در حالی که رسانه‌های حکومتی از «رأفت اسلامی» و «عفو گسترده» رهبری می‌گویند، صدور احکام سنگین زندان و بازداشت شهروندان و فعالان اجتماعی و مدنی هم‌چنان ادامه دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت ویژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، کبری هوتی دختر ۲۲ ساله بلوچ با گذشت بیش از ۹ روز هم‌چنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد.

در انزوا قرار دادن فرد بازداشتی و هم‌چنین محروم کردن بازداشت‌شدگان از امکانات ابتدایی همواره به ابزاری برای حکومت ایران به منظور سرکوب بیشتر بازداشت‌شدگان و خانواده‌های آنان تبدیل شده است.

بر بنیاد گزارش «حال‌وش»، کبری هوتی از زمان بازداشت تاکنون دو بار تماس تلفنی با خانواده‌اش داشته و قرار بوده که در روزهای اخیر با قید وثیقه آزاد شود که تا این لحظه این اتفاق رخ نداده و نامبرده هم‌چنان در بازداشت بسر می‌برد.

کبری هوتی ۲۲ ساله، اهل خُمیری شهرستان قصرقند و مهندس صنایع و معادن از دانشگاه صنعت و معدن خاش و فعال محیط زیس است.

او در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ در محل سکونت خود در ایرانشهر به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و سپس به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زاهدان منتقل شد.

پیش‌تر منابع حقوق بشری بلوچ گزارش کرده بودند کبری هوتی به خاطر «فعالیت‌های فضای مجازی بازداشت شده و تاکنون اطلاعی از وضعیت دقیق او در دست نیست».

رصد بلوچستان نیز در گزارشی در این‌باره نوشته است که خانواده این بازداشتی بلوچ در روز یکسنبه ۲۳ بهمن موفق به ملاقات با او شده‌اند.

باوجود دادن وعده از سوی مقامات قضایی و امنیتی تاکنون شرایط آزادی موقت این بازداشتی بلوچ فراهم نشده است.

صدور احکام سنگین زندان و هم‌چنین حکم غیرانسانی و بی‌رحمانه اعدام در حالی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صورت گرفته که در روزهای اخیر خبر «عفو عمومی» به فرصتی برای تبلیغات رسانه‌های حکومتی و بازوهای رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران برای نشان دادن چهره‌ای متفاوت از نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.

به نظر می‌رسد «عفو عمومی» که رسانه‌های حکومتی از آن به‌عنوان «عفو گسترده رهبری» یاد می‌کنند و مقامات حکومتی نیز آن را «لطف و محبت» می‌خوانند، نه فرصتی برای آزادی همه بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی که به نمایشی برای دستگاه قضایی و شخص رهبری تبدیل شده است.