هیأت دولت در نشست یکشنبه ۱۶ بهمن، میزان عیدی کارکنان و بازنشستگان بخش دولتی را تعیین کرد. طبق مصوبه هیأت وزیران، عیدی کارکنان رسمی و بازنشستگان دولت در پایان سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

بنابر این مصوبه، «پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۱ بوده و در هر حال میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود».

دولت میزان و محل پرداخت عیدی بازنشستگان و سایر مستمری بگیران را به این نحو تعیین کرده است:

«میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۸ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.»

عیدی سال ۱۴۰۱ دولت ابراهیم رئیسی به کارکنان تمام وقت و بازنشستگان، با نرخ امروز ارز معادل ۴۰ دلار برای رسمی‌ها و ۲۰ دلار برای کارکنان غیر رسمی است و ۱۱,۲ درصد از سال ۱۴۰۰ بیشتر است (سال ۱۴۰۰ عیدی کارکنان و بازنشستگان دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود). این در حالی است که به گزارش مرکز آمار نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد و تورم مواد خوراکی و آشامیدنی‌ها بالای ۶۰ درصد است.

عیدی مصوب ۱۴۰۱ برای کارکنان و بازنشستگان متأهل دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. در ازای هر فرزند ۲۰۰ هزار تومان به آن افزوده می‌شود و برای خانواده با سه فرزند به دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد.

رقمی که دولت به عنوان عیدی برای کارکنان شاغل و بازنشسته در نظر گرفته به جای آن که کمک هزینه آن‌ها در نوروز باشد، اسباب تحقیر میلیون‌ها شاغل دولت و نهادهای دولتی است که بیش از پیش به فقر و محرومیت سوق داده می‌شوند. عبارت «میزان عیدی این گونه افراد از ۵۰ درصد رقم مذکور کمتر نخواهد بود» که مصوبه دولت برای تعیین میزان عیدی کارکنان موقت به کار گرفته، بیان آشکار این واقعیت است که نظام حاکم تبعیض را به همه عرصه‌ها تسری داده و از بیان آن ابایی ندارد. دولت آشکارا اعلام می‌کند که یک کارگر و کارمند صرفاً به دلیل نوع قرارداد کاری در ازای کار مشابه گاه ۵۰ درصد کمتر حقوق می‌گیرد. زیرا دولت برای خودداری از استخدام او، نیروی مورد نیاز خود را به واسطه شرکت‌های پیمانی تأمین می‌کند.

در سال‌های اخیر که رشد نرخ تورم و کاهش ارزش ریال قدرت خرید واقعی مزد و حقوق بگیران را کاهش داده است، میزان عیدی کارگران به لحاظ صوری افزایش اندکی یافته اما قدرت خرید آن‌ها کاهش یافته است. میزان عیدی سالانه که در ۱۳۹۸، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود سال ۱۲۹۹ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد. این رقم در سال ۱۴۰۰ با اندکی افزایش به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

گردانندگان تشکل‌های کارگری وابسته به وزارت کار کوشیدند از طریق نامه‌نگاری با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، ابراهیم رئیسی، وزیر کار و رئیس دیوان عدالت اداری آنان را مجاب به افزایش مبلغ عیدی کنند ولی توفیقی نصیب‌شان نشد.

اکنون سطح معیشت مزدبگیران به شدت نزول کرده و تأمین هزینه‌های خوراک و سرپناه، آموزش و بهداشت و درمان به معضل تبدیل شده است. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، افزایش حقوق کارکنان دستگاه دولتی را ۲۰ درصد در نظر گرفته است که هیچ تناسبی با افزایش قیمت‌ها ندارد. دولت رئیسی در بدعتی تازه، اعلام کرده که دستمزد کارگران بخش دولتی نیز به همین میزان افزایش می‌یابد.

اکنون که مصوبه دولت درباره میزان عیدی ۱۴۰۱ منتشر شده، بهای یک دلار ۱۳۰,۴۳ تومان است. عیدی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی کارکنان دولت رسمی دولت با قیمت امروز دلار معادل ۷,۴۱ دلار و عیدی کارکنان موقت حدود نصف این مبلغ است.

باید منتظر ماند و دید چنانچه عیدی تعیین شده از حد مصوبه فراتر برود و پرداخت شود ارزش آن در زمان پرداخت چه میزان خواهد بود.