تواند به قیمت از دست رفتن منصب ریاست‌جمهوری برای اردوغان و سقوط دولتش تمام شود. اقتصاد ترکیه در حال حاضر بحرانی است. قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کنند، تورم سالانه حدود ۸۰ درصد است و اکنون بحران زلزله هم بر وضع کنونی سایه انداخته است.

خبر پیشین در همین زمینه

Ad placeholder